Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla

Tutkimukseni käsittelee improvisointia ja sen osuutta pop/jazz-laulunopetuksessa. Tutkin sekä improvisoinnin vaikuttavuutta, että sen tuomia mahdollisuuksia opetuksen kehittämiseen. Tutkimukseni pyrkii selvittämään, kuinka improvisointia käytetään pop/jazz-laulutunnilla, millaisia opetusmenetelmiä o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mustonen, Tiina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53702
_version_ 1828193133432668160
author Mustonen, Tiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mustonen, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mustonen, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mustonen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni käsittelee improvisointia ja sen osuutta pop/jazz-laulunopetuksessa. Tutkin sekä improvisoinnin vaikuttavuutta, että sen tuomia mahdollisuuksia opetuksen kehittämiseen. Tutkimukseni pyrkii selvittämään, kuinka improvisointia käytetään pop/jazz-laulutunnilla, millaisia opetusmenetelmiä on käytössä ja ovatko opettajat saaneet koulutusta improvisoinnin opetukseen. Tutkimuksen keskeisimpinä taustateorioina olen käyttänyt kahta erilaista taustateoriaa, Lucy Greenin informaaliin oppimiseen liittyvät tutkimukset sekä John Kratuksen seitsemän portaan improvisointimallin. Sähköinen kysely tutkimus toteutettiin keväällä 2011. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 28 pop/jazz-laulunopettajaa. Opettajat olivat keskimäärin 30–40-vuotiaita, Uudellamaalla työskenteleviä laulun tuntiopettajia. Kaikki opettajat kertoivat improvisoivansa sekä käyttävänsä improvisointia osana opetustaan. Improvisointia opetettiin kaikissa musiikkityyleissä ja opettajien opetusmenetelmät olivat räätälöity, sekä useammasta hyväksi koetusta menetelmästä että omista kokemuksista. Improvisointiin liittyvää koulutusta oli saanut ammattiopintojensa aikana vain 14 % opettajista riittävästi. Tutkimuksessa selvisi, että perinteinen mestari – kisälli -asenne on väistymässä ja luovien menetelmien myötä opettajat antavat oppilailleen enemmän tilaa ja vastuuta itse oppimisprosessista. Yleisesti opettajat kokivat, että improvisoinnin pitäisi olla vapaata, ellei puhuta tietyn genren sisällä vallitsevista säännöksistä. Improvisoinnin myötä yli 80 % kaikista tai useimmista oppilaista oli kehittynyt kuuntelemaan, omaamaan paremmat vuorovaikutustaidot, heittäytymään, hahmottamaan sekä käyttämään luovuuttaan. Opettajat kokivat turvallisen ilmapiirin ja luottamuksen luomisen yhdeksi opettajan tärkeimmäksi tehtäväksi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eerola, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-27T06:06:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-27T06:06:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1700216", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni k\u00e4sittelee improvisointia ja sen osuutta pop/jazz-laulunopetuksessa. Tutkin sek\u00e4 improvisoinnin vaikuttavuutta, ett\u00e4 sen tuomia mahdollisuuksia opetuksen kehitt\u00e4miseen. Tutkimukseni pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kuinka improvisointia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n pop/jazz-laulutunnilla, millaisia opetusmenetelmi\u00e4 on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja ovatko opettajat saaneet koulutusta improvisoinnin opetukseen. Tutkimuksen keskeisimpin\u00e4 taustateorioina olen k\u00e4ytt\u00e4nyt kahta erilaista taustateoriaa, Lucy Greenin informaaliin oppimiseen liittyv\u00e4t tutkimukset sek\u00e4 John Kratuksen seitsem\u00e4n portaan improvisointimallin. \n\nS\u00e4hk\u00f6inen kysely tutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 28 pop/jazz-laulunopettajaa. Opettajat olivat keskim\u00e4\u00e4rin 30\u201340-vuotiaita, Uudellamaalla ty\u00f6skentelevi\u00e4 laulun tuntiopettajia. Kaikki opettajat kertoivat improvisoivansa sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 improvisointia osana opetustaan. Improvisointia opetettiin kaikissa musiikkityyleiss\u00e4 ja opettajien opetusmenetelm\u00e4t olivat r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity, sek\u00e4 useammasta hyv\u00e4ksi koetusta menetelm\u00e4st\u00e4 ett\u00e4 omista kokemuksista. Improvisointiin liittyv\u00e4\u00e4 koulutusta oli saanut ammattiopintojensa aikana vain 14 % opettajista riitt\u00e4v\u00e4sti. \n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 perinteinen mestari \u2013 kis\u00e4lli -asenne on v\u00e4istym\u00e4ss\u00e4 ja luovien menetelmien my\u00f6t\u00e4 opettajat antavat oppilailleen enemm\u00e4n tilaa ja vastuuta itse oppimisprosessista. Yleisesti opettajat kokivat, ett\u00e4 improvisoinnin pit\u00e4isi olla vapaata, ellei puhuta tietyn genren sis\u00e4ll\u00e4 vallitsevista s\u00e4\u00e4nn\u00f6ksist\u00e4. Improvisoinnin my\u00f6t\u00e4 yli 80 % kaikista tai useimmista oppilaista oli kehittynyt kuuntelemaan, omaamaan paremmat vuorovaikutustaidot, heitt\u00e4ytym\u00e4\u00e4n, hahmottamaan sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n luovuuttaan. Opettajat kokivat turvallisen ilmapiirin ja luottamuksen luomisen yhdeksi opettajan t\u00e4rkeimm\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Mustonen (tikamust) on 2017-04-27 06:06:43.379453. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-27T06:06:43Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704272100.pdf: 947193 bytes, checksum: 0fa5620ecad3a36e8a55456dcffa24bf (MD5)\nlicense.html: 4802 bytes, checksum: b5ef8512e01d7d0987980d3ea17b77cd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-27T06:06:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704272100.pdf: 947193 bytes, checksum: 0fa5620ecad3a36e8a55456dcffa24bf (MD5)\nlicense.html: 4802 bytes, checksum: b5ef8512e01d7d0987980d3ea17b77cd (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laulunopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pop/jazz", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704272100", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-27T06:06:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "popmusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jazz", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53702
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:27Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/306456e8-33d1-4cd0-9009-c9d7538f9075\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704272100.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustonen, Tiina Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla improvisointi laulunopetus pop/jazz informaali kyselytutkimus Musiikkitiede Musicology Kyselytutkimus 3051 laulaminen opetus popmusiikki jazz
title Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla
title_full Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla
title_fullStr Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla
title_full_unstemmed Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla
title_short Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla
title_sort improvisoinnin opetus pop jazz laulutunnilla
title_txtP Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla
topic improvisointi laulunopetus pop/jazz informaali kyselytutkimus Musiikkitiede Musicology Kyselytutkimus 3051 laulaminen opetus popmusiikki jazz
topic_facet 3051 Kyselytutkimus Musicology Musiikkitiede improvisointi informaali jazz kyselytutkimus laulaminen laulunopetus opetus pop/jazz popmusiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53702 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704272100
work_keys_str_mv AT mustonentiina improvisoinninopetuspopjazzlaulutunnilla