"Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." verbit lasten kertomissa saduissa

Tutkimuksessani tarkastelen STAKESin koordinoiman Lapset kertovat -hankkeen kautta kerättyjä 3.‒4. -luokkalaisten lasten satuja. Tavoitteenani on selvittää, millaisia verbejä lapset käyttävät saduissaan ja miten tulokset suhteutuvat lasten kielenkehitykseen kirjoitetun kielen osalta tehtyihin tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suomalainen, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53803
_version_ 1828193214361763840
author Suomalainen, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suomalainen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suomalainen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suomalainen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani tarkastelen STAKESin koordinoiman Lapset kertovat -hankkeen kautta kerättyjä 3.‒4. -luokkalaisten lasten satuja. Tavoitteenani on selvittää, millaisia verbejä lapset käyttävät saduissaan ja miten tulokset suhteutuvat lasten kielenkehitykseen kirjoitetun kielen osalta tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia verbejä lapset käyttävät saduissaan ja millaisiin semanttisiin luokkiin ne jakautuvat?, 2. Hallitsevatko lapset kertomissaan saduissa sellaisten verbien käytön, joiden hallinta kirjoitetussa kielessä tuottaa vielä ongelmia? Useat kirjoitetun kielen hallintaan liittyvät aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet verbisanaston tutkimiseen (ks. esim. Pajunen 2012), minkä vuoksi verbien rajaaminen tutkimukseni keskiöön myös puhutun kielen osalta on luontevaa sekä relevanttia. Verbisemantiikka rajautui tutkimukseni näkökulmaksi myös siitä syystä, että verbit ovat keskeinen sanaluokka suomen kielessä predikaattiverbin muodostaessa lauseen ytimen. Aineistoni verbien semanttinen luokittelu nojautuu Anneli Pajusen luomaan analyysikehikkoon, joka pohjautuu verbien argumenttirakenteeseen. Pajunen on luokitellut verbit kahteen pääluokkaan: primäärisiin ja sekundaarisiin, josta primääriset verbit jakautuvat edelleen A-ryhmän konkreettisia ja B-ryhmän abstraktimpia asiantiloja kielentäviin verbeihin. Näiden luokkien alle verbit jakautuvat alaluokkiin niiden semanttisten ominaisuuksiensa perusteella. Olen jakanut aineistostani löytyvät verbit näiden luokkien perusteella ryhmiin ja verrannut verbien osuuksia kussakin ryhmässä kirjoitetun kielen osalta saatuihin tuloksiin kielenkehityksen kannalta. Tutkimuksessani selvisi, että lapset käyttävät saduissaan eniten primääri A-ryhmään kuuluvia verbejä, jotka kielentävät erilaista tilaa, liikettä, tekoa, tapahtumaa ja muutosta. Näiden verbien osuus kaikista saduissa esiintyneistä predikaattiverbeistä oli 76,3 %. Primääri B-ryhmän verbien esiintymä kaikista predikaattiverbeistä oli vain 22,3%. Suurimman B-ryhmän alaluokan muodostivat kognitioverbit. Sekundaariverbejä löytyi todella vähän, niiden osuus aineistossani oli vain 1,4%. Tulokset olivat pääosin yhteneväisiä kirjoitetun kielen osalta, eli näyttäisi siltä, että lapset käyttävät samankaltaisia verbejä sekä puhutussa että kirjoitetussa kielessä. Vaikka tutkimukseni onkin melko suppea, eivätkä sen tulokset ole sellaisenaan yleistettävissä, toimii se mielestäni hyvänä ponnahduslautana uusille jatkotutkimuksille myöhäisen puhutun kielen hallinnasta lasten osalta. Yksi mielenkiintoinen jatkotutkimuskysymys olisikin selvittää, löytyykö verbien hallinnasta eroja tyttöjen ja poikien väliltä puhutun kielen osalta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suomalainen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-07T13:04:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-07T13:04:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53803", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani tarkastelen STAKESin koordinoiman Lapset kertovat -hankkeen kautta ker\u00e4ttyj\u00e4 3.\u20124. -luokkalaisten lasten satuja. Tavoitteenani on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia verbej\u00e4 lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t saduissaan ja miten tulokset suhteutuvat lasten kielenkehitykseen kirjoitetun kielen osalta tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia verbej\u00e4 lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t saduissaan ja millaisiin semanttisiin luokkiin ne jakautuvat?, 2. Hallitsevatko lapset kertomissaan saduissa sellaisten verbien k\u00e4yt\u00f6n, joiden hallinta kirjoitetussa kieless\u00e4 tuottaa viel\u00e4 ongelmia?\r\nUseat kirjoitetun kielen hallintaan liittyv\u00e4t aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet verbisanaston tutkimiseen (ks. esim. Pajunen 2012), mink\u00e4 vuoksi verbien rajaaminen tutkimukseni keski\u00f6\u00f6n my\u00f6s puhutun kielen osalta on luontevaa sek\u00e4 relevanttia. Verbisemantiikka rajautui tutkimukseni n\u00e4k\u00f6kulmaksi my\u00f6s siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 verbit ovat keskeinen sanaluokka suomen kieless\u00e4 predikaattiverbin muodostaessa lauseen ytimen.