English speaking skills in Finnish upper secondary school students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum

Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat mahdollisia juurikin kielten avulla, ja erityisesti englannin kieli on saavuttan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keränen, Iiro
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53794
_version_ 1826225817532760064
author Keränen, Iiro
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Keränen, Iiro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Keränen, Iiro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Keränen, Iiro
datasource_str_mv jyx
description Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat mahdollisia juurikin kielten avulla, ja erityisesti englannin kieli on saavuttanut kansainvälisesti tärkeän roolin eri taustaisten ihmisten yhteisenä kommunikointivälineenä. Englannin kielen taidolla voi pärjätä lähes kaikkialla maailmassa, ja Suomessakin voi olettaa törmäävänsä englannin kielen puhumista vaativiin tilanteisiin arkipäivän elämässä. Suurin osa suomalaisista pääsee opiskelemaan englannin kieltä peruskoulussa, ja lukioon menevät nuoret jatkavat englannin opintojaan vielä muutaman vuoden tämän jälkeen. Lukion vieraiden kielten opetusta ja opiskelua määrittää kuitenkin paljolti se, että opinnot tähtäävät koulutuksen loppuvaiheessa suoritettavaan ylioppilaskokeeseen. Näistä vieraiden kielten päättökokeista puuttuu täysin suullista kielitaitoa mittaava osio, minkä on kritisoitu vaikuttavan myös koko kielten opetukseen ja opiskeluun lukiossa. Suullisen kielitaidon harjoittelun on uskottu jäävän taka-alalle, kun oppilaiden taidot arvioidaan lähinnä muiden kielitaidon osa-alueiden kautta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka lukio-opiskelijat itsearvioivat omaa englannin kielen suullista kielitaitoaan. Tarkoituksena oli tutkia, saavuttavatko opiskelijat omasta mielestään opetussuunnitelman asettamat oppimistavoitteet koskien suullista kielitaitoa (eurooppalaisen viitekehyksen B2-tason). Tämän lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka hyvin opiskelijat tuntevat kyseiset oppimistavoitteet sekä miten heidän taustatietonsa vaikuttivat itsearviointeihin. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että opiskelijat eivät juuri tunne lukion opetussuunnitelman asettamia tavoitteita tai eurooppalaisen viitekehyksen arviointijärjestelmää, johon ne perustuvat. Itse suullista kielitaitoa koskevat tulokset osoittavat, että yleisesti ottaen opiskelijat arvioivat taitojensa vastaavan viitekehyksen B2-tasoa. Opiskelijoiden taustatietojen vertailu itsearviointeihin osoittaa, että opiskelijoiden sukupuoli ei vaikuttanut merkittävästi tuloksiin. Englanninkieliset ystävyys- tai sukulaissuhteet sekä englanninkielisessä maassa pidempään vietetty aika osoittautuivat kuitenkin tekijöiksi, jotka johtivat parempiin arviointeihin. Näin ollen koulun ulkopuolella tapahtuvalla suullisella kielenkäytöllä näyttää olevan selkeä yhteys oppilaiden positiiviseen itsearviointiin.
