Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa

Tarkastelen tässä tutkielmassa tunnustuksellisuuden ilmenemistä peruskoulun yhdeksännen luokan evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjassa Eeden Raamattu ja Etiikka. Määrittelen tutkimuksessani tunnustuksellisuuden Kähkösen (1976) ja Pyysiäisen (1982) näkemyksien pohjalta. Tunnustuksellisuuden voida...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Makkonen, Sivi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53911
_version_ 1826225805746765824
author Makkonen, Sivi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Makkonen, Sivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Makkonen, Sivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Makkonen, Sivi
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tässä tutkielmassa tunnustuksellisuuden ilmenemistä peruskoulun yhdeksännen luokan evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjassa Eeden Raamattu ja Etiikka. Määrittelen tutkimuksessani tunnustuksellisuuden Kähkösen (1976) ja Pyysiäisen (1982) näkemyksien pohjalta. Tunnustuksellisuuden voidaan katsoa teologisesta näkökulmasta tarkoittavan pyrkimystä vahvistaa lukijan uskonnollista identiteettiä tai pyrkimystä sitouttaa hänet tiettyyn uskontoon. Toisaalta pedagogisesta näkökulmasta tunnustuksellisuus voidaan nähdä uskontokuntasidonnaisuudeksi, jolloin tekstissä painottuvat tietyn uskonnon näkemykset. Tarkastelen kahdesta oppikirjan luvusta, missä määrin erilaisia tunnustuksellisuuden asteita niissä esiintyy ja kuinka tunnustuksellisuus rakentuu. Erittelen myös, millaisissa aiheissa se korostuu. Menetelmiäni ovat sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi, joilla pyrin selvittämään oppikirjan tekstien sisältöjä ja sisällön muotoilun tapoja. Aineistoni jakautuu sisällöllisesti teemoihin moraaliset ohjeet, lukijan olettaminen kristityksi ja Raamatunkertomusten ajallisen kontekstin ilmentäminen. Jaan aineiston myös eri kielellisiin kategorioihin, joita ovat väitelauseet, lainaavat väitelauseet ja sanavalinnat. Näillä kielellisillä keinoilla tunnustuksellisuutta joko rakennetaan tai vältetään. Tuloksiani vertailen Maria Heikkiseen, joka on tutkinut tunnustuksellisuutta islaminuskonnon oppikirjoissa (2014). Voi havaita, että samanlaisia piirteitä löytyy aineistostani, mutta tarkastelemani oppikirja ei ole yhtä tunnustuksellinen kuin Heikkisen tutkimat oppikirjat. Suurin osa tutkimani oppikirjan tunnustuksellisuudesta on pedagogista, mikä ei ole ristiriidassa perusopetuslain (454/2003) kanssa toisin kuin teologinen tunnustuksellisuus. Pedagoginen tunnustuksellisuus korostuu Raamatunkertomusten referoinnissa, kun oppikirjateksti painottaa kristinuskoa. Myös arvomaailma kumpuaa kristinuskosta käsin moraalisten ohjeiden yhteydessä. Yksittäiset sanavalinnat luovat rajatapauksia, mutta kontekstin huomioon ottaen teologista tunnustuksellisuutta löytyy tekstistä varsin vähän.
