Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa

Ohtonen, M. 2017. Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 71 s. Parkourissa perusliikkeinä ovat juoksu, hyppiminen, kiipeäminen ja tasapainoilu ja tavoitteena on edetä jokin väli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ohtonen, Matti
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53722
_version_ 1826225692871753728
author Ohtonen, Matti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ohtonen, Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ohtonen, Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ohtonen, Matti
datasource_str_mv jyx
description Ohtonen, M. 2017. Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 71 s. Parkourissa perusliikkeinä ovat juoksu, hyppiminen, kiipeäminen ja tasapainoilu ja tavoitteena on edetä jokin välimatka mahdollisimman sujuvasti ja taloudellisesti rakennettua ympäristöä luovasti hyväksikäyttäen. Kyseessä on monipuolinen nuorisoliikuntalaji, joka on viime vuosina kasvattanut vahvasti suosiotaan erityisesti nuorten parissa. Parkouria voi kouluissa harjoitella niiden alueelta löytyvillä rakennelmilla sekä koululiikunnassa käytettävällä välineistöllä. Pääasia on, että rakennettu ympäristö ei ole rajoite vaan mahdollisuus. Käytännössä siinä voidaan käyttää myös lähipuistoja ja pihoja. Parkourissa ei kilpailla muita vastaan vaan pyritään kehittymään muilta oppimalla ja yhdessä tekemällä. Siksi se sopiikin monen kilpailupainotteisen lajin lisäksi hyvin kouluun. Parkourin aloituskynnys on matala, koska rahallinen panostus on pieni ja harjoittelupaikkoja löytyy helposti. Parkour kehittää fyysistä puolta. Harrastaminen vaatii koko kehon työskentelyä ja sitä kautta parantaa kehonhallintaa sekä vahvistaa luita ja niveliä oikein tehtynä. Siitä on myös hyötyä arkielämässä niin liikkumisen kuin myös luovan ajattelutavan kehittymisen kannalta. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kerätä materiaalipaketti parkourin opettamiseen kouluissa. Tutkielmaan on kerätty ideoita ja tapoja opettaa parkouria koulujen liikuntavälineillä. Niistä tuotettiin lopuksi kuvitettu ”opas parkourin opettamiseen liikuntasaleissa” (OSA2) opettajien ja ohjaajien käyttöön. Internetissä materiaali on helposti saavutettavissa ja kuvat helpottavat liikkeitten ja ideoiden ymmärtämistä. Aineistoa on kerätty Jyväskylän alueen parkourkerhoista. Se sisältää monia ideoita, joihin on lisätty erilaisia sovellusmahdollisuuksia eritasoisten ryhmien huomioimiseksi. Tällaista sisäopetukseen suunniteltua materiaalia ei ole aiemmin kerätty, joten se voi helpottaa huomattavasti parkourin opetuskynnystä. Kouluista ympäri Suomen löytyy suurin piirtein samanlainen välineistö, jota tässä työssä on hyödynnetty. Siten aineiston soveltaminen on maanlaajuisesti mahdollista, lähtien Jyväskylästä ja edeten aina pienimmille paikkakunnille asti. Ohtonen, M. 2017. Practicing parkour techniques in school gyms. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s Thesis of Sport Pedagogy, 71 pp. The basic maneuvers in parkour are running, jumping, climbing and balancing. The aim of the sport is to travel in a smooth and economical motion by using pre-existing structures. It is a versatile sport that has been growing rapidly especially among the young. Practicing parkour is possible in the school environment with the gymnastic equipment in the gym. The main principle of parkour is that the environment presents an opportunity rather than an obstacle. Practicing parkour can take place in any public areas, such as parks and public yards. There is no peer competition in parkour. Instead, the aim is to learn from others and develop one’s own skillset in order to become better at the sport. That is why parkour complements other, more competitive sports well in physical education. Parkour is a good choice for beginners because it is inexpensive and you can practice it anywhere. When performed correctly, parkour is a full-body workout that improves motor control and strengthens bones and joints. This benefits the health, as well as the creative thinking of the practitioner. The aim of this study was to collect education material on how to teach parkour in schools. The study includes a compilation of ideas and methods on teaching parkour using ordinary school equipment. This material, that includes instructional images, will be released online for PE teachers and sport instructors to use. That way it can be reached easily and pictures are there to make the techniques and ideas understandable, so that they are done properly. The material has been gathered from the parkour clubs around the Jyväskylä area. There are many ideas with possibilities to apply them when working with groups of varied skill levels. This type of indoor teaching material has not been gathered before, which is why it should facilitate the teaching of parkour. The school gym equipment around Finland is very similar to the one used in this study, so the material can be applied on the national scale.