first_indexed 2017-05-05T20:13:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ker\u00e4nen, Iiro", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-05T10:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-05T10:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53794", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteis\u00f6ist\u00e4 tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin my\u00f6s kasvokkain. T\u00e4llaiset kontaktit ovat mahdollisia juurikin kielten avulla, ja erityisesti englannin kieli on saavuttanut kansainv\u00e4lisesti t\u00e4rke\u00e4n roolin eri taustaisten ihmisten yhteisen\u00e4 kommunikointiv\u00e4lineen\u00e4. Englannin kielen taidolla voi p\u00e4rj\u00e4t\u00e4 l\u00e4hes kaikkialla maailmassa, ja Suomessakin voi olettaa t\u00f6rm\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 englannin kielen puhumista vaativiin tilanteisiin arkip\u00e4iv\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Suurin osa suomalaisista p\u00e4\u00e4see opiskelemaan englannin kielt\u00e4 peruskoulussa, ja lukioon menev\u00e4t nuoret jatkavat englannin opintojaan viel\u00e4 muutaman vuoden t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen. Lukion vieraiden kielten opetusta ja opiskelua m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 kuitenkin paljolti se, ett\u00e4 opinnot t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4t koulutuksen loppuvaiheessa suoritettavaan ylioppilaskokeeseen. N\u00e4ist\u00e4 vieraiden kielten p\u00e4\u00e4tt\u00f6kokeista puuttuu t\u00e4ysin suullista kielitaitoa mittaava osio, mink\u00e4 on kritisoitu vaikuttavan my\u00f6s koko kielten opetukseen ja opiskeluun lukiossa. Suullisen kielitaidon harjoittelun on uskottu j\u00e4\u00e4v\u00e4n taka-alalle, kun oppilaiden taidot arvioidaan l\u00e4hinn\u00e4 muiden kielitaidon osa-alueiden kautta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka lukio-opiskelijat itsearvioivat omaa englannin kielen suullista kielitaitoaan. Tarkoituksena oli tutkia, saavuttavatko opiskelijat omasta mielest\u00e4\u00e4n opetussuunnitelman asettamat oppimistavoitteet koskien suullista kielitaitoa (eurooppalaisen viitekehyksen B2-tason). T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin opiskelijat tuntevat kyseiset oppimistavoitteet sek\u00e4 miten heid\u00e4n taustatietonsa vaikuttivat itsearviointeihin. Tutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t juuri tunne lukion opetussuunnitelman asettamia tavoitteita tai eurooppalaisen viitekehyksen arviointij\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, johon ne perustuvat. Itse suullista kielitaitoa koskevat tulokset osoittavat, ett\u00e4 yleisesti ottaen opiskelijat arvioivat taitojensa vastaavan viitekehyksen B2-tasoa. Opiskelijoiden taustatietojen vertailu itsearviointeihin osoittaa, ett\u00e4 opiskelijoiden sukupuoli ei vaikuttanut merkitt\u00e4v\u00e4sti tuloksiin. Englanninkieliset yst\u00e4vyys- tai sukulaissuhteet sek\u00e4 englanninkielisess\u00e4 maassa pidemp\u00e4\u00e4n vietetty aika osoittautuivat kuitenkin tekij\u00f6iksi, jotka johtivat parempiin arviointeihin. N\u00e4in ollen koulun ulkopuolella tapahtuvalla suullisella kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan selke\u00e4 yhteys oppilaiden positiiviseen itsearviointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iiro Ker\u00e4nen (iioskera) on 2017-05-05 10:35:15.609330. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-05T10:35:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705052207.docx: 203457 bytes, checksum: 219a7fdbca3bcbe9da900725dc676711 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 451b4fbf1f6797ecce6570868f9349c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-05T10:35:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705052207.docx: 203457 bytes, checksum: 219a7fdbca3bcbe9da900725dc676711 (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 451b4fbf1f6797ecce6570868f9349c7 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language proficiency", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705052207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-05T10:35:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53794
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c020cf2f-4864-41ea-8c32-8be4de27040f\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201705052207.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keränen, Iiro English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum oral language skills self-evaluation upper secondary school students language proficiency English Englannin kieli
title English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
title_full English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
title_fullStr English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
title_full_unstemmed English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
title_short English speaking skills in Finnish upper secondary school
title_sort english speaking skills in finnish upper secondary school students self assessment vs the objectives of the curriculum
title_sub students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
title_txtP English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
topic oral language skills self-evaluation upper secondary school students language proficiency English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English language proficiency oral language skills self-evaluation upper secondary school students
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53794 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705052207
work_keys_str_mv AT keräneniiro englishspeakingskillsinfinnishuppersecondaryschoolstudentsselfassessmentvstheobjecti