Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa multimodaalisten tekstien esiintymistä sekä niiden tulkitsemista ja tuottamista esiopetuksessa. Multimodaaliset tekstit ovat tekstejä, jotka yhdistelevät montaa eri ilmaisun kanavaa eli moodia, kuten esimerkiksi ääntä, kuvaa ja liikettä. Tutkimus toteu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pohjola, Iiris
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53878
_version_ 1826225803343429632
author Pohjola, Iiris
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pohjola, Iiris Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pohjola, Iiris Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pohjola, Iiris
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa multimodaalisten tekstien esiintymistä sekä niiden tulkitsemista ja tuottamista esiopetuksessa. Multimodaaliset tekstit ovat tekstejä, jotka yhdistelevät montaa eri ilmaisun kanavaa eli moodia, kuten esimerkiksi ääntä, kuvaa ja liikettä. Tutkimus toteutettiin yhdessä Keski-Suomen alueen esiopetusryhmässä havainnoimalla ryhmän toimintaympäristöä sekä tekstien tulkinnan ja tuottamisen tilanteita. Tutkimukseen osallistui 16 esiopetusikäistä 6–7-vuotiasta lasta sekä 3 ryhmän henkilökunnan jäsentä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetusryhmässä esiintyi eri tavoin painottuneita multimodaalisia tekstejä. Multimodaaliset tekstit jakautuivat auditiivisesti, visuaalisesti sekä hajullis-taktillisesti painottuneisiin teksteihin. Tekstejä esiintyi sekä digitaalisessa että painetussa muodossa. Lasten tekemät tulkinnat multimodaalisista teksteistä jakautuivat yksilölliseen sekä yhteisölliseen tulkintaan. Multimodaalisia tekstejä lapset tuottivat luomalla tekstejä kokonaan itse, tuottamalla omia tekstejä hyödyntäen muiden luomia tekstejä tai lisäämällä kommunikaation moodeja olemassa oleviin teksteihin, jolloin muodostui uusi multimodaalinen teksti. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että esiopetuksessa esiintyi varsin monipuolisesti erilaisia multimodaalisia tekstejä, joita lapset aktiivisesti tulkitsivat joko itsenäisesti tai yhdessä toisten kanssa. Tuottaessaan itse multimodaalisia tekstejä toiminnassa korostui luovuus ja kekseliäisyys sekä valmiiden tekstien hyödyntäminen.
first_indexed 2017-05-10T20:25:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjola, Iiris", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-10T18:59:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-10T18:59:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53878", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa multimodaalisten tekstien esiintymist\u00e4 sek\u00e4 niiden tulkitsemista ja tuottamista esiopetuksessa. Multimodaaliset tekstit ovat tekstej\u00e4, jotka yhdistelev\u00e4t montaa eri ilmaisun kanavaa eli moodia, kuten esimerkiksi \u00e4\u00e4nt\u00e4, kuvaa ja liikett\u00e4. Tutkimus toteutettiin yhdess\u00e4 Keski-Suomen alueen esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4 havainnoimalla ryhm\u00e4n toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 sek\u00e4 tekstien tulkinnan ja tuottamisen tilanteita. Tutkimukseen osallistui 16 esiopetusik\u00e4ist\u00e4 6\u20137-vuotiasta lasta sek\u00e4 3 ryhm\u00e4n henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4. Aineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4 esiintyi eri tavoin painottuneita multimodaalisia tekstej\u00e4. Multimodaaliset tekstit jakautuivat auditiivisesti, visuaalisesti sek\u00e4 hajullis-taktillisesti painottuneisiin teksteihin. Tekstej\u00e4 esiintyi sek\u00e4 digitaalisessa ett\u00e4 painetussa muodossa. Lasten tekem\u00e4t tulkinnat multimodaalisista teksteist\u00e4 jakautuivat yksil\u00f6lliseen sek\u00e4 yhteis\u00f6lliseen tulkintaan. Multimodaalisia tekstej\u00e4 lapset tuottivat luomalla tekstej\u00e4 kokonaan itse, tuottamalla omia tekstej\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en muiden luomia tekstej\u00e4 tai lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kommunikaation moodeja olemassa oleviin teksteihin, jolloin muodostui uusi multimodaalinen teksti. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 esiopetuksessa esiintyi varsin monipuolisesti erilaisia multimodaalisia tekstej\u00e4, joita lapset aktiivisesti tulkitsivat joko itsen\u00e4isesti tai yhdess\u00e4 toisten kanssa. Tuottaessaan itse multimodaalisia tekstej\u00e4 toiminnassa korostui luovuus ja kekseli\u00e4isyys sek\u00e4 valmiiden tekstien hy\u00f6dynt\u00e4minen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iiris Pohjola (iieemava) on 2017-05-10 18:59:56.263576. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-10T18:59:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705102280.pdf: 936515 bytes, checksum: d98e03cb924043b23f6f6a38afbeab36 (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: 2b3f9cf15c00161abb494b56cc34c219 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-10T18:59:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705102280.pdf: 936515 bytes, checksum: d98e03cb924043b23f6f6a38afbeab36 (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: 2b3f9cf15c00161abb494b56cc34c219 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen teksti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705102280", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-10T18:59:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53878
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b243bb3-2fb7-49d0-b2cb-b721fd8d83d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705102280.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pohjola, Iiris Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa multimodaalinen teksti esiopetus monilukutaito Varhaiskasvatus
title Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
title_full Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
title_fullStr Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
title_full_unstemmed Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
title_short Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
title_sort lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
title_txtP Lapset multimodaalisten tekstien tulkitsijoina ja tuottajina esiopetuksessa
topic multimodaalinen teksti esiopetus monilukutaito Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus esiopetus monilukutaito multimodaalinen teksti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53878 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705102280
work_keys_str_mv AT pohjolaiiris lapsetmultimodaalistentekstientulkitsijoinajatuottajinaesiopetuksessa