Laulamisen merkitys alakoulun musiikinopetuksessa

Tutkin kandidaatintutkielmassani laulamisen merkitystä alakoulun musiikinopetuksessa. Suomen kouluissa oppiainetta kutsuttiin vuosisatojen ajan lauluksi, ja nimen vaihtuessa musiikiksi muuttuivat oppiaineen sisällöt myös melko radikaalisti. Olen kiinnostunut laulunopetuksesta ja laulamisen merkit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangas, Matilda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53780
Description
Summary:Tutkin kandidaatintutkielmassani laulamisen merkitystä alakoulun musiikinopetuksessa. Suomen kouluissa oppiainetta kutsuttiin vuosisatojen ajan lauluksi, ja nimen vaihtuessa musiikiksi muuttuivat oppiaineen sisällöt myös melko radikaalisti. Olen kiinnostunut laulunopetuksesta ja laulamisen merkityksestä alakouluikäisten oppimiseen. Laulujen ja leikkien avulla voidaan opetella monia asioita, ilman, että edes huomaamme opettelevamme uutta. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma painottaa edellisiä opetussuunnitelmia enemmän laaja-alaiseen oppimiseen ja luovuuteen. Tämä antaa opettajille uusia mahdollisuuksia oppiaineiden yhdistelyyn. Laulamisen ei tarvitse rajoittua ainoastaan musiikintunneille, vaan musiikkia voidaan integroida lähes minkä tahansa oppiaineen kanssa.