Summary: | Tutkimus tarkastelee lasten sukupuolta ja toimintamahdollisuuksia päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko sukupuoli yhteydessä toimintamahdollisuuksiin ja mitkä ovat siihen liittyviä rajoittavia tai mahdollistavia tekijöitä lasten näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 6-7-vuotiaita lapsia yhdessä keskisuuren kaupungin päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Yhteensä tutkimukseen osallistui 5 tyttöä ja 5 poikaa. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että sukupuoli on yhteydessä toimintamahdollisuuksiin sekä rajoittavasti että mahdollistavasti. Rajoitteiden ja mahdollistavien tekijöiden määrässä ja laadussa oli eroja sukupuolten välillä. Lisäksi ilmeni tekijöitä, jotka olivat yhtä mahdollistavia tai rajoittavia molemmille sukupuolille. Tulosten mukaan ryhmässä oli yksi tyttö ja yksi poika, joiden toimintamahdollisuudet eivät olleet samanlaiset kuin muilla lapsilla.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että poikien toiminnan rajoitteet ja mahdollisuudet kietoutuivat heidän oletettuun ja toteutuvaan liikunnallisuuteensa ja tyttöjen heiltä odotettuun ja toteutuvaan rauhallisuuteensa. Lasten oli kuitenkin mahdollista rikkoa sukupuolirajoja hyväksytysti. Tässä tutkimuksessa tehtyjen johtopäätösten mukaan biologiseen sukupuolikäsitykseen pohjaava kasvatus ohjaa yhä ammattikasvattajien työtä, eikä Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) mukainen sukupuolisensitiivinen kasvatus ole siirtynyt käytäntöön.
|