Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch

Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. Toisaalta ääntämisen opetuksen väheksyminen kieltenopetuksessa on näkynyt m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rentola, Sara-Miina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53761
_version_ 1826225759064162304
author Rentola, Sara-Miina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rentola, Sara-Miina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rentola, Sara-Miina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rentola, Sara-Miina
datasource_str_mv jyx
description Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. Toisaalta ääntämisen opetuksen väheksyminen kieltenopetuksessa on näkynyt myös opetussuunnitelmien perusteissa, joissa ääntämistä ei ruotsin tai vieraiden kielten kohdalla ole mainittu ollenkaan. Uusin opetussuunnitelma tekee tässä suhteessa kuitenkin poikkeuksen antamalla ääntämiselle aivan uuden aseman kieltenopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten ääntäminen on otettu huomioon uusimmissa saksan ja ruotsin oppikirjoissa. Tarkemmin sanottuna tutkittiin sitä, mitä ääntämisestä opetetaan, miten äänteet ja muut foneettiset ilmiöt oppikirjoissa esitellään, miten niitä käsitellään sekä millaisten harjoitusten avulla ja missä määrin ääntämistä harjoitellaan. Tätä varten analysoitiin oppikirjoja kahdesta saksan ja kahdesta ruotsin oppikirjasarjasta, ja myös kieltenvälisiä eroja ääntämisen opetuksessa tutkittiin. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millaisia muutoksia saksan kirjoissa on tapahtunut kymmenessä vuodessa ääntämisen osalta vertaamalla analyysin tuloksia aiempaan tutkimukseen. Tutkimustuloksista käy ilmi, että ääntämistä harjoitellaan edelleen pääasiassa kuuntelemalla ja toistamalla. Tällaiset tehtävät sekä ääneenlukeminen ovat yleisimmät ääntämisharjoitustyypit kaikissa analysoiduissa oppikirjoissa, kun taas muunlaisia ääntämistehtäviä esiintyy melko vähän yhtä kirjasarjaa lukuunottamatta. Sen sijaan oman puheen nauhoittaminen ja erilaiset videointitehtävät ovat uusimmissa oppikirjoissa hyvin esillä. Tutkimustuloksissa näkyy myös hyvin ääntämisen uusi asema opetussuunnitelmassa: uusimmissa oppikirjoissa ääntämisen opettamiseen on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota. Tämä näkyy mm. siinä, että ääntämistä käsitellään enemmän ja monipuolisemmin kuin aiemmin. Äänteitä ei myöskään esitellä enää taulukkomuodossa kirjan alussa tai lopussa, vaan muutama äänne kerrallaan kappaleiden yhteydessä. Myös prosodiset ominaisuudet otetaan paremmin huomioon, joskin niiden käsittely ja harjoittelu jää edelleen verraten melko vähäiseksi. Tutkimus osoittaa, että oppikirjatekijät alkavat vähitellen huomioida hyvän ääntämisen tärkeyden kieltenopetuksessa. Koska oppikirjat edelleen määrittävät hyvin pitkälti oppituntien sisällön, aletaan tämän myötä myös oppitunneilla kiinnittää enemmän huomiota ääntämisen opettamiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fuchs, Bertold", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rentola, Sara-Miina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-03T07:29:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-03T07:29:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700320", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53761", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4minen ja sen harjoittelu ovat j\u00e4\u00e4neet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyv\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4myksen on todettu olevan yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4\nedellytyksist\u00e4 kommunikaation onnistumiselle. Toisaalta \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen v\u00e4heksyminen\nkieltenopetuksessa on n\u00e4kynyt my\u00f6s opetussuunnitelmien perusteissa, joissa \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 ei ruotsin tai vieraiden kielten kohdalla ole mainittu ollenkaan. Uusin opetussuunnitelma tekee t\u00e4ss\u00e4 suhteessa kuitenkin poikkeuksen antamalla \u00e4\u00e4nt\u00e4miselle aivan uuden aseman kieltenopetuksessa.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, miten \u00e4\u00e4nt\u00e4minen on otettu huomioon uusimmissa saksan ja ruotsin oppikirjoissa. Tarkemmin sanottuna tutkittiin sit\u00e4, mit\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4 opetetaan, miten \u00e4\u00e4nteet ja muut foneettiset ilmi\u00f6t oppikirjoissa esitell\u00e4\u00e4n, miten niit\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sek\u00e4 millaisten harjoitusten avulla ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 harjoitellaan. T\u00e4t\u00e4 varten analysoitiin oppikirjoja kahdesta saksan ja kahdesta ruotsin oppikirjasarjasta, ja my\u00f6s kieltenv\u00e4lisi\u00e4 eroja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa tutkittiin. