Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen

Veera Louhivuori 2017. Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 42 s., 2 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ovat yhteydessä alakouluikäisten fyysis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Louhivuori, Veera
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53734
_version_ 1826225725141680128
author Louhivuori, Veera
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Louhivuori, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Louhivuori, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Louhivuori, Veera
datasource_str_mv jyx
description Veera Louhivuori 2017. Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 42 s., 2 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ovat yhteydessä alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen. Erityisesti tarkastelin vanhempien koulutustaustan, fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan arvostuksen yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitin, minkälaista on lasten fyysinen aktiivisuus vanhempien arvioimana, sekä lasten liikuntataitojen yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Aineisto on kerätty keväällä 2016 kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 72 5–6 -luokkalaisen lapsen vanhempaa. Aineisto analysoitiin IBM SPSS statistics 24 -ohjelmalla. Aineiston kuvailussa käytettiin frekvenssiä, keskiarvoja ja keskihajontaa. Riippumattomien otosten t-testillä vertailtiin kahden ryhmän keskiarvoja. Muuttujien välisiä korrelaatioita tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimella. Tulokset osoittivat, että 13% lapsista liikkui päivittäin omatoimisesti. Äidin koulutustausta oli yhteydessä lasten urheiluseurassa harrastamiseen siten, että korkeammin koulutettujen äitien lapset harrastivat muita lapsia useammin liikuntaa urheiluseurassa. Vanhempien arvostus lapsen urheiluseuraharrastamista kohtaan oli yhteydessä lapsen urheiluseuraharrastukseen. Lapsen urheiluseuraharrastamista arvostavien vanhempien lapset osallistuivat muita lapsia useammin urheiluseuran harrastuksiin. Tutkimustulosten mukaan vanhempien oma fyysinen aktiivisuus oli yhteydessä lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja erityisesti äidin fyysinen aktiivisuus oli yhteydessä tyttöjen fyysiseen aktiivisuuteen. Fyysisesti aktiivisten vanhempien lapset harrastivat muita lapsia useammin liikuntaa. Lasten koululiikunnasta saama arvosana oli yhteydessä urheiluseuraharrastamiseen siten, että korkeampia arvosanoja koululiikunnasta saavat lapset osallistuivat muita lapsia useammin urheiluseuran harrastuksiin. Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempia tutkimuslöydöksiä siitä, että vanhemmilla on merkitys lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Perhe on lapselle tärkeä ympäristö, jossa omaksutaan elinikäisiä toimintamalleja. Veera Louhivuori 2017. Parents’ significance for primary school children’s physical activity. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master Thesis of Sports Pedagogy, 42 pp, 2 appendices. The purpose of this study was to find out how parents influence their children’s physical activity. In particular, I examined associations of parental education, physical activity and value of physical activity to their children’s physical activity. I also determined children’s physical activity estimated by their parents and associations of children’s motor skills to their physical activity. The data were collected in the spring of 2016 with a questionnaire. 72 parents of children from 5 to 6 -grade participated in the study. The data were analyzed by using IBM SPSS-statistics 24 -program. Describing the data I used frequency, mean and standard deviation. I compared the means of two groups with independent samples t-test. Correlative connections of variables were studied with Pearson’s correlation coefficient. The results showed that 13% of children were physically active on their free-time in daily basis. Mother's education was positively associated with children’s organized sports. Highly educated mothers’ children participated in organized sports more often than other children. Parents’ value of organized sports was related to children’s organized sports. Children, whose parents appreciate organized sports, participated in organized sports more often than other children. Correlation was found between parents’ and children’s physical activity. Mothers’ physical activity related positively to girls’ physical activity. Physically active parents’ children were more physically active than other children. Children’s grades in physical education were related in the amount of participation in organized sports. Children who got high grades in physical education participated in organized sports more often than other children. The present study confirms previous studies that parents have the role in children’s physical activity. Family is a significant socio-emotional environment for a child to assume many lifelong behaviors.
