Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ja rooliepäselvyyden on tutkittu aiheuttavan työmotivaation ja työssäj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjalainen, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53903
_version_ 1828193098094608384
author Karjalainen, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjalainen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjalainen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjalainen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ja rooliepäselvyyden on tutkittu aiheuttavan työmotivaation ja työssäjaksamisen heikkenemistä. Erityisopettajan rooliin liittyvien haasteiden ymmärtämisestä voi myös olla hyötyä koulujen toimintakulttuurin kehittämisessä. Tutkittavina oli 21 perusopetuksen vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevän opettajan tuottama aineisto. Se koostui täydennyskoulutusta varten syksyllä 2012 kirjoitetuista ennakkotehtävistä, jotka analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Ensin aineistoon tutustuttiin aineistolähtöisesti, minkä jälkeen analyysiä jatkettiin ottamalla käyttöön rooliristiriidan ja rooliepäselvyyden käsitteet, joiden perusteella aineisto lajiteltiin. Lopuksi aineisto järjestettiin teemoiksi. Tutkimuksen tulosten perusteella aineisto painottui voimakkaammin rooliristiriitoihin kuin rooliepäselvyyksiin. Rooliristiriitoja koettiin resurssien ollessa puutteelliset, koulun toimintakulttuurin ollessa ristiriidassa omien näkemysten ja toimintatapojen kanssa, vaikutusmahdollisuuksien ollessa vähäiset, kun omat rooliodotukset itseään kohtaan olivat korkeat ja kun roolilähettäjien nä- kemykset olivat ristiriitaisia. Rooliepäselvyyttä opettajat kokivat ollessaan epä- varmoja omasta roolistaan suhteessa yhteistyökumppaneihin tai siitä, kuinka tukea oppilaita. Lisäksi rooliepäselvyyttä koettiin ohjeistusten ollessa puutteellisia ja omaan rooliin kohdistuessa muutoksia.
first_indexed 2023-03-22T10:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-11T10:33:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-11T10:33:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700719", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53903", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen\r\ntuen piiriss\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4t erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliep\u00e4selvyytt\u00e4.\r\nAihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ja rooliep\u00e4selvyyden\r\non tutkittu aiheuttavan ty\u00f6motivaation ja ty\u00f6ss\u00e4jaksamisen heikkenemist\u00e4.\r\nErityisopettajan rooliin liittyvien haasteiden ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 voi my\u00f6s\r\nolla hy\u00f6ty\u00e4 koulujen toimintakulttuurin kehitt\u00e4misess\u00e4.\r\nTutkittavina oli 21 perusopetuksen vaativan erityisen tuen piiriss\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4n\r\nopettajan tuottama aineisto. Se koostui t\u00e4ydennyskoulutusta varten\r\nsyksyll\u00e4 2012 kirjoitetuista ennakkoteht\u00e4vist\u00e4, jotka analysoitiin teoriaohjaavalla\r\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Ensin aineistoon tutustuttiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, mink\u00e4\r\nj\u00e4lkeen analyysi\u00e4 jatkettiin ottamalla k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n rooliristiriidan ja rooliep\u00e4selvyyden\r\nk\u00e4sitteet, joiden perusteella aineisto lajiteltiin. Lopuksi aineisto j\u00e4rjestettiin\r\nteemoiksi.\r\nTutkimuksen tulosten perusteella aineisto painottui voimakkaammin rooliristiriitoihin\r\nkuin rooliep\u00e4selvyyksiin. Rooliristiriitoja koettiin resurssien ollessa\r\npuutteelliset, koulun toimintakulttuurin ollessa ristiriidassa omien n\u00e4kemysten\r\nja toimintatapojen kanssa, vaikutusmahdollisuuksien ollessa v\u00e4h\u00e4iset, kun\r\nomat rooliodotukset itse\u00e4\u00e4n kohtaan olivat korkeat ja kun roolil\u00e4hett\u00e4jien n\u00e4-\r\nkemykset olivat ristiriitaisia. Rooliep\u00e4selvyytt\u00e4 opettajat kokivat ollessaan ep\u00e4-\r\nvarmoja omasta roolistaan suhteessa yhteisty\u00f6kumppaneihin tai siit\u00e4, kuinka\r\ntukea oppilaita. Lis\u00e4ksi rooliep\u00e4selvyytt\u00e4 koettiin ohjeistusten ollessa puutteellisia\r\nja omaan rooliin kohdistuessa muutoksia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Karjalainen (lasokarj) on 2017-05-11 10:33:26.645242. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-11T10:33:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705112293.pdf: 551371 bytes, checksum: 09b64d8116322a3cd83927a3b1f1f141 (MD5)\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 9f7c46cf00f030f433cfa158304c6bc1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-11T10:33:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705112293.pdf: 551371 bytes, checksum: 09b64d8116322a3cd83927a3b1f1f141 (MD5)\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 9f7c46cf00f030f433cfa158304c6bc1 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaativa erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rooliristiriita", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rooliep\u00e4selvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliep\u00e4selvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705112293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-11T10:33:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ristiriidat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53903
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:35Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cdef1a7c-872e-44a0-bb44-f9a820481344\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705112293.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Laura Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa vaativa erityinen tuki rooliristiriita rooliepäselvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 erityinen tuki erityisopettajat roolit ristiriidat
title Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_full Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_fullStr Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_full_unstemmed Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_short Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_sort erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_txtP Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
topic vaativa erityinen tuki rooliristiriita rooliepäselvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 erityinen tuki erityisopettajat roolit ristiriidat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityinen tuki erityisopettajat ristiriidat rooliepäselvyys rooliristiriita roolit vaativa erityinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53903 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705112293
work_keys_str_mv AT karjalainenlaura erityisopettajienrooliristiriidatjarooliepäselvyydetperusopetuksenvaativanerity