Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit

Erilaisten oppijoiden tukeminen ja opetuksen yksilöllistäminen ovat suomalaisessa perusopetuksessa jatkuvasti kasvavassa asemassa, ja opettajia rohkaistaan etsimään ja käyttämään uusia ja erilaisia opetusmenetelmiä perinteisten menetelmien rinnalle. Tässä kandidaatintutkielmassa tutustutaan musiikin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Metsäranta, Tessa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53847
_version_ 1826225799131299840
author Metsäranta, Tessa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Metsäranta, Tessa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Metsäranta, Tessa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Metsäranta, Tessa
datasource_str_mv jyx
description Erilaisten oppijoiden tukeminen ja opetuksen yksilöllistäminen ovat suomalaisessa perusopetuksessa jatkuvasti kasvavassa asemassa, ja opettajia rohkaistaan etsimään ja käyttämään uusia ja erilaisia opetusmenetelmiä perinteisten menetelmien rinnalle. Tässä kandidaatintutkielmassa tutustutaan musiikin tarjoamiin mahdollisuuksiin oppimisen välineenä, painopisteenä sanaston oppiminen alakoulun saksanopetuksessa. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään saksanopetusta suomessa ja lapsia kieltenoppijoina, ja perehdytään musiikin tähänastiseen käyttöön kieltenopetuksessa. Lisäksi esitellään aistihavaintoihin perustuvat oppimistyylit sekä sanaston merkitys kieltenoppimisessa ja tapoja sen välittämiseen. Tutkielman analyysiosassa esitellään sanastonoppimisen tarkkailua varten käytetty sanantunnistustehtävä, sekä pohditaan sen tuloksia. Tuloksissa vertaillaan keskenään musiikin ja kirjatehtävien vaikutusta sanaston oppimiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että musiikki ja erityisesti laululeikit tukevat sanaston oppimista ja ovat perinteisiin sanastonopetusmenetelmiin verraten varsin tehokas sanaston välittämisen keino, mahdollisesti jopa kirjatehtäviä tehokkaampi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Wilfinger, Rolf", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mets\u00e4ranta, Tessa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-09T14:00:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-09T14:00:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53847", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erilaisten oppijoiden tukeminen ja opetuksen yksil\u00f6llist\u00e4minen ovat suomalaisessa perusopetuksessa jatkuvasti kasvavassa asemassa, ja opettajia rohkaistaan etsim\u00e4\u00e4n ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n uusia ja erilaisia opetusmenetelmi\u00e4 perinteisten menetelmien rinnalle. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutustutaan musiikin tarjoamiin mahdollisuuksiin oppimisen v\u00e4lineen\u00e4, painopisteen\u00e4 sanaston oppiminen alakoulun saksanopetuksessa.\nTutkielman teoriaosuudessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n saksanopetusta suomessa ja lapsia kieltenoppijoina, ja perehdyt\u00e4\u00e4n musiikin t\u00e4h\u00e4nastiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kieltenopetuksessa. Lis\u00e4ksi esitell\u00e4\u00e4n aistihavaintoihin perustuvat oppimistyylit sek\u00e4 sanaston merkitys kieltenoppimisessa ja tapoja sen v\u00e4litt\u00e4miseen.\nTutkielman analyysiosassa esitell\u00e4\u00e4n sanastonoppimisen tarkkailua varten k\u00e4ytetty sanantunnistusteht\u00e4v\u00e4, sek\u00e4 pohditaan sen tuloksia. Tuloksissa vertaillaan kesken\u00e4\u00e4n musiikin ja kirjateht\u00e4vien vaikutusta sanaston oppimiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, ett\u00e4 musiikki ja erityisesti laululeikit tukevat sanaston oppimista ja ovat perinteisiin sanastonopetusmenetelmiin verraten varsin tehokas sanaston v\u00e4litt\u00e4misen keino, mahdollisesti jopa kirjateht\u00e4vi\u00e4 tehokkaampi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tessa Mets\u00e4ranta (teelmets) on 2017-05-09 14:00:31.891769. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-09T14:00:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705092256.pdf: 903069 bytes, checksum: aa8065bf25f5fd83d27a1d471addb9c6 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 799d8645a7b317dcd82f13d53cf3370f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-09T14:00:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705092256.pdf: 903069 bytes, checksum: aa8065bf25f5fd83d27a1d471addb9c6 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 799d8645a7b317dcd82f13d53cf3370f (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki opetuksessa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705092256", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German language and culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-09T14:00:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53847
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9723a688-6633-48a1-957f-4c5a1b5f413f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705092256.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Metsäranta, Tessa Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit kieltenopetus sanasto oppimistyylit musiikki opetuksessa saksan kieli German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
title Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit
title_full Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit
title_fullStr Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit
title_full_unstemmed Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit
title_short Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit
title_sort die einwirkung von liedern auf das wortschatzlernen beim daf unterricht im vergleich zur traditionellen textarbeit
title_txtP Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit
topic kieltenopetus sanasto oppimistyylit musiikki opetuksessa saksan kieli German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
topic_facet German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopetus musiikki opetuksessa oppimistyylit saksan kieli sanasto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53847 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705092256
work_keys_str_mv AT metsärantatessa dieeinwirkungvonliedernaufdaswortschatzlernenbeimdafunterrichtimvergleichzurtrad