Lukukausimaksujen, opintotuen ja tuloerojen yhteys korkeakoulutuksen todennäköisyyteen

OECD:n raportissa (2015) esitetään tuloerojen vähentävän maan inhimillistä pääomaa. Raportin estimoinneissa havaittiin tuloerojen heikentävän vähän kouluttautuneiden perheiden osuutta korkeakoulutetuista. Tässä tutkielmassa selvitetään samalla aineistolla ja samanlaisilla estimoinneilla tätä yhteytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruuska, Olli
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53863
Description
Summary:OECD:n raportissa (2015) esitetään tuloerojen vähentävän maan inhimillistä pääomaa. Raportin estimoinneissa havaittiin tuloerojen heikentävän vähän kouluttautuneiden perheiden osuutta korkeakoulutetuista. Tässä tutkielmassa selvitetään samalla aineistolla ja samanlaisilla estimoinneilla tätä yhteyttä. Tämän työn estimoinneissa tutkitaan tuloerojen lisäksi logaritmoitujen lukukausimaksujen ja opintotuen yhteyttä korkeakoulutuksen todennäköisyyteen. Näillä uusilla muuttujilla pyritään selvittämään johtuuko tuloerojen negatiivinen yhteys korkeakoulutukseen rahoitusongelmista vai muista tekijöistä. Tuloerojen negatiivinen yhteys vähän kouluttautuneiden perheiden korkeakoulutukseen säilyi tässä työssä. Kun lukukausimaksut lisättiin malliin, niin tuloerojen negatiivinen yhteys voimistui entisestään. Lukukausimaksuilla oli positiivinen yhteys korkeakoulutuksen todennäköisyyteen kaikissa ryhmissä. Lukukausimaksujen positiivinen yhteys saattaa selittyä korkeakoulutuksen tarjonnan kasvulla. Lukukausimaksut helpottavat korkeakoulujen rahoitusta ja saattavat kasvattaa aloituspaikkojen määrää. Tuloerojen negatiivinen yhteys ei todennäköisesti johdu korkeakoulutuksen rahoitusongelmista, vaan syyt löytyvät jostain muualta. Tuloerot saattavat esimerkiksi kasvattaa peruskoulutuksen laatueroja eri ryhmien välillä.