"Bilingual is our identity" exploring identity construction in bilingual families

Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on tarkastella kahden kaksikielisen perheen jäsenten identiteetin rakentumista. Vaikka kaksikielisyyttä perheissä on tutkittu laajalti, identiteetin rakentumisen näkökulmasta tutkimuksia on suhteellisen vähän. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylänkö, Minna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53779
_version_ 1826225729461813248
author Ylänkö, Minna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylänkö, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylänkö, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylänkö, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on tarkastella kahden kaksikielisen perheen jäsenten identiteetin rakentumista. Vaikka kaksikielisyyttä perheissä on tutkittu laajalti, identiteetin rakentumisen näkökulmasta tutkimuksia on suhteellisen vähän. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoitteena oli selvittää miten perheenjäsenet kuvaavat identiteettiään ja identifioituvat kieliinsä sekä millaisia identiteettejä he rakentavat itselleen. Identiteettiin liittyen, tukielma halusi myös vastata kysymyksiin kielen käytöstä sekä tunteiden ilmaisemisesta. Tutkielma myös tarkastelee mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä identiteettien välillä sukupolvien sekä sisarusten kesken. Lähtökohtana tutkielmassa on, että kieli ja identiteetti ovat erottamattomat ja identiteetti rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa; kun perheenjäsenet kuvaavat identiteettiään, he samalla luovat uusia merkityksiä sekä rakentavat identiteettiään. Kaksikielisyyden määritelmä painottuu enemmän kahden kielen jatkuvaan käyttöön, kielten yhtäläisen osaamisen sijaan. Tutkielman aineisto koostuu viidestä teemahaastattelusta, jotka toteutettiin skypen välityksellä. Aineiston analyysimenetelminä käytetään laadullista sekä temaattista analyysia sekä näiden lisäksi identiteettiä tarkstellaan diskurssianalyyttisesta lähtökohdasta, minkä mukaan kieli nähdään todellisuuden kuvana tai itse todellisuutta rakentavana tekijänä. Tutkimustulokset osoittavat, että molempien perheiden natiivit englannin kielen puhujat, äidit, identifioituvat vahvemmin englannin kuin suomen kieleen. Toinen äideistä rakensin myös erittäin vahvan kanadalaisen kulttuurisen identiteetin itselleen. Suomalaiset isät puolestaan kuvasivat itseään hyvin kaksikielisinä. Kaikki lapset identifioituivat voimakkaasti molempiin kieliin sekä kulttuureihin, lukuunottamatta yhtä, jonka kielellinen ja kulttuurinen identiteetti oli vahvasti suomalainen. Kaikki perheenjäsenet olivat jokseenkin sitä mieltä, että äidinkieli on myös tunnekieli, mutta monet kokivat myös pystyvänsä ilmaisemaan toisella kielellään tunteitaan. Sisarusten sekä sukupolvien välisiä eroja identiteeteistä löytyi myös.
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00e4nk\u00f6, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-03T16:45:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-03T16:45:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu-tutkielman tarkoituksena on tarkastella kahden kaksikielisen perheen j\u00e4senten identiteetin rakentumista. Vaikka kaksikielisyytt\u00e4 perheiss\u00e4 on tutkittu laajalti, identiteetin rakentumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimuksia on suhteellisen v\u00e4h\u00e4n. \n \nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten perheenj\u00e4senet kuvaavat identiteetti\u00e4\u00e4n ja identifioituvat kieliins\u00e4 sek\u00e4 millaisia identiteettej\u00e4 he rakentavat itselleen. Identiteettiin liittyen, tukielma halusi my\u00f6s vastata kysymyksiin kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 tunteiden ilmaisemisesta. Tutkielma my\u00f6s tarkastelee mahdollisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 identiteettien v\u00e4lill\u00e4 sukupolvien sek\u00e4 sisarusten kesken. L\u00e4ht\u00f6kohtana tutkielmassa on, ett\u00e4 kieli ja identiteetti ovat erottamattomat ja identiteetti rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa; kun perheenj\u00e4senet kuvaavat identiteetti\u00e4\u00e4n, he samalla luovat uusia merkityksi\u00e4 sek\u00e4 rakentavat identiteetti\u00e4\u00e4n. Kaksikielisyyden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 painottuu enemm\u00e4n kahden kielen jatkuvaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, kielten yht\u00e4l\u00e4isen osaamisen sijaan. \n \nTutkielman aineisto koostuu viidest\u00e4 teemahaastattelusta, jotka toteutettiin skypen v\u00e4lityksell\u00e4. Aineiston analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laadullista sek\u00e4 temaattista analyysia sek\u00e4 n\u00e4iden lis\u00e4ksi identiteetti\u00e4 tarkstellaan diskurssianalyyttisesta l\u00e4ht\u00f6kohdasta, mink\u00e4 mukaan kieli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n todellisuuden kuvana tai itse todellisuutta rakentavana tekij\u00e4n\u00e4. \n \nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 molempien perheiden natiivit englannin kielen puhujat, \u00e4idit, identifioituvat vahvemmin englannin kuin suomen kieleen. Toinen \u00e4ideist\u00e4 rakensin my\u00f6s eritt\u00e4in vahvan kanadalaisen kulttuurisen identiteetin itselleen. Suomalaiset is\u00e4t puolestaan kuvasivat itse\u00e4\u00e4n hyvin kaksikielisin\u00e4. Kaikki lapset identifioituivat voimakkaasti molempiin kieliin sek\u00e4 kulttuureihin, lukuunottamatta yht\u00e4, jonka kielellinen ja kulttuurinen identiteetti oli vahvasti suomalainen. Kaikki perheenj\u00e4senet olivat jokseenkin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 \u00e4idinkieli on my\u00f6s tunnekieli, mutta monet kokivat my\u00f6s pystyv\u00e4ns\u00e4 ilmaisemaan toisella kielell\u00e4\u00e4n tunteitaan. Sisarusten sek\u00e4 sukupolvien v\u00e4lisi\u00e4 eroja identiteeteist\u00e4 l\u00f6ytyi my\u00f6s.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Yl\u00e4nk\u00f6 (mikaylan) on 2017-05-03 16:45:41.065710. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-03T16:45:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705032178.pdf: 1242274 bytes, checksum: 8af88773fea96c760004b0d2dd9bae6c (MD5)\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: d30fed8dc9562692024ec7e784c6f85a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-03T16:45:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705032178.pdf: 1242274 bytes, checksum: 8af88773fea96c760004b0d2dd9bae6c (MD5)\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: d30fed8dc9562692024ec7e784c6f85a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identity construction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "family", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Bilingual is our identity\" : exploring identity construction in bilingual families", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Exploring identity construction in bilingual families", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705032178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-03T16:45:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53779
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/515b96c7-9193-4d08-8671-02ddce490587\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705032178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylänkö, Minna "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families bilingualism identity identity construction family Englannin kieli English 301 kaksikielisyys identiteetti perhe
title "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
title_alt Exploring identity construction in bilingual families
title_full "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
title_fullStr "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
title_full_unstemmed "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
title_short "Bilingual is our identity"
title_sort bilingual is our identity exploring identity construction in bilingual families
title_sub exploring identity construction in bilingual families
title_txtP "Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
topic bilingualism identity identity construction family Englannin kieli English 301 kaksikielisyys identiteetti perhe
topic_facet 301 Englannin kieli English bilingualism family identiteetti identity identity construction kaksikielisyys perhe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53779 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705032178
work_keys_str_mv AT ylänköminna bilingualisouridentityexploringidentityconstructioninbilingualfamilies