first_indexed 2024-09-11T08:49:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Pauli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ohtonen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-29T07:50:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-29T07:50:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700235", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53722", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ohtonen, M. 2017. Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 71 s.\n\nParkourissa perusliikkein\u00e4 ovat juoksu, hyppiminen, kiipe\u00e4minen ja tasapainoilu ja tavoitteena on edet\u00e4 jokin v\u00e4limatka mahdollisimman sujuvasti ja taloudellisesti rakennettua ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 luovasti hyv\u00e4ksik\u00e4ytt\u00e4en. Kyseess\u00e4 on monipuolinen nuorisoliikuntalaji, joka on viime vuosina kasvattanut vahvasti suosiotaan erityisesti nuorten parissa. Parkouria voi kouluissa harjoitella niiden alueelta l\u00f6ytyvill\u00e4 rakennelmilla sek\u00e4 koululiikunnassa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ll\u00e4 v\u00e4lineist\u00f6ll\u00e4. P\u00e4\u00e4asia on, ett\u00e4 rakennettu ymp\u00e4rist\u00f6 ei ole rajoite vaan mahdollisuus. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 siin\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s l\u00e4hipuistoja ja pihoja. Parkourissa ei kilpailla muita vastaan vaan pyrit\u00e4\u00e4n kehittym\u00e4\u00e4n muilta oppimalla ja yhdess\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4. Siksi se sopiikin monen kilpailupainotteisen lajin lis\u00e4ksi hyvin kouluun. Parkourin aloituskynnys on matala, koska rahallinen panostus on pieni ja harjoittelupaikkoja l\u00f6ytyy helposti. Parkour kehitt\u00e4\u00e4 fyysist\u00e4 puolta. Harrastaminen vaatii koko kehon ty\u00f6skentely\u00e4 ja sit\u00e4 kautta parantaa kehonhallintaa sek\u00e4 vahvistaa luita ja niveli\u00e4 oikein tehtyn\u00e4. Siit\u00e4 on my\u00f6s hy\u00f6ty\u00e4 arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 niin liikkumisen kuin my\u00f6s luovan ajattelutavan kehittymisen kannalta.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli ker\u00e4t\u00e4 materiaalipaketti parkourin opettamiseen kouluissa. Tutkielmaan on ker\u00e4tty ideoita ja tapoja opettaa parkouria koulujen liikuntav\u00e4lineill\u00e4. Niist\u00e4 tuotettiin lopuksi kuvitettu \u201dopas parkourin opettamiseen liikuntasaleissa\u201d (OSA2) opettajien ja ohjaajien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Internetiss\u00e4 materiaali on helposti saavutettavissa ja kuvat helpottavat liikkeitten ja ideoiden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Aineistoa on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueen parkourkerhoista. Se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monia ideoita, joihin on lis\u00e4tty erilaisia sovellusmahdollisuuksia eritasoisten ryhmien huomioimiseksi. T\u00e4llaista sis\u00e4opetukseen suunniteltua materiaalia ei ole aiemmin ker\u00e4tty, joten se voi helpottaa huomattavasti parkourin opetuskynnyst\u00e4. Kouluista ymp\u00e4ri Suomen l\u00f6ytyy suurin piirtein samanlainen v\u00e4lineist\u00f6, jota t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 on hy\u00f6dynnetty. Siten aineiston soveltaminen on maanlaajuisesti mahdollista, l\u00e4htien Jyv\u00e4skyl\u00e4st\u00e4 ja edeten aina pienimmille paikkakunnille asti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ohtonen, M. 2017. Practicing parkour techniques in school gyms. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s Thesis of Sport Pedagogy, 71 pp.\n\nThe basic maneuvers in parkour are running, jumping, climbing and balancing. The aim of the sport is to travel in a smooth and economical motion by using pre-existing structures. It is a versatile sport that has been growing rapidly especially among the young. Practicing parkour is possible in the school environment with the gymnastic equipment in the gym. The main principle of parkour is that the environment presents an opportunity rather than an obstacle. Practicing parkour can take place in any public areas, such as parks and public yards. There is no peer competition in parkour. Instead, the aim is to learn from others and develop one\u2019s own skillset in order to become better at the sport. That is why parkour complements other, more competitive sports well in physical education. Parkour is a good choice for beginners because it is inexpensive and you can practice it anywhere. When performed correctly, parkour is a full-body workout that improves motor control and strengthens bones and joints. This benefits the health, as well as the creative thinking of the practitioner.\nThe aim of this study was to collect education material on how to teach parkour in schools. The study includes a compilation of ideas and methods on teaching parkour using ordinary school equipment. This material, that includes instructional images, will be released online for PE teachers and sport instructors to use. That way it can be reached easily and pictures are there to make the techniques and ideas understandable, so that they are done properly. The material has been gathered from the parkour clubs around the Jyv\u00e4skyl\u00e4 area. There are many ideas with possibilities to apply them when working with groups of varied skill levels. This type of indoor teaching material has not been gathered before, which is why it should facilitate the teaching of parkour. The school gym equipment around Finland is very similar to the one used in this study, so the material can be applied on the national scale.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Matti Ohtonen (maohtone) on 2017-04-29 07:50:15.158911. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-29T07:50:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704292122.pdf: 2061737 bytes, checksum: c7894c658cafe8772a35c4aa51cd029a (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: b64b74aa2336cc09bbb9f4cdd0403d11 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-29T07:50:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704292122.pdf: 2061737 bytes, checksum: c7894c658cafe8772a35c4aa51cd029a (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: b64b74aa2336cc09bbb9f4cdd0403d11 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parkour", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuorisoliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704292122", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-29T07:50:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "parkour", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntatilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53722
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/065a3233-7cb2-42d1-9615-023bc713c4fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704292122.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ohtonen, Matti Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa parkour koululiikunta liikuntasali nuorisoliikunta oppimateriaali opas Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntatilat nuoret liikunta
title Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
title_full Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
title_fullStr Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
title_full_unstemmed Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
title_short Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
title_sort parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
title_txtP Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
topic parkour koululiikunta liikuntasali nuorisoliikunta oppimateriaali opas Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntatilat nuoret liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunta liikuntasali liikuntatilat nuoret nuorisoliikunta opas oppimateriaali parkour
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53722 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704292122
work_keys_str_mv AT ohtonenmatti parkourtekniikoidenharjoitteleminenkoulujenliikuntasaleissa