"Minun kultani kaunis on, se on kuin auran kukka" rekilaulujen opetusta peruskoulussa

Tässä toimintatutkimuksessa luotiin peruskoululaisille suunnattu rekilaulujen opetuskokonaisuus, jota testattiin neljällä eri koululaisryhmällä sekä esitutkimusvaiheessa kahdella yliopiston kansanmusiikin ryhmällä. Opetuskokonaisuus oli kaksiosainen: ensimmäisellä oppitunnilla rekilauluihin tutustut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halkola, Nina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53825
Description
Summary:Tässä toimintatutkimuksessa luotiin peruskoululaisille suunnattu rekilaulujen opetuskokonaisuus, jota testattiin neljällä eri koululaisryhmällä sekä esitutkimusvaiheessa kahdella yliopiston kansanmusiikin ryhmällä. Opetuskokonaisuus oli kaksiosainen: ensimmäisellä oppitunnilla rekilauluihin tutustuttiin laulamalla ja leikkimällä, ja toinen oppitunti painottui omien rekilaulujen tekoon. Opetuskokonaisuutta kehitettiin ja muokattiin jokaisen oppitunnin jälkeen oppitunneilla tehtyjen havaintojen pohjalta. Aineistoa kerättiin usealla eri menetelmällä. Keskeinen aineistonkeruutapa oli osallistuva havainnointi ja oppituntien jälkeen kirjoitetut päiväkirjat. Havaintoja täydennettiin videoimalla oppitunnit. Opetuskokonaisuudesta saatiin palautetta oppilailta oppituntien jälkeen suoritettujen kyselyiden avulla, minkä lisäksi oppitunteja seuranneita opettajia haastateltiin. Opetuskokonaisuuden leikit, harjoitteet ja lauluntekomateriaali osoittautuivat tutkimuksen perusteella toimiviksi. Opettajat antoivat opetuskokonaisuudesta ja sen harjoitteista positiivista palautetta. Oppilaiden mielipiteet oppitunneista vaihtelivat, mutta suhtautuminen oli enemmän positiivista kuin negatiivista. Rekilaulun opetuskokonaisuudesta saa vinkkejä rekilaulujen opettamiseen peruskoulussa, mutta opetuskokonaisuutta kannattaa muokata kullekin oppilasryhmälle sopivaksi.