Lukukausimaksujen, opintotuen ja tuloerojen yhteys korkeakoulutuksen todennäköisyyteen

OECD:n raportissa (2015) esitetään tuloerojen vähentävän maan inhimillistä pääomaa. Raportin estimoinneissa havaittiin tuloerojen heikentävän vähän kouluttautuneiden perheiden osuutta korkeakoulutetuista. Tässä tutkielmassa selvitetään samalla aineistolla ja samanlaisilla estimoinneilla tätä yhteytt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruuska, Olli
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53863
Kuvaus
Yhteenveto:OECD:n raportissa (2015) esitetään tuloerojen vähentävän maan inhimillistä pääomaa. Raportin estimoinneissa havaittiin tuloerojen heikentävän vähän kouluttautuneiden perheiden osuutta korkeakoulutetuista. Tässä tutkielmassa selvitetään samalla aineistolla ja samanlaisilla estimoinneilla tätä yhteyttä. Tämän työn estimoinneissa tutkitaan tuloerojen lisäksi logaritmoitujen lukukausimaksujen ja opintotuen yhteyttä korkeakoulutuksen todennäköisyyteen. Näillä uusilla muuttujilla pyritään selvittämään johtuuko tuloerojen negatiivinen yhteys korkeakoulutukseen rahoitusongelmista vai muista tekijöistä. Tuloerojen negatiivinen yhteys vähän kouluttautuneiden perheiden korkeakoulutukseen säilyi tässä työssä. Kun lukukausimaksut lisättiin malliin, niin tuloerojen negatiivinen yhteys voimistui entisestään. Lukukausimaksuilla oli positiivinen yhteys korkeakoulutuksen todennäköisyyteen kaikissa ryhmissä. Lukukausimaksujen positiivinen yhteys saattaa selittyä korkeakoulutuksen tarjonnan kasvulla. Lukukausimaksut helpottavat korkeakoulujen rahoitusta ja saattavat kasvattaa aloituspaikkojen määrää. Tuloerojen negatiivinen yhteys ei todennäköisesti johdu korkeakoulutuksen rahoitusongelmista, vaan syyt löytyvät jostain muualta. Tuloerot saattavat esimerkiksi kasvattaa peruskoulutuksen laatueroja eri ryhmien välillä.