Opettajan työhyvinvoinnin muutos opettajien kokemuksia väistöolosuhteiden työhyvinvoinnista

TIIVISTELMÄ Ratia, Katja. 2017. Opettajan työhyvinvoinnin muutos: opettajien kokemuksia väistöolosuhteiden työhyvinvoinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 66 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työhyvinvoinnin muutoksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ratia, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53897
Description
Summary:TIIVISTELMÄ Ratia, Katja. 2017. Opettajan työhyvinvoinnin muutos: opettajien kokemuksia väistöolosuhteiden työhyvinvoinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 66 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työhyvinvoinnin muutoksia siirryttäessä työskentelemään väistötiloihin. Tavoitteena oli tuoda esille koke-muksia työympäristön muutoksesta ja kuvailla, millaista väistötilojen työhy-vinvointi on. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Jou-lukuussa 2016 haastateltiin 3 opettajaa ja lisäksi kaksi opettajaa kirjoitti tiiviin kirjoitelman teemahaastattelurungon pohjalta. Aineisto kerättiin yhteensä 5 opettajalta. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin abduktiivista teema-analyysia. Tulokset osoittivat, että työympäristön muutos aiheuttaa muutoksia työhyvin-vointiin. Opettajat kokivat, että fyysisen ympäristön keskeneräisyys, työyhtei-sön rikkonaisuus ja jatkuva epätietoisuus tulevasta, aiheutti muutoksia työhy-vinvointiin. Työhyvinvointia haastaviksi tekijöiksi opettajat nimesivät uupu-muksen, kiireen ja riittämättömyyden tunteen. Työilmapiiri koettiin hyväksi, mutta osalla opettajista oli huoli omasta jaksamisestaan jatkuvien sairastamis-ten takia. Työilmapiiriä nostattavia tekijöitä olivat tiivis yhteistyö lähimpien kollegoiden kanssa sekä kokemus siitä, että tämän hetkinen työhyvinvointi oli yhteinen, jaettu kokemus. Tulosten perusteella työympäristön muutoksessa opettajien työhyvinvoinnin tukeminen on tärkeää. Opettajat kokivat, että muutoksessa tärkeimpiä asioita olivat ennakoiminen, ohjeistus, tiedottaminen ja toiminnan jatkuvuuden tur-vaaminen. Esimiehen eli rehtorin asemaa korostettiin muutosprosessissa. Reh-torilta kaivattiin läsnäoloa ja tukea muutosprosessin läpi käymiseen. Rehtorilta kaivattiin myös vastauksia tulevaisuudesta ja uuden koulun suunnittelusta ja toteutumisesta. Asiasanat: työhyvinvointi, työympäristön muutos, työolosuhteet, työilmapiiri.