University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method a survey of English students

Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, jotka soveltuvat erityisesti ääntämisen opetukseen. Foneemisessa tarkekirjoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nyyssönen, Valtteri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53874
_version_ 1826225807385690112
author Nyyssönen, Valtteri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nyyssönen, Valtteri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nyyssönen, Valtteri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nyyssönen, Valtteri
datasource_str_mv jyx
description Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, jotka soveltuvat erityisesti ääntämisen opetukseen. Foneemisessa tarkekirjoituksessa käytetään kansainvälisen foneettisen aakkoston (IPA) symboleja. Tämän tutkimuksen aiheena on englannin kielen opettajaopiskelijoiden asenteet foneemista tarkekirjoitusta kohtaan oppimisvälineenä. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, kuinka paljon ja millä tavoilla opiskelijat kokevat hyötyneensä foneemisen tarkekirjoituksen opiskelusta ääntämyksen opiskelussa. Lisäksi pyritään selvittämään, aikovatko opiskelijat käyttää foneemista tarkekirjoitusta opetusvälineenä tulevalla opettajan urallaan. Tutkimuksessa havaittiin, että suurin osa opiskelijoista koki foneemisen tarkekirjoituksen hyödylliseksi omalla kohdallaan. Foneemisen tarkekirjoituksen osaaminen katsottiin tärkeäksi taidoksi kieliammattilaiselle, mutta tästä huolimatta moni oli epävarma sen käyttämisestä omassa opetuksessaan, koska sen nähtiin vievän liikaa aikaa suhteessa saatuun hyötyyn nähden. Foneemisen tarkekirjoituksen hyödyllisimmiksi käyttökohteiksi nähtiin sanapainoon ja yksittäisiin äänteisiin keskittyminen. Vaikeasti äännettäviä sanoja on helpompi opetella, kun ne pystytään pilkkomaan pienempiin osiin, minkä nähtiin kasvattavan opiskelijan itseluottamusta. Suurimpina etuina nähtiin se, että foneemisen tarkekirjoituksen osatessaan opiskelija voi tarkistaa sanojen äänneasut itsenäisesti ja että se on, toisin kuin auditiiviset mallit, stabiilia.
first_indexed 2017-05-10T20:25:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyyss\u00f6nen, Valtteri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-10T11:39:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-10T11:39:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53874", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Foneeminen tarkekirjoitus on pitk\u00e4\u00e4n ollut osa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten \u00e4\u00e4nt\u00e4misasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lis\u00e4ksi yksi harvoista visuaalisista apuv\u00e4lineist\u00e4, jotka soveltuvat erityisesti \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen. Foneemisessa tarkekirjoituksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kansainv\u00e4lisen foneettisen aakkoston (IPA) symboleja.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on englannin kielen opettajaopiskelijoiden asenteet foneemista tarkekirjoitusta kohtaan oppimisv\u00e4lineen\u00e4. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon ja mill\u00e4 tavoilla opiskelijat kokevat hy\u00f6tyneens\u00e4 foneemisen tarkekirjoituksen opiskelusta \u00e4\u00e4nt\u00e4myksen opiskelussa. Lis\u00e4ksi pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, aikovatko opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 foneemista tarkekirjoitusta opetusv\u00e4lineen\u00e4 tulevalla opettajan urallaan.\n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 suurin osa opiskelijoista koki foneemisen tarkekirjoituksen hy\u00f6dylliseksi omalla kohdallaan. Foneemisen tarkekirjoituksen osaaminen katsottiin t\u00e4rke\u00e4ksi taidoksi kieliammattilaiselle, mutta t\u00e4st\u00e4 huolimatta moni oli ep\u00e4varma sen k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 omassa opetuksessaan, koska sen n\u00e4htiin viev\u00e4n liikaa aikaa suhteessa saatuun hy\u00f6tyyn n\u00e4hden. Foneemisen tarkekirjoituksen hy\u00f6dyllisimmiksi k\u00e4ytt\u00f6kohteiksi n\u00e4htiin sanapainoon ja yksitt\u00e4isiin \u00e4\u00e4nteisiin keskittyminen. Vaikeasti \u00e4\u00e4nnett\u00e4vi\u00e4 sanoja on helpompi opetella, kun ne pystyt\u00e4\u00e4n pilkkomaan pienempiin osiin, mink\u00e4 n\u00e4htiin kasvattavan opiskelijan itseluottamusta. Suurimpina etuina n\u00e4htiin se, ett\u00e4 foneemisen tarkekirjoituksen osatessaan opiskelija voi tarkistaa sanojen \u00e4\u00e4nneasut itsen\u00e4isesti ja ett\u00e4 se on, toisin kuin auditiiviset mallit, stabiilia.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Valtteri Nyyss\u00f6nen (vaanjany) on 2017-05-10 11:39:40.420379. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-10T11:39:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705102272.pdf: 534679 bytes, checksum: 031b102ba018cb0b2ada9f2e4b1b269d (MD5)\nlicense.html: 4343 bytes, checksum: a1dd255d8c7e4d7dcbfa44e71c8ce5c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-10T11:39:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705102272.pdf: 534679 bytes, checksum: 031b102ba018cb0b2ada9f2e4b1b269d (MD5)\nlicense.html: 4343 bytes, checksum: a1dd255d8c7e4d7dcbfa44e71c8ce5c7 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "17", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "phonemic transcription", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ESL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705102272", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-10T11:39:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53874
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dbe4c20f-7c3f-442c-b069-55e82ef43bd9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705102272.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyyssönen, Valtteri University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students phonemic transcription pronunciation teaching student attitudes ESL English Englannin kieli
title University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
title_full University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
title_fullStr University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
title_full_unstemmed University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
title_short University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method
title_sort university students attitudes towards phonemic transcription as a teaching method a survey of english students
title_sub a survey of English students
title_txtP University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
topic phonemic transcription pronunciation teaching student attitudes ESL English Englannin kieli
topic_facet ESL Englannin kieli English phonemic transcription pronunciation teaching student attitudes
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53874 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705102272
work_keys_str_mv AT nyyssönenvaltteri universitystudentsattitudestowardsphonemictranscriptionasateachingmethodasurve