Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit

Lisätty todellisuus (englanniksi 'Augmented Reality', usein lyhennettynä 'AR') on paljon potentiaalia omaava teknologia, minkä uskotaan yleistyvän lähitulevaisuudessa. Tämä tutkielma luo kirjallisuuteen perustuen katsauksen lisätyn todellisuuden liiketoiminnan näkökulmasta. Päämi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskinen, Juho
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53786
_version_ 1826225814169976832
author Koskinen, Juho
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Juho Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Juho Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Juho
datasource_str_mv jyx
description Lisätty todellisuus (englanniksi 'Augmented Reality', usein lyhennettynä 'AR') on paljon potentiaalia omaava teknologia, minkä uskotaan yleistyvän lähitulevaisuudessa. Tämä tutkielma luo kirjallisuuteen perustuen katsauksen lisätyn todellisuuden liiketoiminnan näkökulmasta. Päämielenkiinto on lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamalleissa. Lisättyä todellisuutta tarkastellaan erinäisten määritelmien avulla. Tässä tutkielmassa lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan tapauksia, joissa oikeaa kolmiulotteista ympäristöä täydennetään virtuaalisilla elementeillä oikeaan paikkaan ja aikaan sijoitettuina. Tämä on mahdollista toteuttaa erinäisten järjestelmien avulla, muun muassa älypuhelimien, tietokoneiden näyttöjen tai älylasien avulla. Liiketoimintamalleja tarkastellaan niin ikään kirjallisuuteen ja määritelmiin perustuen. Tulokset osoittavat, että lisätyn todellisuuden ohjelmistojen liiketoimintamallit sisältävät monia yhteisiä piirteitä esimerkiksi älypuhelimien ohjelmistojen kanssa, muun muassa ansaintamallien osalta. Lisätyn todellisuuden ohjelmistot voivat tarjooman osalta tarjota lukuisia arvolupauksia eri alojen toimijoille, minkä seurauksena myöskään asiakkaat eivät rajaudu tiettyyn markkinaan. Infrastruktuuri on paljolti samanlainen kuin muissakin ohjelmistoalan yrityksissä, vaikka lisätty todellisuus asettaa omia osaamis- ja työkaluvaatimuksia. Myöskään kulurakenne ja tulovirrat eivät osoita merkkejä suuremmista muutoksista ohjelmistoalan liiketoimintamalleihin. Tarkempaa tutkimusta liiketoimintamallien eri osa-alueista tarvitaan lisätyn todellisuuden kehittyessä ja yleistyessä. Augmented reality (often abbreviated as 'AR') is a much promise possessing technology, which is anticipated to become mainstream in the near future. This thesis reviews augmented reality from a business standpoint based on prior research. The main interest are the business models of software based on augmented reality. Augmented reality is studied based on various definitions. In this thesis, augmented reality means all such instances, in which the real threedimensional environment is augmented by virtual elements integrated in the correct place and time. This is possible to be carried out through different systems, such as smart phones, computer screens or smart glasses. Business models are studied based on literature and definitions as well. Results show, that the business models of augmented reality software include multiple similar features with, for instance, smart phone software, for example in the case of income models. From the perspective of offering, augmented reality software can offer various value propositions to actors in multiple industries, which is why neither the customers are limited to a specific market. The infrastructure is a similar to any other software industry's company, although augmented reality sets its own requirements for skills and tools. Also, the cost structure and revenue streams show no sign of any significant change to the software industry's business models. Further research is needed in studying the different areas of the business model as augmented reality evolves and becomes more mainstream
first_indexed 2024-09-11T08:48:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-04T12:40:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-04T12:40:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lis\u00e4tty todellisuus (englanniksi 'Augmented Reality', usein lyhennettyn\u00e4 'AR')\non paljon potentiaalia omaava teknologia, mink\u00e4 uskotaan yleistyv\u00e4n l\u00e4hitulevaisuudessa.\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma luo kirjallisuuteen perustuen katsauksen lis\u00e4tyn\ntodellisuuden liiketoiminnan n\u00e4k\u00f6kulmasta. P\u00e4\u00e4mielenkiinto on lis\u00e4ttyyn todellisuuteen\nperustuvien ohjelmistojen liiketoimintamalleissa. Lis\u00e4tty\u00e4 todellisuutta\ntarkastellaan erin\u00e4isten m\u00e4\u00e4ritelmien avulla. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa lis\u00e4tyll\u00e4 todellisuudella\ntarkoitetaan tapauksia, joissa oikeaa kolmiulotteista ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4\nt\u00e4ydennet\u00e4\u00e4n virtuaalisilla elementeill\u00e4 oikeaan paikkaan ja aikaan sijoitettuina.