"Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista

Nuolioja, Marjukka. ”Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä” Aikuis-luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista. Kas-vatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutus-laitos. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 66 sivua. Tässä tutkimuksessa t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nuolioja, Marjukka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53834
_version_ 1826225721291309056
author Nuolioja, Marjukka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nuolioja, Marjukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nuolioja, Marjukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nuolioja, Marjukka
datasource_str_mv jyx
description Nuolioja, Marjukka. ”Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä” Aikuis-luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista. Kas-vatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutus-laitos. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 66 sivua. Tässä tutkimuksessa tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisen auktoriteetin rakentumisesta ja sen ylläpitoon vaikuttavista asioista. Lisäksi tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä koulutuksen vaikutuksesta pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2016, jolloin aikuisluokanopettajaopiskelijoilla oli vuosi opintoja takana koulutuksesta, jonka kesto on kokonaisuudessaan 1,5-2 vuotta. Aineisto kerättiin kirjoitelmina webropol -kyselyohjelmiston avulla. Tutkimukseen osallistui 24 aikuisluokanopettajaopiskelijaa. Aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan opettajan pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen vaikuttaa opettajan persoonallisuus ja am-mattitaito. Opiskelijoiden käsitysten mukaan opettajan arvoista ja etiikasta ker-too se, miten hän kohtelee ja kohtaa oppilaansa sekä pystyy luomaan luokkaan sellaisen työskentelyilmapiirin, että kaikilla on hyvä ja turvallinen opiskeluym-päristö. Opettajan pedagogisen auktoriteetin ylläpitoon vaikuttavat käsitysten mukaan myös opettajan luomat vuorovaikutussuhteet oppilaidensa kanssa sekä se, kuinka opettaja ylläpitää työrauhaa. Koulutuksella aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan ei ole suurta vaikuttavuutta auktoriteettisuhteen rakentamiseen ja ylläpitoon. Työharjoittelut ja työkokemus olivat käsitysten mukaan vaikuttaneet eniten pedagogiseen auktoriteettiin.
first_indexed 2023-03-22T10:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nuolioja, Marjukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-09T05:49:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-09T05:49:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700569", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53834", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nuolioja, Marjukka. \u201dAuktoriteetti ansaitaan uudelleen joka p\u00e4iv\u00e4\u201d Aikuis-luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 pedagogisesta auktoriteetista. Kas-vatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutus-laitos. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 66 sivua.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 pedagogisen auktoriteetin rakentumisesta ja sen yll\u00e4pitoon vaikuttavista asioista. Lis\u00e4ksi tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 koulutuksen vaikutuksesta pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen.\r\nTutkimus on laadullinen tutkimus, jossa k\u00e4ytettiin fenomenografista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2016, jolloin aikuisluokanopettajaopiskelijoilla oli vuosi opintoja takana koulutuksesta, jonka kesto on kokonaisuudessaan 1,5-2 vuotta. Aineisto ker\u00e4ttiin kirjoitelmina webropol -kyselyohjelmiston avulla. Tutkimukseen osallistui 24 aikuisluokanopettajaopiskelijaa.\r\nAikuisluokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sitysten mukaan opettajan pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen vaikuttaa opettajan persoonallisuus ja am-mattitaito. Opiskelijoiden k\u00e4sitysten mukaan opettajan arvoista ja etiikasta ker-too se, miten h\u00e4n kohtelee ja kohtaa oppilaansa sek\u00e4 pystyy luomaan luokkaan sellaisen ty\u00f6skentelyilmapiirin, ett\u00e4 kaikilla on hyv\u00e4 ja turvallinen opiskeluym-p\u00e4rist\u00f6. Opettajan pedagogisen auktoriteetin yll\u00e4pitoon vaikuttavat k\u00e4sitysten mukaan my\u00f6s opettajan luomat vuorovaikutussuhteet oppilaidensa kanssa sek\u00e4 se, kuinka opettaja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 ty\u00f6rauhaa. Koulutuksella aikuisluokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sitysten mukaan ei ole suurta vaikuttavuutta auktoriteettisuhteen rakentamiseen ja yll\u00e4pitoon. Ty\u00f6harjoittelut ja ty\u00f6kokemus olivat k\u00e4sitysten mukaan vaikuttaneet eniten pedagogiseen auktoriteettiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjukka Nuolioja (mahanuol) on 2017-05-09 05:49:15.447697. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-09T05:49:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705092244.pdf: 711997 bytes, checksum: f8d47ce5791c4bf9d93ab87a1f489a83 (MD5)\r\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: de8aaa5d9ed329c9316d499d79363639 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-09T05:49:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705092244.pdf: 711997 bytes, checksum: f8d47ce5791c4bf9d93ab87a1f489a83 (MD5)\r\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: de8aaa5d9ed329c9316d499d79363639 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka p\u00e4iv\u00e4\" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 pedagogisesta auktoriteetista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Aikuisluokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 pedagogisesta auktoriteetista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705092244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-09T05:49:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53834
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b80a0664-8654-415c-8e44-ec3171912063\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705092244.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nuolioja, Marjukka "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista pedagoginen auktoriteetti Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 auktoriteetti vuorovaikutus arvot koulutus opettajat aikuisopiskelijat
title "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
title_alt Aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
title_full "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
title_fullStr "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
title_full_unstemmed "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
title_short "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä"
title_sort auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
title_sub aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
title_txtP "Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
topic pedagoginen auktoriteetti Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 auktoriteetti vuorovaikutus arvot koulutus opettajat aikuisopiskelijat
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education aikuisopiskelijat arvot auktoriteetti koulutus opettajat pedagoginen auktoriteetti vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53834 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705092244
work_keys_str_mv AT nuoliojamarjukka auktoriteettiansaitaanuudelleenjokapäiväaikuisluokanopettajaopiskelijoidenkäsit