Extramural activities and motivation in adult English learners

Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvasta informaalista oppimisesta on tullut yhä suositumpaa ja yleisempää myös kielten opiskelussa. Uuden kielen ja kulttuurin oppimisessa erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit tarjoavat monipuoliset puitteet oppimiselle. Tv, elokuvat, musiikki, kirjat, pelit ja Internet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tervonen, Mirka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53724
_version_ 1826225807384641536
author Tervonen, Mirka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tervonen, Mirka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tervonen, Mirka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tervonen, Mirka
datasource_str_mv jyx
description Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvasta informaalista oppimisesta on tullut yhä suositumpaa ja yleisempää myös kielten opiskelussa. Uuden kielen ja kulttuurin oppimisessa erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit tarjoavat monipuoliset puitteet oppimiselle. Tv, elokuvat, musiikki, kirjat, pelit ja Internet tarjoavat valtavat resurssit, joita hyödyntääkseen opiskelijan täytyy olla oma-aloitteinen ja motivoitunut. Lisäksi väestön vanhetessa ikääntyneitä kielenopiskelijoita on yhä enemmän. Tämä tutkimus käsittelee näiden vapaa-ajalla tapahtuvien englanninkielisten oppimisaktiviteettien ja motivaation välistä suhdetta englannin aikuisopiskelijoilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, olivatko ne opiskelijat, jotka osallistuivat informaaleihin oppimisaktiviteetteihin vapaa-ajallaan myös motivoituneempia opiskelemaan englantia. Lisäksi mielenkiinnon kohteena oli tutkia kokivatko opiskelijat että nämä aktiviteetit auttoivat heitä englannin oppimisessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena itäsuomalaisessa kansalaisopistossa ja vastaajina oli 25 englannin aikuisopiskelijaa. Osallistujat vastasivat motivaatiota, informaalien oppimisaktiviteettien määrää ja laatua sekä näiden välisiä yhteyksiä koskeviin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin määrällisin ja laadullisin menetelmin. Tilastollisten tulosten mukaan motivaatio ja informaalit oppimisaktiviteetit korreloivat keskenään, vaikkakaan tutkimustuloksia ei voida yleistää ja luotettavuutta haittasi pieni otoskoko. Myös laadullinen analyysi vahvisti hypoteesin siitä, että informaalit oppimisaktiviteetit motivoivat ja auttavat opiskelijoita omaksumaan englantia. Tulokset antavat suuntaa siitä, miten vapaa-ajalla tapahtuvaa kielenoppimista voitaisiin hyödyntää opiskelijoiden motivoinnissa ja kuinka omaa kielellistä osaamista voi syventää hyödyntämällä informaaleja aktiviteetteja.
first_indexed 2017-04-29T20:13:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tervonen, Mirka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-29T19:13:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-29T19:13:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53724", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvasta informaalista oppimisesta on tullut yh\u00e4 suositumpaa ja yleisemp\u00e4\u00e4 my\u00f6s kielten opiskelussa. Uuden kielen ja kulttuurin oppimisessa erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit tarjoavat monipuoliset puitteet oppimiselle. Tv, elokuvat, musiikki, kirjat, pelit ja Internet tarjoavat valtavat resurssit, joita hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4kseen opiskelijan t\u00e4ytyy olla oma-aloitteinen ja motivoitunut. Lis\u00e4ksi v\u00e4est\u00f6n vanhetessa ik\u00e4\u00e4ntyneit\u00e4 kielenopiskelijoita on yh\u00e4 enemm\u00e4n.\n T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee n\u00e4iden vapaa-ajalla tapahtuvien englanninkielisten oppimisaktiviteettien ja motivaation v\u00e4list\u00e4 suhdetta englannin aikuisopiskelijoilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, olivatko ne opiskelijat, jotka osallistuivat informaaleihin oppimisaktiviteetteihin vapaa-ajallaan my\u00f6s motivoituneempia opiskelemaan englantia. Lis\u00e4ksi mielenkiinnon kohteena oli tutkia kokivatko opiskelijat ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 aktiviteetit auttoivat heit\u00e4 englannin oppimisessa. \n Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena it\u00e4suomalaisessa kansalaisopistossa ja vastaajina oli 25 englannin aikuisopiskelijaa. Osallistujat vastasivat motivaatiota, informaalien oppimisaktiviteettien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja laatua sek\u00e4 n\u00e4iden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 koskeviin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin ja laadullisin menetelmin.\n Tilastollisten tulosten mukaan motivaatio ja informaalit oppimisaktiviteetit korreloivat kesken\u00e4\u00e4n, vaikkakaan tutkimustuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4 ja luotettavuutta haittasi pieni otoskoko. My\u00f6s laadullinen analyysi vahvisti hypoteesin siit\u00e4, ett\u00e4 informaalit oppimisaktiviteetit motivoivat ja auttavat opiskelijoita omaksumaan englantia. \n Tulokset antavat suuntaa siit\u00e4, miten vapaa-ajalla tapahtuvaa kielenoppimista voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden motivoinnissa ja kuinka omaa kielellist\u00e4 osaamista voi syvent\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 informaaleja aktiviteetteja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mirka Tervonen (mijoterv) on 2017-04-29 19:13:57.370856. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-29T19:13:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704292126.pdf: 414629 bytes, checksum: 2b9e0662568e44921a20e9771897cc90 (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 51d2b787a264de2bc0d7e9d1a4d9ec26 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-29T19:13:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704292126.pdf: 414629 bytes, checksum: 2b9e0662568e44921a20e9771897cc90 (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 51d2b787a264de2bc0d7e9d1a4d9ec26 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "extramural learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Extramural activities and motivation in adult English learners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704292126", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-29T19:13:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53724
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bbdf1420-c333-4206-9f28-eb3ba8ffb4c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704292126.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tervonen, Mirka Extramural activities and motivation in adult English learners motivation adult education extramural learning informal learning English Englannin kieli
title Extramural activities and motivation in adult English learners
title_full Extramural activities and motivation in adult English learners
title_fullStr Extramural activities and motivation in adult English learners Extramural activities and motivation in adult English learners
title_full_unstemmed Extramural activities and motivation in adult English learners Extramural activities and motivation in adult English learners
title_short Extramural activities and motivation in adult English learners
title_sort extramural activities and motivation in adult english learners
title_txtP Extramural activities and motivation in adult English learners
topic motivation adult education extramural learning informal learning English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English adult education extramural learning informal learning motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53724 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704292126
work_keys_str_mv AT tervonenmirka extramuralactivitiesandmotivationinadultenglishlearners