\r\nAineistoni verbien semanttinen luokittelu nojautuu Anneli Pajusen luomaan analyysikehikkoon, joka pohjautuu verbien argumenttirakenteeseen. Pajunen on luokitellut verbit kahteen p\u00e4\u00e4luokkaan: prim\u00e4\u00e4risiin ja sekundaarisiin, josta prim\u00e4\u00e4riset verbit jakautuvat edelleen A-ryhm\u00e4n konkreettisia ja B-ryhm\u00e4n abstraktimpia asiantiloja kielent\u00e4viin verbeihin. N\u00e4iden luokkien alle verbit jakautuvat alaluokkiin niiden semanttisten ominaisuuksiensa perusteella. Olen jakanut aineistostani l\u00f6ytyv\u00e4t verbit n\u00e4iden luokkien perusteella ryhmiin ja verrannut verbien osuuksia kussakin ryhm\u00e4ss\u00e4 kirjoitetun kielen osalta saatuihin tuloksiin kielenkehityksen kannalta. \r\nTutkimuksessani selvisi, ett\u00e4 lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t saduissaan eniten prim\u00e4\u00e4ri A-ryhm\u00e4\u00e4n kuuluvia verbej\u00e4, jotka kielent\u00e4v\u00e4t erilaista tilaa, liikett\u00e4, tekoa, tapahtumaa ja muutosta. N\u00e4iden verbien osuus kaikista saduissa esiintyneist\u00e4 predikaattiverbeist\u00e4 oli 76,3 %. Prim\u00e4\u00e4ri B-ryhm\u00e4n verbien esiintym\u00e4 kaikista predikaattiverbeist\u00e4 oli vain 22,3%. Suurimman B-ryhm\u00e4n alaluokan muodostivat kognitioverbit. Sekundaariverbej\u00e4 l\u00f6ytyi todella v\u00e4h\u00e4n, niiden osuus aineistossani oli vain 1,4%. Tulokset olivat p\u00e4\u00e4osin yhtenev\u00e4isi\u00e4 kirjoitetun kielen osalta, eli n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samankaltaisia verbej\u00e4 sek\u00e4 puhutussa ett\u00e4 kirjoitetussa kieless\u00e4.\r\nVaikka tutkimukseni onkin melko suppea, eiv\u00e4tk\u00e4 sen tulokset ole sellaisenaan yleistett\u00e4viss\u00e4, toimii se mielest\u00e4ni hyv\u00e4n\u00e4 ponnahduslautana uusille jatkotutkimuksille my\u00f6h\u00e4isen puhutun kielen hallinnasta lasten osalta. Yksi mielenkiintoinen jatkotutkimuskysymys olisikin selvitt\u00e4\u00e4, l\u00f6ytyyk\u00f6 verbien hallinnasta eroja tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lilt\u00e4 puhutun kielen osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Suomalainen (laeljosu) on 2017-05-07 13:04:54.247597. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-07T13:04:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705072224.pdf: 1011962 bytes, checksum: 29f172daae9ac53a725a15e2291abe40 (MD5)\r\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 175ffd8d898ddb4f02441f17376d2be5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-07T13:04:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705072224.pdf: 1011962 bytes, checksum: 29f172daae9ac53a725a15e2291abe40 (MD5)\r\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 175ffd8d898ddb4f02441f17376d2be5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verbit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verbisemantiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sadutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ihmiset p\u00e4\u00e4ttiv\u00e4t j\u00e4\u00e4d\u00e4 asumaan keskelle kukkaniitty\u00e4 ja siell\u00e4 ne eliv\u00e4t el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 loppuun asti onnellisina.\" : verbit lasten kertomissa saduissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705072224", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-07T13:04:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53803
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:02Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed12751e-82d9-4ae9-9591-d3372af2f145\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705072224.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suomalainen, Laura "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa kielellinen kehitys verbit verbisemantiikka sadutus Finnish Suomen kieli
title "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa
title_full "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa
title_fullStr "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa
title_full_unstemmed "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa
title_short "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina."
title_sort ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina verbit lasten kertomissa saduissa
title_sub verbit lasten kertomissa saduissa
title_txtP "Ihmiset päättivät jäädä asumaan keskelle kukkaniittyä ja siellä ne elivät elämänsä loppuun asti onnellisina." : verbit lasten kertomissa saduissa
topic kielellinen kehitys verbit verbisemantiikka sadutus Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli kielellinen kehitys sadutus verbisemantiikka verbit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53803 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705072224
work_keys_str_mv AT suomalainenlaura ihmisetpäättivätjäädäasumaankeskellekukkaniittyäjasielläneelivätelämänsäloppuun