Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa

Mäkelä, M. 2017. Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntakasvatuksen pro gradu -tutkielma, 59 s., 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien sosiaalisen työhyvinvoinnin kokemusta ja tilaa. Tark...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Maiju
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53776
_version_ 1826225765918703616
author Mäkelä, Maiju
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkelä, Maiju Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkelä, Maiju Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkelä, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Mäkelä, M. 2017. Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntakasvatuksen pro gradu -tutkielma, 59 s., 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien sosiaalisen työhyvinvoinnin kokemusta ja tilaa. Tarkoituksena oli löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat liikunnanopettajien sosiaaliseen työhyvinvointiin, joko edistävästi tai heikentävästi. Näitä tekijöitä etsittiin koko liikunnanopettajien kokemusmaailmasta, työstä ja sen ulkopuolelta. Tutkimuksessa oli mukana neljä työssä peruskoulussa ja/tai lukiossa olevaa liikunnanopettajaa. Kolme opettajista oli työskennellyt liikunnanopettajana alle seitsemän vuotta, ja yksi yli kaksikymmentä vuotta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin, johon nostettiin kirjallisuuskatsauksen pohjalta viisi sosiaalisen työhyvinvoinnin teemaa: työyhteisö/yhteisöllisyys, arvostuksen tunne/arvostus, liikunnanopettajan työ, vuorovaikutus/kohtaaminen ja opettajuuden nykyhaasteet. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, josta muodostui tutkimuksen tulokset. Sisällönanalyysi muodosti neljä pääluokkaa, jotka olivat henkilökohtaiset näkemykset omasta opettajuudesta, liikunnanopettajuus koko kontekstissaan, koulun kulttuuri ja vuorovaikutusilmapiiri sekä koulun ulkopuolelta tulevat odotukset ja ajatukset. Nämä pääluokat kuvastavat kokonaisuuksia, jotka liikunnanopettajan työssä vaikuttavat sosiaaliseen työhyvinvointiin, joko edistävästi tai heikentävästi. Pääluokkiin sisältyy joukko yläluokkia, jotka tarkentavat kokonaisuutta. Pääluokat esitellään järjestyksessä, joka kuvastaa liikunnanopettajan sosiaalisen työhyvinvoinnin kokemusta kehämäisenä, itsestä oman työympäristön kautta aina koulun ulkopuolelle asti ulottuvana rakenteena. Tulosten tulkinnan mukaan liikunnanopettajat voivat sosiaalisesti hyvin työssään. Tämä näyttää edellyttävän monen tärkeän sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueen täyttymistä työssä. Tällöin työssä toisinaan näyttäytyvät, sosiaalista hyvinvointia heikentävät tekijät tuntuvat yksittäisiltä, eivätkä ne vaikuta merkittävästi vallitsevaan sosiaalisen työhyvinvoinnin kokemukseen. Tulokset osoittavat merkittävää tietoa siitä, millaisessa työyhteisössä, ja millaisten tekijöiden saattelemana liikunnanopettajat voivat sosiaalisesti hyvin työssään. Kouluun kohdistuvat odotukset ja muutospaineet näyttivät olevan tässä tutkimuksessa tekijöitä, jotka saattavat uhata työhyvinvoinnin kokemusta yleensä. Jatkossa olisi tärkeä selvittää, miten koulua ja opettajia tulee viedä muutoksen läpi työhyvinvoinnin näkökulmasta, ja mikä on erityisen tärkeää opettajien työhyvinvoinnin ylläpidossa ja edistämisessä muutosten keskellä. Mäkelä, M. 2017. The Social Well-Being of PE teacher at work. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 59 pp.. 1 appendix. The aim of the study was to find out the experience and conditions of PE teachers’ social well-being at work. The goal was to discover factors that promote or deteriorate the social well-being of PE teachers at work. These factors were searched in the everyday experiences of PE teachers. That is, the experiences at work and outside of it. Four PE teachers, working in a comprehensive school and/or upper secondary school, participated the study. Three of the teachers had worked less than seven years and one teacher more than twenty years as a PE teacher. The data was collected by theme interviews that included five themes, which were based on the literary review, concerning the social well-being at work. These themes were: work community/sense of community, the feeling of appreciation/appreciation, the work of a PE teacher, interaction/encounter and the current challenges of a teacher. The data was analyzed by using content analysis to form the results of the study. Content analysis formulated four main categories which were personal perceptions of being a teacher, being a PE teacher, the culture and interaction atmosphere at school, and the external expectation and thoughts of others, from outside of school. These main categories reflect the entities promoting or deteriorating the social well-being of PE teachers at work. The main categories include a cluster of higher categories that further define the entities. Main categories are introduced in order which reflects the social well-being of PE teachers at work as a circle-like experience; a structure that extends from one’s working environment to the outside of school. Based on the analysis of the findings, PE teachers feel socially well in their work environment. This well-being at work seems to require the fulfillment of multiple, and socially important, categories, in which case, the occasional factors that deteriorate the social well-being seem sporadic. Moreover, these occasionally deteriorating factors do not influence the overall experience of the social well-being at work. The results of the study present notable information about the work environment and different factors that promote the social well-being of PE teachers at work. The external expectations about the education and pressure for change seem to menace the experience of well-being at work in general. Further research is required to find ways to support teachers and schools in transition in the perspective of social well-being at work, which is extremely important in maintaining and promoting the well-being of teachers in the constantly changing environment.
