"Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta

TIIVISTELMÄ Eloranta, Laura. 2017. ”Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks” -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua. Tutkimus on t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Eloranta, Laura
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53904
_version_ 1828193098095656960
author Eloranta, Laura
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eloranta, Laura Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eloranta, Laura Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eloranta, Laura
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Eloranta, Laura. 2017. ”Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks” -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua. Tutkimus on tehty osana Niilo Mäki Instituutin Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hanketta. Hankkeessa tuotetaan tietoa lasten lukutaidosta ja kielellisestä kehityksestä. Erityisen Lukumummitoiminnan osana hankkeessa kartoitetaan myös S2-oppilaiden minäpystyvyysuskomuksia, jotka liittyvät heidän kykyynsä oppia lukemaan suomeksi ja oppia puhumaan suomea paremmin. Tutkimus käsittelee syksyllä 2015 hankkeen pilotointivaiheeseen osal- listuneiden S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukemisesta, lukutuokioilla luetusta Palokunnan arvoitus -kirjasta ja lukemisen motivaatiosta. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyllä 2015. Aineisto koostuu kahdeksasta S2-oppilaan ja lukumummin parihaastattelusta. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. S2-oppilaat lukivat eniten lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja tietokirjallisuutta. He lukivat eniten suomen kielellä sekä yksin että perheenjäsenten kanssa. Mieluisimpia piirteitä sekä vapaa-ajalla luetuissa teksteissä että Palokunnan arvoitus -kirjassa olivat lapsihahmot, seikkailu, jännitys, hauskuus ja kuvat. Lukumummit motivoivat S2-oppilaita kannustamisella ja kehumisella, keskustelulla, lukemisen ulkopuolisella toiminnalla sekä lukemisen muistisäännöillä ja apuvälineillä. Oppilaita innostaa lukemisessa merkittävästi heidän omien mieltymystensä mukaan valittu kirja, jossa on mukana heille mieluisia ja ikätason mukaisia piirteitä. Kuvat helpottavat tarinan seuraamista ja hahmoihin tutustumista. Parantunut lukutaito ja myönteinen palaute lukutuokioilla motivoivat S2- oppilaita lukemaan. Parilukuinterventioita siis tarvitaan lasten lukemisen tukemiseksi ja innostamiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eloranta, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-11T10:57:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-11T10:57:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700717", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53904", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nEloranta, Laura. 2017. \u201dJa sitten ne sanat olivat niin outoja ett\u00e4 ne tuli jo hauskaks\u201d -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua.\r\n Tutkimus on tehty osana Niilo M\u00e4ki Instituutin Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hanketta. Hankkeessa tuotetaan tietoa lasten lukutaidosta ja kielellisest\u00e4 kehityksest\u00e4. Erityisen Lukumummitoiminnan osana hankkeessa kartoitetaan my\u00f6s S2-oppilaiden min\u00e4pystyvyysuskomuksia, jotka liittyv\u00e4t heid\u00e4n kykyyns\u00e4 oppia lukemaan suomeksi ja oppia puhumaan suomea paremmin. Tutkimus k\u00e4sittelee syksyll\u00e4 2015 hankkeen pilotointivaiheeseen osal- listuneiden S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukemisesta, lukutuokioilla luetusta Palokunnan arvoitus -kirjasta ja lukemisen motivaatiosta.\r\n Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyll\u00e4 2015. Aineisto koostuu kahdeksasta S2-oppilaan ja lukumummin parihaastattelusta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\r\n S2-oppilaat lukivat eniten lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja tietokirjallisuutta. He lukivat eniten suomen kielell\u00e4 sek\u00e4 yksin ett\u00e4 perheenj\u00e4senten kanssa. Mieluisimpia piirteit\u00e4 sek\u00e4 vapaa-ajalla luetuissa teksteiss\u00e4 ett\u00e4 Palokunnan arvoitus -kirjassa olivat lapsihahmot, seikkailu, j\u00e4nnitys, hauskuus ja kuvat. Lukumummit motivoivat S2-oppilaita kannustamisella ja kehumisella, keskustelulla, lukemisen ulkopuolisella toiminnalla sek\u00e4 lukemisen muistis\u00e4\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 ja apuv\u00e4lineill\u00e4.\r\n Oppilaita innostaa lukemisessa merkitt\u00e4v\u00e4sti heid\u00e4n omien mieltymystens\u00e4 mukaan valittu kirja, jossa on mukana heille mieluisia ja ik\u00e4tason mukaisia piirteit\u00e4. Kuvat helpottavat tarinan seuraamista ja hahmoihin tutustumista. Parantunut lukutaito ja my\u00f6nteinen palaute lukutuokioilla motivoivat S2- oppilaita lukemaan. Parilukuinterventioita siis tarvitaan lasten lukemisen tukemiseksi ja innostamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Eloranta (lasuvant) on 2017-05-11 10:57:48.326066. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-11T10:57:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705112296.pdf: 535913 bytes, checksum: 1279cf0868807fec9b1c750d3a0bbaae (MD5)\r\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: 94dede8ff5a7c37fbe4dfc94fdc28d6b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-11T10:57:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705112296.pdf: 535913 bytes, checksum: 1279cf0868807fec9b1c750d3a0bbaae (MD5)\r\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: 94dede8ff5a7c37fbe4dfc94fdc28d6b (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumummi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ja sitten ne sanat olivat niin outoja ett\u00e4 ne tuli jo hauskaks\" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705112296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-11T10:57:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53904
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:27Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/074a5471-e318-405d-900e-0dcf772b00bb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705112296.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eloranta, Laura "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta lukumummi Education Kasvatustiede 102 lapset lukeminen harrastukset lukutaito motivaatio suomi toisena kielenä opetus
title "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
title_alt S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
title_full "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
title_fullStr "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
title_full_unstemmed "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
title_short "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks"
title_sort ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks s2 oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
title_sub S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
title_txtP "Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
topic lukumummi Education Kasvatustiede 102 lapset lukeminen harrastukset lukutaito motivaatio suomi toisena kielenä opetus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede harrastukset lapset lukeminen lukumummi lukutaito motivaatio opetus suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53904 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705112296
work_keys_str_mv AT elorantalaura jasittennesanatolivatniinoutojaettänetulijohauskakss2oppilaidenjalukumummienkokemu