Summary: | Tässä toimintatutkimuksessa luotiin peruskoululaisille suunnattu rekilaulujen opetuskokonaisuus, jota testattiin neljällä eri koululaisryhmällä sekä esitutkimusvaiheessa kahdella yliopiston kansanmusiikin ryhmällä. Opetuskokonaisuus oli kaksiosainen: ensimmäisellä oppitunnilla rekilauluihin tutustuttiin laulamalla ja leikkimällä, ja toinen oppitunti painottui omien rekilaulujen tekoon. Opetuskokonaisuutta kehitettiin ja muokattiin jokaisen oppitunnin jälkeen oppitunneilla tehtyjen havaintojen pohjalta.
Aineistoa kerättiin usealla eri menetelmällä. Keskeinen aineistonkeruutapa oli osallistuva havainnointi ja oppituntien jälkeen kirjoitetut päiväkirjat. Havaintoja täydennettiin videoimalla oppitunnit. Opetuskokonaisuudesta saatiin palautetta oppilailta oppituntien jälkeen suoritettujen kyselyiden avulla, minkä lisäksi oppitunteja seuranneita opettajia haastateltiin.
Opetuskokonaisuuden leikit, harjoitteet ja lauluntekomateriaali osoittautuivat tutkimuksen perusteella toimiviksi. Opettajat antoivat opetuskokonaisuudesta ja sen harjoitteista positiivista palautetta. Oppilaiden mielipiteet oppitunneista vaihtelivat, mutta suhtautuminen oli enemmän positiivista kuin negatiivista. Rekilaulun opetuskokonaisuudesta saa vinkkejä rekilaulujen opettamiseen peruskoulussa, mutta opetuskokonaisuutta kannattaa muokata kullekin oppilasryhmälle sopivaksi.
|