Lastentarhanopettajien kokemuksia kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kotoutuminen näkyy lastentarhanopettajien työnkuvassa, miten he toteuttavat kotouttamista sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he kokevat k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53849
Description
Summary:Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kotoutuminen näkyy lastentarhanopettajien työnkuvassa, miten he toteuttavat kotouttamista sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he kokevat kotouttamisessa varhaiskasvatusympäristössä. Aiheen tarkastelu on tärkeää, sillä kotouttamista varhaiskasvatusympäristössä ei ole tutkittu opettajien kokemusten perusteella. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Kuopiossa ja siihen osallistui kuusi lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin kahdessa kolmen opettajan ryhmässä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoiteltiin teemahaastattelurungon ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Kotouttaminen on muuttanut lastentarhanopettajien työnkuvaa ja tuonut siihen lisää työtehtäviä. Lastentarhanopettajat käyttävät monia pedagogisia ja käytännön järjestelyihin liittyviä ratkaisuja kotouttamisen toteuttamiseksi. Kotouttamistoimet varhaiskasvatuksessa tuovat paljon haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Resurssien lisäämisellä ja uudelleensuuntaamisella sekä lisäkoulutuksella kotouttamisen toteuttamista varhaiskasvatuksessa voitaisiin tehostaa entisestään.