Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? case: #valiojengi

Ihmiset ovat aina keskustelleet töistä sidosryhmiensä kanssa. Sosiaalisen median myötä nämä keskustelut ovat siirtyneet kahvipöydistä myös julkisille areenoille. Edelläkävijäorganisaatiot ovat nähneet tässä kehityksessä uhan sijaan mahdollisuuden, joka auttaa organisaation viestejä erottumaan sisält...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karlsson, Fanny, Mäkinen, Sisko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53743
_version_ 1828193097277767680
author Karlsson, Fanny Mäkinen, Sisko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karlsson, Fanny Mäkinen, Sisko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karlsson, Fanny Mäkinen, Sisko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karlsson, Fanny
datasource_str_mv jyx
description Ihmiset ovat aina keskustelleet töistä sidosryhmiensä kanssa. Sosiaalisen median myötä nämä keskustelut ovat siirtyneet kahvipöydistä myös julkisille areenoille. Edelläkävijäorganisaatiot ovat nähneet tässä kehityksessä uhan sijaan mahdollisuuden, joka auttaa organisaation viestejä erottumaan sisältöjen massasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia sosiaalisen median sisältöjä työntekijälähettilyys-ilmiön näkökulmasta. Tutkimuksen kohdekanavana toimi Twitter ja tutkimusaineistona kohdeorganisaatio Valio Oy:n työntekijälähettiläiden tuottamat sisällöt Twitterissä. Aineisto muodostettiin keräämällä #valiojengi ja #valiotyötä -hashtagien alta löytyneet twiitit noin seitsemän kuukauden ajalta. Tutkimusaineiston laajuus oli 2 060 twiittiä. Yhdistämällä laadullista sisällön analyysiä ja määrällistä sisällön erittelyä tutkimuksella pyrittiin selvittämään millaisia sisältöjä työntekijälähettiläät Twitterissä tuottavat ja millaiset sisällöt resonoivat yleisöissä parhaiten. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin työntekijälähettilyyden muodostumista organisaatiossa sekä sen haittoja ja hyötyjä organisaation näkökulmasta. Sisältöjä tarkasteltiin sisältömarkkinoinnin ja sisältöjen käyttösyiden näkökulmasta. Teorian pohjalta tunnistettiin neljä toimivan sisällön elementtiä: 1) interaktiivisuus, 2) aitous ja luotettavuus, 3) informatiivisuus ja ajankohtaisuus sekä 4) tarinallisuus. Tutkimuksessa selvisi, että työntekijälähettiläät jakavat Twitterissä monenlaisia sisältöjä. Nämä teemoiteltiin tutkimuksessa kuuteen ryhmään, jotka olivat 1) brändituotteet, 2) brändin työntekijälähettilyys, 3) yritys brändin takana, 4) brändi monessa mukana, 5) brändin sidosryhmät ja 6) muut sisällöt. Suurimpana sisältöteemana aineistossa esiintyi brändin tuotteisiin liittyvät sisällöt. Suosituimpien twiittien analysointi paljasti, että aiemmista tutkimuksista eroten, yleisöt sallivat työntekijöiden lähettämiltä viesteiltä muuten sosiaalisessa mediassa kartetun mainosmaisen sisällön, joissa tuodaan esille brändin tuotteita hyvin positiivisessa valossa. Kuten aiemmat word-of-mouth eli WOM-viestintää selvittäneet tutkimukset ovat todenneet, myös tässä tutkimuksessa viestien lähettäjällä voidaan nähdä olevan vaikutusta sisällön toimivuuteen kohdeyleisöissä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karlsson, Fanny", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Sisko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-02T17:08:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-02T17:08:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53743", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmiset ovat aina keskustelleet t\u00f6ist\u00e4 sidosryhmiens\u00e4 kanssa. Sosiaalisen median my\u00f6t\u00e4 n\u00e4m\u00e4 keskustelut ovat siirtyneet kahvip\u00f6ydist\u00e4 my\u00f6s julkisille areenoille. Edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4organisaatiot ovat n\u00e4hneet t\u00e4ss\u00e4 kehityksess\u00e4 uhan sijaan mahdollisuuden, joka auttaa organisaation viestej\u00e4 erottumaan sis\u00e4lt\u00f6jen massasta.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tutkia sosiaalisen median sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyys-ilmi\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen kohdekanavana toimi Twitter ja tutkimusaineistona kohdeorganisaatio Valio Oy:n ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4iden tuottamat sis\u00e4ll\u00f6t Twitteriss\u00e4. Aineisto muodostettiin ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 #valiojengi ja #valioty\u00f6t\u00e4 -hashtagien alta l\u00f6ytyneet twiitit noin seitsem\u00e4n kuukauden ajalta. Tutkimusaineiston laajuus oli 2 060 twiitti\u00e4. Yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6n analyysi\u00e4 ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n erittely\u00e4 tutkimuksella pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4\u00e4t Twitteriss\u00e4 tuottavat ja millaiset sis\u00e4ll\u00f6t resonoivat yleis\u00f6iss\u00e4 parhaiten.