fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ker\u00e4nen, Iiro", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-05T10:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-05T10:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53794", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteis\u00f6ist\u00e4 tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin my\u00f6s kasvokkain. T\u00e4llaiset kontaktit ovat mahdollisia juurikin kielten avulla, ja erityisesti englannin kieli on saavuttanut kansainv\u00e4lisesti t\u00e4rke\u00e4n roolin eri taustaisten ihmisten yhteisen\u00e4 kommunikointiv\u00e4lineen\u00e4. Englannin kielen taidolla voi p\u00e4rj\u00e4t\u00e4 l\u00e4hes kaikkialla maailmassa, ja Suomessakin voi olettaa t\u00f6rm\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 englannin kielen puhumista vaativiin tilanteisiin arkip\u00e4iv\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Suurin osa suomalaisista p\u00e4\u00e4see opiskelemaan englannin kielt\u00e4 peruskoulussa, ja lukioon menev\u00e4t nuoret jatkavat englannin opintojaan viel\u00e4 muutaman vuoden t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen. Lukion vieraiden kielten opetusta ja opiskelua m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 kuitenkin paljolti se, ett\u00e4 opinnot t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4t koulutuksen loppuvaiheessa suoritettavaan ylioppilaskokeeseen. N\u00e4ist\u00e4 vieraiden kielten p\u00e4\u00e4tt\u00f6kokeista puuttuu t\u00e4ysin suullista kielitaitoa mittaava osio, mink\u00e4 on kritisoitu vaikuttavan my\u00f6s koko kielten opetukseen ja opiskeluun lukiossa. Suullisen kielitaidon harjoittelun on uskottu j\u00e4\u00e4v\u00e4n taka-alalle, kun oppilaiden taidot arvioidaan l\u00e4hinn\u00e4 muiden kielitaidon osa-alueiden kautta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka lukio-opiskelijat itsearvioivat omaa englannin kielen suullista kielitaitoaan. Tarkoituksena oli tutkia, saavuttavatko opiskelijat omasta mielest\u00e4\u00e4n opetussuunnitelman asettamat oppimistavoitteet koskien suullista kielitaitoa (eurooppalaisen viitekehyksen B2-tason). T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin opiskelijat tuntevat kyseiset oppimistavoitteet sek\u00e4 miten heid\u00e4n taustatietonsa vaikuttivat itsearviointeihin. Tutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t juuri tunne lukion opetussuunnitelman asettamia tavoitteita tai eurooppalaisen viitekehyksen arviointij\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, johon ne perustuvat. Itse suullista kielitaitoa koskevat tulokset osoittavat, ett\u00e4 yleisesti ottaen opiskelijat arvioivat taitojensa vastaavan viitekehyksen B2-tasoa. Opiskelijoiden taustatietojen vertailu itsearviointeihin osoittaa, ett\u00e4 opiskelijoiden sukupuoli ei vaikuttanut merkitt\u00e4v\u00e4sti tuloksiin. Englanninkieliset yst\u00e4vyys- tai sukulaissuhteet sek\u00e4 englanninkielisess\u00e4 maassa pidemp\u00e4\u00e4n vietetty aika osoittautuivat kuitenkin tekij\u00f6iksi, jotka johtivat parempiin arviointeihin. N\u00e4in ollen koulun ulkopuolella tapahtuvalla suullisella kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan selke\u00e4 yhteys oppilaiden positiiviseen itsearviointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iiro Ker\u00e4nen (iioskera) on 2017-05-05 10:35:15.609330. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-05T10:35:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705052207.docx: 203457 bytes, checksum: 219a7fdbca3bcbe9da900725dc676711 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 451b4fbf1f6797ecce6570868f9349c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-05T10:35:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705052207.docx: 203457 bytes, checksum: 219a7fdbca3bcbe9da900725dc676711 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 451b4fbf1f6797ecce6570868f9349c7 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language proficiency", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705052207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-05T10:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|