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sit\u00e4, millaisia muutoksia saksan kirjoissa on tapahtunut kymmeness\u00e4 vuodessa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osalta vertaamalla analyysin tuloksia aiempaan tutkimukseen.\n\nTutkimustuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 harjoitellaan edelleen p\u00e4\u00e4asiassa kuuntelemalla ja toistamalla. T\u00e4llaiset teht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 \u00e4\u00e4neenlukeminen ovat yleisimm\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoitustyypit kaikissa analysoiduissa oppikirjoissa, kun taas muunlaisia \u00e4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4vi\u00e4 esiintyy melko v\u00e4h\u00e4n yht\u00e4 kirjasarjaa lukuunottamatta. Sen sijaan oman puheen nauhoittaminen ja erilaiset videointiteht\u00e4v\u00e4t ovat uusimmissa oppikirjoissa hyvin esill\u00e4. Tutkimustuloksissa n\u00e4kyy my\u00f6s hyvin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen uusi asema opetussuunnitelmassa: uusimmissa oppikirjoissa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen on kiinnitetty aiempaa enemm\u00e4n huomiota. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy mm. siin\u00e4, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n ja monipuolisemmin kuin aiemmin. \u00c4\u00e4nteit\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n esitell\u00e4 en\u00e4\u00e4 taulukkomuodossa kirjan alussa tai lopussa, vaan muutama \u00e4\u00e4nne kerrallaan kappaleiden yhteydess\u00e4. My\u00f6s prosodiset ominaisuudet otetaan paremmin huomioon, joskin niiden k\u00e4sittely ja harjoittelu j\u00e4\u00e4 edelleen verraten melko v\u00e4h\u00e4iseksi.\n\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 oppikirjatekij\u00e4t alkavat v\u00e4hitellen huomioida hyv\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4misen t\u00e4rkeyden kieltenopetuksessa. Koska oppikirjat edelleen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t hyvin pitk\u00e4lti oppituntien sis\u00e4ll\u00f6n, aletaan t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s oppitunneilla kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sara-Miina Rentola (samarent) on 2017-05-03 07:29:39.693118. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-03T07:29:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705032160.pdf: 2578879 bytes, checksum: 38ae71034de254a35bee29a55d6bd843 (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: b0a5ae175030be2e60dfe957b2e8c756 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-03T07:29:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705032160.pdf: 2578879 bytes, checksum: 38ae71034de254a35bee29a55d6bd843 (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: b0a5ae175030be2e60dfe957b2e8c756 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aussprache in finnischen Lehrbu\u0308chern fu\u0308r Deutsch und Schwedisch", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705032160", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-03T07:29:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53761
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1965be79-8c3b-4f18-9a6d-79db9082432b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705032160.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rentola, Sara-Miina Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch Ääntäminen kielen oppiminen oppikirjatutkimus kieltenopetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli ääntäminen oppikirjat kielet opetus
title Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
title_full Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
title_fullStr Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
title_full_unstemmed Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
title_short Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
title_sort aussprache in finnischen lehrbu chern fu r deutsch und schwedisch
title_txtP Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
topic Ääntäminen kielen oppiminen oppikirjatutkimus kieltenopetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli ääntäminen oppikirjat kielet opetus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielen oppiminen kielet kieltenopetus opetus oppikirjat oppikirjatutkimus saksan kieli Ääntäminen ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53761 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705032160
work_keys_str_mv AT rentolasaramiina ausspracheinfinnischenlehrbuchernfurdeutschundschwedisch