Lastentarhanopettajien kokemuksia kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kotoutuminen näkyy lastentarhanopettajien työnkuvassa, miten he toteuttavat kotouttamista sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he kokevat k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turunen, Tiia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53849
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kotoutuminen näkyy lastentarhanopettajien työnkuvassa, miten he toteuttavat kotouttamista sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he kokevat kotouttamisessa varhaiskasvatusympäristössä. Aiheen tarkastelu on tärkeää, sillä kotouttamista varhaiskasvatusympäristössä ei ole tutkittu opettajien kokemusten perusteella. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Kuopiossa ja siihen osallistui kuusi lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin kahdessa kolmen opettajan ryhmässä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoiteltiin teemahaastattelurungon ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Kotouttaminen on muuttanut lastentarhanopettajien työnkuvaa ja tuonut siihen lisää työtehtäviä. Lastentarhanopettajat käyttävät monia pedagogisia ja käytännön järjestelyihin liittyviä ratkaisuja kotouttamisen toteuttamiseksi. Kotouttamistoimet varhaiskasvatuksessa tuovat paljon haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Resurssien lisäämisellä ja uudelleensuuntaamisella sekä lisäkoulutuksella kotouttamisen toteuttamista varhaiskasvatuksessa voitaisiin tehostaa entisestään.