Summary: | Tämän pro gradu –työn tavoitteena oli luoda malli verkkoaineistojen hyödyntämiselle kieltenopetuksessa suomalaisissa lukioissa. Malli luotiin kolmessa syklissä kehittämistutkimuksen metodologian mukaisesti. Mallin ensimmäinen versio kehitettiin aiemman tutkimuksen perusteella. Mallia kehitettiin seuraavissa sykleissä laatimalla kaksi tapaustutkimusta. Ensimmäinen tapaustutkimus koostui verkkokyselystä ja täydennyskoulutustapaamisesta, jotka oli suunnattu suomalaisten lukioiden kieltenopettajille. Toinen tapaustutkimus keskittyi yleisesti lukion aineenopettajille suunnattuun täydennyskoulutustapaamiseen.
Valmis malli painottaa opettajien pedagogisia tavoitteita, uutta lukioiden opetussuunnitelmaa ja digitalisoituvia ylioppilaskirjoituksia perustana verkkoaineistojen hyödyntämiselle kieltenopetuksessa. Malli korostaa myös konkreettisten esimerkkien tärkeyttä, rohkaisee kokeilevampaan ajattelutapaan ja muistuttaa opiskelijoiden tarpeiden tukemisen tärkeydestä. Lopuksi malli nostaa esille verkkoaineistojen hyötyjä ja luo positiivista ilmapiiriä, jossa mahdolliset haasteet, joita verkkoaineistojen hyödyntämiseen liittyy, voidaan ratkaista käytännönläheisesti.
The aim of this master’s thesis was to generate a framework for utilizing online materials in teaching languages in Finnish upper secondary schools. The framework was created in three cycles following design-based research methodology. The initial version of the framework was developed based on previous research. Further development of the framework was carried out by conducting two case studies. The first case study consisted of an online survey and an in-service training session aimed at Finnish upper secondary school language teachers. The second case study focused on an in-service training session aimed at upper secondary school subject teachers in general.
The finalized framework emphasizes teachers’ pedagogical goals, the new upper secondary school core curriculum, and the digitalization of the matriculation examination as the basis for utilizing online materials in language teaching. The framework also stresses the importance of concrete examples, encourages a more experimental mindset, and reminds of the importance of supporting students’ needs. Finally, the framework highlights the benefits of online materials and creates a positive atmosphere of defeating potential challenges related to utilizing online materials in language teaching with practical solutions.
|