"Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa

Tässä tutkielmassa tarkastelen historian oppiaineen tekstimaailmaa virtuaalitodellisuudessa. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kouluopetuksessa on todella uusi ilmiö, eikä virtuaalimaailman tiedonalakohtaisia tekstejä ole tutkittu aiemmin. Virtuaalitodellisu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lundstedt, Hilda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53802
_version_ 1826225818637959168
author Lundstedt, Hilda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lundstedt, Hilda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lundstedt, Hilda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lundstedt, Hilda
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelen historian oppiaineen tekstimaailmaa virtuaalitodellisuudessa. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kouluopetuksessa on todella uusi ilmiö, eikä virtuaalimaailman tiedonalakohtaisia tekstejä ole tutkittu aiemmin. Virtuaalitodellisuus antaa mahdollisuuksia oppilaiden aktiiviselle osallistamiselle ja tiedon kriittiselle tulkinnalle, joten se palvelee myös uuden opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia tekstilajeja opiskelijat ovat käyttäneet virtuaalitodellisuudessa? 2. Millaisia multimodaalisia keinoja opiskelijat hyödyntävät teksteissään? 3. Mikä funktio multimodaalisilla keinoilla on? Lähestyn tutkimukseni aihetta tiedonalakohtaisten tekstien ja laajan tekstikäsityksen viitekehyksessä. Tiedonalakohtaiset tekstitaidot ovat koostuvat sisällön tuntemuksen lisäksi alalle tyypillisten taitojen kuten kirjoittamisen, sanaston, diskurssien ja lukemisen hallinnasta. Laaja tekstikäsitys taas käsittää teksteiksi niin kuvat, kirjoitetun tekstin, äänen, symbolit ja näiden kaikkien yhdistelmät. Tutkimukseni aineisto koostuu virtuaalisen Thinglink-oppimisympäristön teksteistä, jotka on luotu FinEduVRhankkeen puitteissa. Lukion ensimmäisen vuoden historian kurssin opiskelijat jaettiin ryhmiin, joille annettiin jokin keskiaikaan liittyvä aihe, josta heidän piti tehdä esitelmä Thinglinkiin. Oppimisympäristö rakentuu 360⸰-kuvasta, kirjoitetusta tekstistä, kuvista, videoista ja hyperlinkeistä, joten se on luonteeltaan hyvin multimodaalinen. Analyysini pohjana käytän Unsworthin (2001: 124) kokoamia historian yleisimpiä tekstilajeja. Koonnissa tekstilajit määrittyvät tekstin viestinnällisen päämäärän kautta, mikä on myös oman analyysini pohja. Tekstilajien määrittelyn jälkeen tarkastelen multimodaalisten keinojen käyttöä ja niiden funktioita. Dominoiva tekstilaji opiskelijoiden tuottamissa teksteissä oli historiallinen kuvaus. Opiskelijat käyttivät melko paljon myös luokittelevaa kuvausta, mutta vaikuttavien tekijöiden selitys, seurausten selitys ja analyyttinen perustelu jäivät melko vähäisiksi. Vaikuttaa siis siltä, että opiskelijoiden on helpompi yksinkertaisesti kuvata miten asiat ovat olleet ja luokitella tietoa, kuin suhtautua kriittisesti lähteisiin ja perustella tekemiään tulkintoja. Toisaalta lähteiden kuvaukselle muodostui oma tekstilajinsa, sillä niiden käyttö oli tehty selvästi näkyväksi. Multimodaalisista keinoista hyödynnettiin erityisesti kuvia ja videoita, mutta osa ryhmistä hyödynsi myös hyperlinkkien kuvallisuutta ja taustakuvaa esitelmissään. Kuvien pääasiallinen tehtävä oli kuvittaa kirjoitettua tekstiä, mutta myös kirjoitetun tekstin tukeminen ja luokitteleva kuvaus nousivat multimodaalisten keinojen omiksi tekstilajeiksi. Opiskelijat eivät vielä osanneet hyödyntää kaikkia oppimisympäristön tarjoamia resursseja, mutta parhaimmat onnistumiset sekä kirjoitetun tekstin että multimodaalisten keinojen käytöstä lupaavat hyvää tulevaisuuden uusille kokeiluille.
