"Rajat ovat rakkautta" näkemyksiä nykyopettajien vastuusta ja oikeuksista häiritsevissä luokkahuonetilanteissa alakouluissa

Suomessa koulujen työrauhakeskustelu on ollut esillä aaltomaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa yhteiskunnan näkökulmasta, miten opettajan vastuu ja oikeudet nähdään erityisissä työrauhaa häiritsevissä luokkatilanteissa alakouluilla tällä vuosikymmenellä. Tavoitteena on tuoda esill...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokinen, Sanna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53775
Description
Summary:Suomessa koulujen työrauhakeskustelu on ollut esillä aaltomaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa yhteiskunnan näkökulmasta, miten opettajan vastuu ja oikeudet nähdään erityisissä työrauhaa häiritsevissä luokkatilanteissa alakouluilla tällä vuosikymmenellä. Tavoitteena on tuoda esille, millaisina opettajan mahdollisuudet puuttua työrauhanhäiriöihin nähdään, kuinka kirjoittajat reflektoivat omia koulukokemuksiaan kirjoituksissaan ja kuinka opettajien tulisi kirjoittajien mielestä käsitellä häiritseviä oppilaita. Näitä tutkimuksessa tutkitaan sähköisesti julkaistun uutisoinnin kommenttiosion kirjoituksien kautta. Sähköinen uutinen käsitteli kattavasti erityistä luokkahuonetilannetta, jossa koululle jouduttiin kutsumaan poliisit kahdeksanvuotiaan oppilaan raivostumisen vuoksi. Kommenttien luokittelun jälkeen tutkimuksen kohteeksi valikoitui suoraan sanallisesti opettajia koskevat kommentit (N=278). Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että opettajien vastuu ja oikeudet luokan työrauhan ylläpitämisessä nähdään epämääräisenä. Pääsyinä tähän pidetään jatkuvaa tasapainottelua lain ja oppilaiden vanhempien välillä, opettajankoulutuksen antamia heikkoja toimintamalleja toimia ja yleistä opettajan auktoriteetin heikkenemistä. Muuttujina toimivat oppilaiden haastavuuden taso, opettajan persoonallisuus ja kyky tehdä yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Voidaan kuitenkin todeta, että opettajien päätehtävänä nähdään yhä itse opettaminen ja työrauhaa koskevat tehtävät oletetaan lähinnä lisätehtäväksi opetuksen ohella.