Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa multimodaalisten tekstien esiintymistä sekä niiden tulkitsemista ja tuottamista esiopetuksessa. Multimodaaliset tekstit ovat tekstejä, jotka yhdistelevät montaa eri ilmaisun kanavaa eli moodia, kuten esimerkiksi ääntä, kuvaa ja liikettä. Tutkimus toteutettiin yhdessä Keski-Suomen alueen esiopetusryhmässä havainnoimalla ryhmän toimintaympäristöä sekä tekstien tulkinnan ja tuottamisen tilanteita. Tutkimukseen osallistui 16 esiopetusikäistä 6–7-vuotiasta lasta sekä 3 ryhmän henkilökunnan jäsentä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetusryhmässä esiintyi eri tavoin painottuneita multimodaalisia tekstejä. Multimodaaliset tekstit jakautuivat auditiivisesti, visuaalisesti sekä hajullis-taktillisesti painottuneisiin teksteihin. Tekstejä esiintyi sekä digitaalisessa että painetussa muodossa. Lasten tekemät tulkinnat multimodaalisista teksteistä jakautuivat yksilölliseen sekä yhteisölliseen tulkintaan. Multimodaalisia tekstejä lapset tuottivat luomalla tekstejä kokonaan itse, tuottamalla omia tekstejä hyödyntäen muiden luomia tekstejä tai lisäämällä kommunikaation moodeja olemassa oleviin teksteihin, jolloin muodostui uusi multimodaalinen teksti. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että esiopetuksessa esiintyi varsin monipuolisesti erilaisia multimodaalisia tekstejä, joita lapset aktiivisesti tulkitsivat joko itsenäisesti tai yhdessä toisten kanssa. Tuottaessaan itse multimodaalisia tekstejä toiminnassa korostui luovuus ja kekseliäisyys sekä valmiiden tekstien hyödyntäminen.
|