\nT\u00e4m\u00e4 on mahdollista toteuttaa erin\u00e4isten j\u00e4rjestelmien avulla, muun muassa\n\u00e4lypuhelimien, tietokoneiden n\u00e4ytt\u00f6jen tai \u00e4lylasien avulla. Liiketoimintamalleja\ntarkastellaan niin ik\u00e4\u00e4n kirjallisuuteen ja m\u00e4\u00e4ritelmiin perustuen. Tulokset\nosoittavat, ett\u00e4 lis\u00e4tyn todellisuuden ohjelmistojen liiketoimintamallit sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t\nmonia yhteisi\u00e4 piirteit\u00e4 esimerkiksi \u00e4lypuhelimien ohjelmistojen kanssa, muun\nmuassa ansaintamallien osalta. Lis\u00e4tyn todellisuuden ohjelmistot voivat tarjooman\nosalta tarjota lukuisia arvolupauksia eri alojen toimijoille, mink\u00e4 seurauksena\nmy\u00f6sk\u00e4\u00e4n asiakkaat eiv\u00e4t rajaudu tiettyyn markkinaan. Infrastruktuuri\non paljolti samanlainen kuin muissakin ohjelmistoalan yrityksiss\u00e4, vaikka\nlis\u00e4tty todellisuus asettaa omia osaamis- ja ty\u00f6kaluvaatimuksia. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n kulurakenne\nja tulovirrat eiv\u00e4t osoita merkkej\u00e4 suuremmista muutoksista ohjelmistoalan\nliiketoimintamalleihin. Tarkempaa tutkimusta liiketoimintamallien\neri osa-alueista tarvitaan lis\u00e4tyn todellisuuden kehittyess\u00e4 ja yleistyess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Augmented reality (often abbreviated as 'AR') is a much promise possessing\ntechnology, which is anticipated to become mainstream in the near future. This\nthesis reviews augmented reality from a business standpoint based on prior\nresearch. The main interest are the business models of software based on augmented\nreality. Augmented reality is studied based on various definitions. In\nthis thesis, augmented reality means all such instances, in which the real threedimensional\nenvironment is augmented by virtual elements integrated in the\ncorrect place and time. This is possible to be carried out through different systems,\nsuch as smart phones, computer screens or smart glasses. Business models\nare studied based on literature and definitions as well. Results show, that the\nbusiness models of augmented reality software include multiple similar features\nwith, for instance, smart phone software, for example in the case of income\nmodels. From the perspective of offering, augmented reality software can\noffer various value propositions to actors in multiple industries, which is why\nneither the customers are limited to a specific market. The infrastructure is a\nsimilar to any other software industry's company, although augmented reality\nsets its own requirements for skills and tools. Also, the cost structure and revenue\nstreams show no sign of any significant change to the software industry's\nbusiness models. Further research is needed in studying the different areas of\nthe business model as augmented reality evolves and becomes more mainstream", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juho Koskinen (jupekosk) on 2017-05-04 12:40:52.957154. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-04T12:40:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705042195.pdf: 806741 bytes, checksum: a3ae02dc244c524315c6b87cdde0de79 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: 10a86c4f0f8040283af2362e423e1f51 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-04T12:40:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705042195.pdf: 806741 bytes, checksum: a3ae02dc244c524315c6b87cdde0de79 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: 10a86c4f0f8040283af2362e423e1f51 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lis\u00e4tty todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "AR", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sekoitettu todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintamalli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Business Model Canvas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lis\u00e4ttyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705042195", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-04T12:40:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53786
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8e06ccba-620c-44e6-9e65-2bf88115aa09\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705042195.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Juho Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit Lisätty todellisuus AR sekoitettu todellisuus liiketoimintamalli Business Model Canvas Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
title_full Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
title_fullStr Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
title_full_unstemmed Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
title_short Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
title_sort lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
title_txtP Lisättyyn todellisuuteen perustuvien ohjelmistojen liiketoimintamallit
topic Lisätty todellisuus AR sekoitettu todellisuus liiketoimintamalli Business Model Canvas Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet AR Business Model Canvas Information Systems Science Lisätty todellisuus Tietojärjestelmätiede liiketoimintamalli sekoitettu todellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53786 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705042195
work_keys_str_mv AT koskinenjuho lisättyyntodellisuuteenperustuvienohjelmistojenliiketoimintamallit