first_indexed 2023-03-22T10:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-03T14:10:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-03T14:10:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700324", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53776", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4kel\u00e4, M. 2017. Sosiaalinen ty\u00f6hyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntakasvatuksen pro gradu -tutkielma, 59 s., 1 liite. \nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajien sosiaalisen ty\u00f6hyvinvoinnin kokemusta ja tilaa. Tarkoituksena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat liikunnanopettajien sosiaaliseen ty\u00f6hyvinvointiin, joko edist\u00e4v\u00e4sti tai heikent\u00e4v\u00e4sti. N\u00e4it\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 etsittiin koko liikunnanopettajien kokemusmaailmasta, ty\u00f6st\u00e4 ja sen ulkopuolelta. \nTutkimuksessa oli mukana nelj\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 peruskoulussa ja/tai lukiossa olevaa liikunnanopettajaa. Kolme opettajista oli ty\u00f6skennellyt liikunnanopettajana alle seitsem\u00e4n vuotta, ja yksi yli kaksikymment\u00e4 vuotta. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluin, johon nostettiin kirjallisuuskatsauksen pohjalta viisi sosiaalisen ty\u00f6hyvinvoinnin teemaa: ty\u00f6yhteis\u00f6/yhteis\u00f6llisyys, arvostuksen tunne/arvostus, liikunnanopettajan ty\u00f6, vuorovaikutus/kohtaaminen ja opettajuuden nykyhaasteet. Aineisto k\u00e4siteltiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, josta muodostui tutkimuksen tulokset.\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysi muodosti nelj\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaa, jotka olivat henkil\u00f6kohtaiset n\u00e4kemykset omasta opettajuudesta, liikunnanopettajuus koko kontekstissaan, koulun kulttuuri ja vuorovaikutusilmapiiri sek\u00e4 koulun ulkopuolelta tulevat odotukset ja ajatukset. N\u00e4m\u00e4 p\u00e4\u00e4luokat kuvastavat kokonaisuuksia, jotka liikunnanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 vaikuttavat sosiaaliseen ty\u00f6hyvinvointiin, joko edist\u00e4v\u00e4sti tai heikent\u00e4v\u00e4sti. P\u00e4\u00e4luokkiin sis\u00e4ltyy joukko yl\u00e4luokkia, jotka tarkentavat kokonaisuutta. P\u00e4\u00e4luokat esitell\u00e4\u00e4n j\u00e4rjestyksess\u00e4, joka kuvastaa liikunnanopettajan sosiaalisen ty\u00f6hyvinvoinnin kokemusta keh\u00e4m\u00e4isen\u00e4, itsest\u00e4 oman ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n kautta aina koulun ulkopuolelle asti ulottuvana rakenteena. \nTulosten tulkinnan mukaan liikunnanopettajat voivat sosiaalisesti hyvin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edellytt\u00e4v\u00e4n monen t\u00e4rke\u00e4n sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueen t\u00e4yttymist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4. T\u00e4ll\u00f6in ty\u00f6ss\u00e4 toisinaan n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t, sosiaalista hyvinvointia heikent\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t tuntuvat yksitt\u00e4isilt\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 ne vaikuta merkitt\u00e4v\u00e4sti vallitsevaan sosiaalisen ty\u00f6hyvinvoinnin kokemukseen. Tulokset osoittavat merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, millaisessa ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4, ja millaisten tekij\u00f6iden saattelemana liikunnanopettajat voivat sosiaalisesti hyvin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Kouluun kohdistuvat odotukset ja muutospaineet n\u00e4yttiv\u00e4t olevan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tekij\u00f6it\u00e4, jotka saattavat uhata ty\u00f6hyvinvoinnin kokemusta yleens\u00e4. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, miten koulua ja opettajia tulee vied\u00e4 muutoksen l\u00e4pi ty\u00f6hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja mik\u00e4 on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin yll\u00e4pidossa ja edist\u00e4misess\u00e4 muutosten keskell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4kel\u00e4, M. 2017. The Social Well-Being of PE teacher at work. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis, 59 pp.. 1 appendix.