first_indexed 2024-09-11T08:51:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Louhivuori, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-02T11:02:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-02T11:02:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700269", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Veera Louhivuori 2017. Vanhempien merkitys alakouluik\u00e4isten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 42 s., 2 liitett\u00e4. \nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten vanhemmat ovat yhteydess\u00e4 alakouluik\u00e4isten fyysiseen aktiivisuuteen. Erityisesti tarkastelin vanhempien koulutustaustan, fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan arvostuksen yhteytt\u00e4 lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Lis\u00e4ksi selvitin, mink\u00e4laista on lasten fyysinen aktiivisuus vanhempien arvioimana, sek\u00e4 lasten liikuntataitojen yhteytt\u00e4 lasten fyysiseen aktiivisuuteen. \nAineisto on ker\u00e4tty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 72 5\u20136 -luokkalaisen lapsen vanhempaa. Aineisto analysoitiin IBM SPSS statistics 24 -ohjelmalla. Aineiston kuvailussa k\u00e4ytettiin frekvenssi\u00e4, keskiarvoja ja keskihajontaa. Riippumattomien otosten t-testill\u00e4 vertailtiin kahden ryhm\u00e4n keskiarvoja. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 korrelaatioita tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimella. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 13% lapsista liikkui p\u00e4ivitt\u00e4in omatoimisesti. \u00c4idin koulutustausta oli yhteydess\u00e4 lasten urheiluseurassa harrastamiseen siten, ett\u00e4 korkeammin koulutettujen \u00e4itien lapset harrastivat muita lapsia useammin liikuntaa urheiluseurassa. Vanhempien arvostus lapsen urheiluseuraharrastamista kohtaan oli yhteydess\u00e4 lapsen urheiluseuraharrastukseen. Lapsen urheiluseuraharrastamista arvostavien vanhempien lapset osallistuivat muita lapsia useammin urheiluseuran harrastuksiin. Tutkimustulosten mukaan vanhempien oma fyysinen aktiivisuus oli yhteydess\u00e4 lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja erityisesti \u00e4idin fyysinen aktiivisuus oli yhteydess\u00e4 tytt\u00f6jen fyysiseen aktiivisuuteen. Fyysisesti aktiivisten vanhempien lapset harrastivat muita lapsia useammin liikuntaa. Lasten koululiikunnasta saama arvosana oli yhteydess\u00e4 urheiluseuraharrastamiseen siten, ett\u00e4 korkeampia arvosanoja koululiikunnasta saavat lapset osallistuivat muita lapsia useammin urheiluseuran harrastuksiin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempia tutkimusl\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 vanhemmilla on merkitys lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Perhe on lapselle t\u00e4rke\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6, jossa omaksutaan elinik\u00e4isi\u00e4 toimintamalleja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Veera Louhivuori 2017. Parents\u2019 significance for primary school children\u2019s physical activity. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master Thesis of Sports Pedagogy, 42 pp, 2 appendices. \nThe purpose of this study was to find out how parents influence their children\u2019s physical activity. In particular, I examined associations of parental education, physical activity and value of physical activity to their children\u2019s physical activity. I also determined children\u2019s physical activity estimated by their parents and associations of children\u2019s motor skills to their physical activity. \nThe data were collected in the spring of 2016 with a questionnaire. 72 parents of children from 5 to 6 -grade participated in the study. The data were analyzed by using IBM SPSS-statistics 24 -program. Describing the data I used frequency, mean and standard deviation. I compared the means of two groups with independent samples t-test. Correlative connections of variables were studied with Pearson\u2019s correlation coefficient. \nThe results showed that 13% of children were physically active on their free-time in daily basis. Mother's education was positively associated with children\u2019s organized sports. Highly educated mothers\u2019 children participated in organized sports more often than other children. Parents\u2019 value of organized sports was related to children\u2019s organized sports. Children, whose parents appreciate organized sports, participated in organized sports more often than other children. Correlation was found between parents\u2019 and children\u2019s physical activity. Mothers\u2019 physical activity related positively to girls\u2019 physical activity. Physically active parents\u2019 children were more physically active than other children. Children\u2019s grades in physical education were related in the amount of participation in organized sports. Children who got high grades in physical education participated in organized sports more often than other children. The present study confirms previous studies that parents have the role in children\u2019s physical activity. Family is a significant socio-emotional environment for a child to assume many lifelong behaviors.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Louhivuori (vekalouh) on 2017-05-02 11:02:43.608420. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-02T11:02:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705022140.pdf: 622221 bytes, checksum: df80af382a0123eec692e335f1142995 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 23f0e23f266ed0325a1df52b1a7e0d08 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-02T11:02:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705022140.pdf: 622221 bytes, checksum: df80af382a0123eec692e335f1142995 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 23f0e23f266ed0325a1df52b1a7e0d08 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien merkitys alakouluik\u00e4isten fyysiseen aktiivisuuteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705022140", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-02T11:02:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53734
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a137c0b6-60e0-4a35-8c7b-896be465eea3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705022140.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Louhivuori, Veera Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen fyysinen aktiivisuus alakoulu vanhemmat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset liikunta
title Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
title_full Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
title_fullStr Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
title_full_unstemmed Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
title_short Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
title_sort vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
title_txtP Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
topic fyysinen aktiivisuus alakoulu vanhemmat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alakoulu fyysinen aktiivisuus lapset liikunta vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705022140
work_keys_str_mv AT louhivuoriveera vanhempienmerkitysalakouluikäistenfyysiseenaktiivisuuteen