first_indexed 2017-05-12T20:16:05Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Makkonen, Sivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-12T08:02:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-12T08:02:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53911", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tunnustuksellisuuden ilmenemist\u00e4 peruskoulun yhdeks\u00e4nnen luokan evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjassa Eeden Raamattu ja Etiikka. M\u00e4\u00e4rittelen tutkimuksessani tunnustuksellisuuden K\u00e4hk\u00f6sen (1976) ja Pyysi\u00e4isen (1982) n\u00e4kemyksien pohjalta. Tunnustuksellisuuden voidaan katsoa teologisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkoittavan pyrkimyst\u00e4 vahvistaa lukijan uskonnollista identiteetti\u00e4 tai pyrkimyst\u00e4 sitouttaa h\u00e4net tiettyyn uskontoon. Toisaalta pedagogisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tunnustuksellisuus voidaan n\u00e4hd\u00e4 uskontokuntasidonnaisuudeksi, jolloin tekstiss\u00e4 painottuvat tietyn uskonnon n\u00e4kemykset. \n\nTarkastelen kahdesta oppikirjan luvusta, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin erilaisia tunnustuksellisuuden asteita niiss\u00e4 esiintyy ja kuinka tunnustuksellisuus rakentuu. Erittelen my\u00f6s, millaisissa aiheissa se korostuu. Menetelmi\u00e4ni ovat sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja diskurssianalyysi, joilla pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppikirjan tekstien sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja sis\u00e4ll\u00f6n muotoilun tapoja. Aineistoni jakautuu sis\u00e4ll\u00f6llisesti teemoihin moraaliset ohjeet, lukijan olettaminen kristityksi ja Raamatunkertomusten ajallisen kontekstin ilment\u00e4minen. Jaan aineiston my\u00f6s eri kielellisiin kategorioihin, joita ovat v\u00e4itelauseet, lainaavat v\u00e4itelauseet ja sanavalinnat. N\u00e4ill\u00e4 kielellisill\u00e4 keinoilla tunnustuksellisuutta joko rakennetaan tai v\u00e4ltet\u00e4\u00e4n.\n\nTuloksiani vertailen Maria Heikkiseen, joka on tutkinut tunnustuksellisuutta islaminuskonnon oppikirjoissa (2014). Voi havaita, ett\u00e4 samanlaisia piirteit\u00e4 l\u00f6ytyy aineistostani, mutta tarkastelemani oppikirja ei ole yht\u00e4 tunnustuksellinen kuin Heikkisen tutkimat oppikirjat. Suurin osa tutkimani oppikirjan tunnustuksellisuudesta on pedagogista, mik\u00e4 ei ole ristiriidassa perusopetuslain (454/2003) kanssa toisin kuin teologinen tunnustuksellisuus. Pedagoginen tunnustuksellisuus korostuu Raamatunkertomusten referoinnissa, kun oppikirjateksti painottaa kristinuskoa. My\u00f6s arvomaailma kumpuaa kristinuskosta k\u00e4sin moraalisten ohjeiden yhteydess\u00e4. Yksitt\u00e4iset sanavalinnat luovat rajatapauksia, mutta kontekstin huomioon ottaen teologista tunnustuksellisuutta l\u00f6ytyy tekstist\u00e4 varsin v\u00e4h\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sivi Makkonen (sikamakk) on 2017-05-12 08:02:12.258980. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-12T08:02:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705122308.pdf: 542140 bytes, checksum: f925908744cfba03695e299f170e6090 (MD5)\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: dd04e744d011e5425114896757ecbfc9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-12T08:02:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705122308.pdf: 542140 bytes, checksum: f925908744cfba03695e299f170e6090 (MD5)\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: dd04e744d011e5425114896757ecbfc9 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnustuksellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunnustuksellisuuden ilmeneminen er\u00e4\u00e4ss\u00e4 peruskoulun uskonnon oppikirjassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705122308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-12T08:02:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53911
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3124647d-fac2-4b5c-9798-3c556fdf53f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705122308.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Makkonen, Sivi Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa tunnustuksellisuus sisällönanalyysi diskurssintutkimus oppikirja Finnish Suomen kieli
title Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
title_full Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
title_fullStr Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
title_full_unstemmed Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
title_short Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
title_sort tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
title_txtP Tunnustuksellisuuden ilmeneminen eräässä peruskoulun uskonnon oppikirjassa
topic tunnustuksellisuus sisällönanalyysi diskurssintutkimus oppikirja Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli diskurssintutkimus oppikirja sisällönanalyysi tunnustuksellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53911 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705122308
work_keys_str_mv AT makkonensivi tunnustuksellisuudenilmenemineneräässäperuskoulunuskonnonoppikirjassa