\n\nThe aim of the study was to find out the experience and conditions of PE teachers\u2019 social well-being at work. The goal was to discover factors that promote or deteriorate the social well-being of PE teachers at work. These factors were searched in the everyday experiences of PE teachers. That is, the experiences at work and outside of it. \n\nFour PE teachers, working in a comprehensive school and/or upper secondary school, participated the study. Three of the teachers had worked less than seven years and one teacher more than twenty years as a PE teacher. The data was collected by theme interviews that included five themes, which were based on the literary review, concerning the social well-being at work. These themes were: work community/sense of community, the feeling of appreciation/appreciation, the work of a PE teacher, interaction/encounter and the current challenges of a teacher. The data was analyzed by using content analysis to form the results of the study. \n\nContent analysis formulated four main categories which were personal perceptions of being a teacher, being a PE teacher, the culture and interaction atmosphere at school, and the external expectation and thoughts of others, from outside of school. These main categories reflect the entities promoting or deteriorating the social well-being of PE teachers at work. The main categories include a cluster of higher categories that further define the entities. Main categories are introduced in order which reflects the social well-being of PE teachers at work as a circle-like experience; a structure that extends from one\u2019s working environment to the outside of school. \n\nBased on the analysis of the findings, PE teachers feel socially well in their work environment. This well-being at work seems to require the fulfillment of multiple, and socially important, categories, in which case, the occasional factors that deteriorate the social well-being seem sporadic. Moreover, these occasionally deteriorating factors do not influence the overall experience of the social well-being at work. The results of the study present notable information about the work environment and different factors that promote the social well-being of PE teachers at work. The external expectations about the education and pressure for change seem to menace the experience of well-being at work in general. Further research is required to find ways to support teachers and schools in transition in the perspective of social well-being at work, which is extremely important in maintaining and promoting the well-being of teachers in the constantly changing environment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju M\u00e4kel\u00e4 (maiannma) on 2017-05-03 14:10:11.294387. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-03T14:10:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705032174.pdf: 575286 bytes, checksum: c21e9d84a8a0f90ecdc64d11982861fe (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: c99e96dcbf16102f317a1f8844304a1d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-03T14:10:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705032174.pdf: 575286 bytes, checksum: c21e9d84a8a0f90ecdc64d11982861fe (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: c99e96dcbf16102f317a1f8844304a1d (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen ty\u00f6hyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705032174", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-03T14:10:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53776
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/94427a49-20f4-4fa1-8fe4-fd76046fbb1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705032174.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Maiju Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa liikunnanopettaja sosiaalinen työhyvinvointi vuorovaikutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat työhyvinvointi
title Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa
title_full Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa
title_fullStr Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa
title_full_unstemmed Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa
title_short Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa
title_sort sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa
title_txtP Sosiaalinen työhyvinvointi liikunnanopettajan ammatissa
topic liikunnanopettaja sosiaalinen työhyvinvointi vuorovaikutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat työhyvinvointi
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettaja liikunnanopettajat sosiaalinen työhyvinvointi työhyvinvointi vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53776 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705032174
work_keys_str_mv AT mäkelämaiju sosiaalinentyöhyvinvointiliikunnanopettajanammatissa