first_indexed 2017-05-07T20:13:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lundstedt, Hilda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-07T12:15:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-07T12:15:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53802", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen historian oppiaineen tekstimaailmaa virtuaalitodellisuudessa. Aihe on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 virtuaalitodellisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen kouluopetuksessa on todella uusi ilmi\u00f6, eik\u00e4 virtuaalimaailman tiedonalakohtaisia tekstej\u00e4 ole tutkittu aiemmin. Virtuaalitodellisuus antaa mahdollisuuksia oppilaiden aktiiviselle osallistamiselle ja tiedon kriittiselle tulkinnalle, joten se palvelee my\u00f6s uuden opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia tekstilajeja opiskelijat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet virtuaalitodellisuudessa? 2. Millaisia multimodaalisia keinoja opiskelijat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t teksteiss\u00e4\u00e4n? 3. Mik\u00e4 funktio multimodaalisilla keinoilla on? L\u00e4hestyn tutkimukseni aihetta tiedonalakohtaisten tekstien ja laajan tekstik\u00e4sityksen viitekehyksess\u00e4. Tiedonalakohtaiset tekstitaidot ovat koostuvat sis\u00e4ll\u00f6n tuntemuksen lis\u00e4ksi alalle tyypillisten taitojen kuten kirjoittamisen, sanaston, diskurssien ja lukemisen hallinnasta. Laaja tekstik\u00e4sitys taas k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 teksteiksi niin kuvat, kirjoitetun tekstin, \u00e4\u00e4nen, symbolit ja n\u00e4iden kaikkien yhdistelm\u00e4t. \n \nTutkimukseni aineisto koostuu virtuaalisen Thinglink-oppimisymp\u00e4rist\u00f6n teksteist\u00e4, jotka on luotu FinEduVRhankkeen puitteissa. Lukion ensimm\u00e4isen vuoden historian kurssin opiskelijat jaettiin ryhmiin, joille annettiin jokin keskiaikaan liittyv\u00e4 aihe, josta heid\u00e4n piti tehd\u00e4 esitelm\u00e4 Thinglinkiin. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6 rakentuu 360\u2e30-kuvasta, kirjoitetusta tekstist\u00e4, kuvista, videoista ja hyperlinkeist\u00e4, joten se on luonteeltaan hyvin multimodaalinen. Analyysini pohjana k\u00e4yt\u00e4n Unsworthin (2001: 124) kokoamia historian yleisimpi\u00e4 tekstilajeja. Koonnissa tekstilajit m\u00e4\u00e4rittyv\u00e4t tekstin viestinn\u00e4llisen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n kautta, mik\u00e4 on my\u00f6s oman analyysini pohja. Tekstilajien m\u00e4\u00e4rittelyn j\u00e4lkeen tarkastelen multimodaalisten keinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja niiden funktioita. \n \nDominoiva tekstilaji opiskelijoiden tuottamissa teksteiss\u00e4 oli historiallinen kuvaus. Opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t melko paljon my\u00f6s luokittelevaa kuvausta, mutta vaikuttavien tekij\u00f6iden selitys, seurausten selitys ja analyyttinen perustelu j\u00e4iv\u00e4t melko v\u00e4h\u00e4isiksi. Vaikuttaa siis silt\u00e4, ett\u00e4 opiskelijoiden on helpompi yksinkertaisesti kuvata miten asiat ovat olleet ja luokitella tietoa, kuin suhtautua kriittisesti l\u00e4hteisiin ja perustella tekemi\u00e4\u00e4n tulkintoja. Toisaalta l\u00e4hteiden kuvaukselle muodostui oma tekstilajinsa, sill\u00e4 niiden k\u00e4ytt\u00f6 oli tehty selv\u00e4sti n\u00e4kyv\u00e4ksi. Multimodaalisista keinoista hy\u00f6dynnettiin erityisesti kuvia ja videoita, mutta osa ryhmist\u00e4 hy\u00f6dynsi my\u00f6s hyperlinkkien kuvallisuutta ja taustakuvaa esitelmiss\u00e4\u00e4n. Kuvien p\u00e4\u00e4asiallinen teht\u00e4v\u00e4 oli kuvittaa kirjoitettua teksti\u00e4, mutta my\u00f6s kirjoitetun tekstin tukeminen ja luokitteleva kuvaus nousivat multimodaalisten keinojen omiksi tekstilajeiksi. Opiskelijat eiv\u00e4t viel\u00e4 osanneet hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikkia oppimisymp\u00e4rist\u00f6n tarjoamia resursseja, mutta parhaimmat onnistumiset sek\u00e4 kirjoitetun tekstin ett\u00e4 multimodaalisten keinojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lupaavat hyv\u00e4\u00e4 tulevaisuuden uusille kokeiluille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilda Lundstedt (hihelund) on 2017-05-07 12:15:07.103861. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-07T12:15:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705072223.pdf: 742813 bytes, checksum: fe2a2f2b77be4b0e4188b6255e7291fc (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 2f5bd78a424a08e0b68efff9b2f8e8fa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-07T12:15:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705072223.pdf: 742813 bytes, checksum: fe2a2f2b77be4b0e4188b6255e7291fc (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 2f5bd78a424a08e0b68efff9b2f8e8fa (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonalakohtaiset tekstitaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"El\u00e4m\u00e4 on Feodalismia ja s\u00e4\u00e4tyjen s\u00e4\u00e4teily\u00e4\" \u2012 Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705072223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-07T12:15:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53802
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7767db01-6907-4376-a90d-5bd626882855\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705072223.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lundstedt, Hilda "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa virtuaalitodellisuus historia multimodaalisuus tiedonalakohtaiset tekstitaidot Finnish Suomen kieli
title "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
title_full "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
title_fullStr "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
title_full_unstemmed "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
title_short "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
title_sort elämä on feodalismia ja säätyjen sääteilyä historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
title_txtP "Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
topic virtuaalitodellisuus historia multimodaalisuus tiedonalakohtaiset tekstitaidot Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli historia multimodaalisuus tiedonalakohtaiset tekstitaidot virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53802 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705072223
work_keys_str_mv AT lundstedthilda elämäonfeodalismiajasäätyjensääteilyähistorianoppiaineentekstimaailmavirtuaalitod