\r\n\r\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 tarkasteltiin ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyyden muodostumista organisaatiossa sek\u00e4 sen haittoja ja hy\u00f6tyj\u00e4 organisaation n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 tarkasteltiin sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin ja sis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4ytt\u00f6syiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teorian pohjalta tunnistettiin nelj\u00e4 toimivan sis\u00e4ll\u00f6n elementti\u00e4: 1) interaktiivisuus, 2) aitous ja luotettavuus, 3) informatiivisuus ja ajankohtaisuus sek\u00e4 4) tarinallisuus.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4\u00e4t jakavat Twitteriss\u00e4 monenlaisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. N\u00e4m\u00e4 teemoiteltiin tutkimuksessa kuuteen ryhm\u00e4\u00e4n, jotka olivat 1) br\u00e4ndituotteet, 2) br\u00e4ndin ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyys, 3) yritys br\u00e4ndin takana, 4) br\u00e4ndi monessa mukana, 5) br\u00e4ndin sidosryhm\u00e4t ja 6) muut sis\u00e4ll\u00f6t. Suurimpana sis\u00e4lt\u00f6teemana aineistossa esiintyi br\u00e4ndin tuotteisiin liittyv\u00e4t sis\u00e4ll\u00f6t.\r\n\r\nSuosituimpien twiittien analysointi paljasti, ett\u00e4 aiemmista tutkimuksista eroten, yleis\u00f6t sallivat ty\u00f6ntekij\u00f6iden l\u00e4hett\u00e4milt\u00e4 viesteilt\u00e4 muuten sosiaalisessa mediassa kartetun mainosmaisen sis\u00e4ll\u00f6n, joissa tuodaan esille br\u00e4ndin tuotteita hyvin positiivisessa valossa. Kuten aiemmat word-of-mouth eli WOM-viestint\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4neet tutkimukset ovat todenneet, my\u00f6s t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa viestien l\u00e4hett\u00e4j\u00e4ll\u00e4 voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan vaikutusta sis\u00e4ll\u00f6n toimivuuteen kohdeyleis\u00f6iss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sisko M\u00e4kinen (siiimaki) on 2017-05-02 17:08:20.987226. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-02T17:08:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705022152.pdf: 965839 bytes, checksum: c3b6d6350c5810db253626b0cb81a990 (MD5)\r\nlicense.html: 5150 bytes, checksum: b0105c00093fa7b6289e31decefa01c3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-02T17:08:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705022152.pdf: 965839 bytes, checksum: c3b6d6350c5810db253626b0cb81a990 (MD5)\r\nlicense.html: 5150 bytes, checksum: b0105c00093fa7b6289e31decefa01c3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Valio (yhti\u00f6)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4lt\u00f6markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettilyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mist\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4l\u00e4hettil\u00e4\u00e4t puhuvat Twitteriss\u00e4? : case: #valiojengi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705022152", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-02T17:08:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "5000", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viraalimarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53743
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88fbd761-d96d-4587-aba8-1d40fe3985f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705022152.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karlsson, Fanny Mäkinen, Sisko Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi Valio (yhtiö) sisältömarkkinointi työntekijälähettilyys Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 organisaatioviestintä työntekijät sitouttaminen sosiaalinen media viraalimarkkinointi
title Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi
title_full Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi
title_fullStr Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi
title_full_unstemmed Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi
title_short Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä?
title_sort mistä työntekijälähettiläät puhuvat twitterissä case valiojengi
title_sub case: #valiojengi
title_txtP Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi
topic Valio (yhtiö) sisältömarkkinointi työntekijälähettilyys Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 organisaatioviestintä työntekijät sitouttaminen sosiaalinen media viraalimarkkinointi
topic_facet 3131 Organizational Communication Valio (yhtiö) Yhteisöviestintä organisaatioviestintä sisältömarkkinointi sitouttaminen sosiaalinen media työntekijälähettilyys työntekijät viraalimarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53743 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705022152
work_keys_str_mv AT karlssonfanny mistätyöntekijälähettiläätpuhuvattwitterissäcasevaliojengi