fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lundstedt, Hilda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-07T12:15:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-07T12:15:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53802", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen historian oppiaineen tekstimaailmaa virtuaalitodellisuudessa. Aihe on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 virtuaalitodellisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen kouluopetuksessa on todella uusi ilmi\u00f6, eik\u00e4 virtuaalimaailman tiedonalakohtaisia tekstej\u00e4 ole tutkittu aiemmin. Virtuaalitodellisuus antaa mahdollisuuksia oppilaiden aktiiviselle osallistamiselle ja tiedon kriittiselle tulkinnalle, joten se palvelee my\u00f6s uuden opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia tekstilajeja opiskelijat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet virtuaalitodellisuudessa? 2. Millaisia multimodaalisia keinoja opiskelijat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t teksteiss\u00e4\u00e4n? 3. Mik\u00e4 funktio multimodaalisilla keinoilla on? L\u00e4hestyn tutkimukseni aihetta tiedonalakohtaisten tekstien ja laajan tekstik\u00e4sityksen viitekehyksess\u00e4. Tiedonalakohtaiset tekstitaidot ovat koostuvat sis\u00e4ll\u00f6n tuntemuksen lis\u00e4ksi alalle tyypillisten taitojen kuten kirjoittamisen, sanaston, diskurssien ja lukemisen hallinnasta. Laaja tekstik\u00e4sitys taas k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 teksteiksi niin kuvat, kirjoitetun tekstin, \u00e4\u00e4nen, symbolit ja n\u00e4iden kaikkien yhdistelm\u00e4t. \n \nTutkimukseni aineisto koostuu virtuaalisen Thinglink-oppimisymp\u00e4rist\u00f6n teksteist\u00e4, jotka on luotu FinEduVRhankkeen puitteissa. Lukion ensimm\u00e4isen vuoden historian kurssin opiskelijat jaettiin ryhmiin, joille annettiin jokin keskiaikaan liittyv\u00e4 aihe, josta heid\u00e4n piti tehd\u00e4 esitelm\u00e4 Thinglinkiin. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6 rakentuu 360\u2e30-kuvasta, kirjoitetusta tekstist\u00e4, kuvista, videoista ja hyperlinkeist\u00e4, joten se on luonteeltaan hyvin multimodaalinen. Analyysini pohjana k\u00e4yt\u00e4n Unsworthin (2001: 124) kokoamia historian yleisimpi\u00e4 tekstilajeja. Koonnissa tekstilajit m\u00e4\u00e4rittyv\u00e4t tekstin viestinn\u00e4llisen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n kautta, mik\u00e4 on my\u00f6s oman analyysini pohja. Tekstilajien m\u00e4\u00e4rittelyn j\u00e4lkeen tarkastelen multimodaalisten keinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja niiden funktioita. \n \nDominoiva tekstilaji opiskelijoiden tuottamissa teksteiss\u00e4 oli historiallinen kuvaus. Opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t melko paljon my\u00f6s luokittelevaa kuvausta, mutta vaikuttavien tekij\u00f6iden selitys, seurausten selitys ja analyyttinen perustelu j\u00e4iv\u00e4t melko v\u00e4h\u00e4isiksi. Vaikuttaa siis silt\u00e4, ett\u00e4 opiskelijoiden on helpompi yksinkertaisesti kuvata miten asiat ovat olleet ja luokitella tietoa, kuin suhtautua kriittisesti l\u00e4hteisiin ja perustella tekemi\u00e4\u00e4n tulkintoja. Toisaalta l\u00e4hteiden kuvaukselle muodostui oma tekstilajinsa, sill\u00e4 niiden k\u00e4ytt\u00f6 oli tehty selv\u00e4sti n\u00e4kyv\u00e4ksi. Multimodaalisista keinoista hy\u00f6dynnettiin erityisesti kuvia ja videoita, mutta osa ryhmist\u00e4 hy\u00f6dynsi my\u00f6s hyperlinkkien kuvallisuutta ja taustakuvaa esitelmiss\u00e4\u00e4n. Kuvien p\u00e4\u00e4asiallinen teht\u00e4v\u00e4 oli kuvittaa kirjoitettua teksti\u00e4, mutta my\u00f6s kirjoitetun tekstin tukeminen ja luokitteleva kuvaus nousivat multimodaalisten keinojen omiksi tekstilajeiksi. Opiskelijat eiv\u00e4t viel\u00e4 osanneet hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikkia oppimisymp\u00e4rist\u00f6n tarjoamia resursseja, mutta parhaimmat onnistumiset sek\u00e4 kirjoitetun tekstin ett\u00e4 multimodaalisten keinojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lupaavat hyv\u00e4\u00e4 tulevaisuuden uusille kokeiluille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilda Lundstedt (hihelund) on 2017-05-07 12:15:07.103861. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-07T12:15:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705072223.pdf: 742813 bytes, checksum: fe2a2f2b77be4b0e4188b6255e7291fc (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 2f5bd78a424a08e0b68efff9b2f8e8fa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-07T12:15:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705072223.pdf: 742813 bytes, checksum: fe2a2f2b77be4b0e4188b6255e7291fc (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 2f5bd78a424a08e0b68efff9b2f8e8fa (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonalakohtaiset tekstitaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"El\u00e4m\u00e4 on Feodalismia ja s\u00e4\u00e4tyjen s\u00e4\u00e4teily\u00e4\" \u2012 Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705072223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-07T12:15:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|