The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers

Teknologiaa on käytetty osana opetusta jo vuosikymmenten ajan. Tekniikan kehitys ja saatavuus ovat kuitenkin muuttuneet laajalti vuosien aikana. Nykyään sekä koulun tarjoamat, että oppilaiden omat laitteet ovat vahvasti läsnä kielten opetuksessa. Laitteiden kirjo on moninaistunut uusien laitteiden m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raiskinmäki, Jenni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53698
_version_ 1826225802913513472
author Raiskinmäki, Jenni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Raiskinmäki, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Raiskinmäki, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Raiskinmäki, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Teknologiaa on käytetty osana opetusta jo vuosikymmenten ajan. Tekniikan kehitys ja saatavuus ovat kuitenkin muuttuneet laajalti vuosien aikana. Nykyään sekä koulun tarjoamat, että oppilaiden omat laitteet ovat vahvasti läsnä kielten opetuksessa. Laitteiden kirjo on moninaistunut uusien laitteiden myötä. Luokassa saattaa olla hyvin laaja kirjo erilaisia laitteita, joita opettaja voi hyödyntää osana opetustaan. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän hetkistä tilannetta englannin opetuksessa yläkoulussa ja lukiossa. Tutkimus kartoittaa, minkälaisia laitteita opetuksessa käytetään, ja miksi. Lisäksi pyritään selvittämään millaisia hyötyjä ja haittoja teknologian käytöstä on vieraiden kielten opetuksessa. Tutkimuksessa pyritään myös löytämään samanlaisuuksia ja erilaisuuksia eri luokka-asteiden opettajien teknologian käytössä. Aineisto koostuu kolmesta yläkoulun- ja kahdesta lukion opettajan haastattelusta. Tutkimus on luonteeltaan vertaileva laadullinen tutkimus ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tuloksista käy ilmi, että englannin kielen opetuksessa käytetään nykyään yhä enemmän teknologiaa. Laitteiden käytössä ilmeni sekä hyötyjä, että haittoja ja opettajien kokemukset olivat melko samanlaisia yläkoulussa ja lukiossa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raiskinm\u00e4ki, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-26T13:36:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-26T13:36:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologiaa on k\u00e4ytetty osana opetusta jo vuosikymmenten ajan. Tekniikan kehitys ja saatavuus ovat kuitenkin muuttuneet laajalti vuosien aikana. Nyky\u00e4\u00e4n sek\u00e4 koulun tarjoamat, ett\u00e4 oppilaiden omat laitteet ovat vahvasti l\u00e4sn\u00e4 kielten opetuksessa. Laitteiden kirjo on moninaistunut uusien laitteiden my\u00f6t\u00e4. Luokassa saattaa olla hyvin laaja kirjo erilaisia laitteita, joita opettaja voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 osana opetustaan.\nTutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n hetkist\u00e4 tilannetta englannin opetuksessa yl\u00e4koulussa ja lukiossa. Tutkimus kartoittaa, mink\u00e4laisia laitteita opetuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, ja miksi. Lis\u00e4ksi pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisia hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on vieraiden kielten opetuksessa. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n my\u00f6s l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n samanlaisuuksia ja erilaisuuksia eri luokka-asteiden opettajien teknologian k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\nAineisto koostuu kolmesta yl\u00e4koulun- ja kahdesta lukion opettajan haastattelusta. Tutkimus on luonteeltaan vertaileva laadullinen tutkimus ja vastaukset analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 englannin kielen opetuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n yh\u00e4 enemm\u00e4n teknologiaa. Laitteiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ilmeni sek\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4, ett\u00e4 haittoja ja opettajien kokemukset olivat melko samanlaisia yl\u00e4koulussa ja lukiossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Raiskinm\u00e4ki (jeemrais) on 2017-04-26 13:36:07.103227. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-26T13:36:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704262096.pdf: 693954 bytes, checksum: 51236102228f7f0aaeef64eb38581426 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 0d9e78af66847faf5834ef95a01f8fae (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-26T13:36:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704262096.pdf: 693954 bytes, checksum: 51236102228f7f0aaeef64eb38581426 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 0d9e78af66847faf5834ef95a01f8fae (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "computer-assisted language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704262096", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-26T13:36:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53698
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9102e2f-9cec-40f1-b03c-4e6c5e009b1a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704262096.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raiskinmäki, Jenni The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers computer-assisted language learning foreign language teaching ICT English Englannin kieli
title The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
title_full The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
title_fullStr The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
title_full_unstemmed The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
title_short The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
title_sort use of technological devices in english teaching as experienced by teachers
title_txtP The use of technological devices in English teaching as experienced by teachers
topic computer-assisted language learning foreign language teaching ICT English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English ICT computer-assisted language learning foreign language teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704262096
work_keys_str_mv AT raiskinmäkijenni theuseoftechnologicaldevicesinenglishteachingasexperiencedbyteachers AT raiskinmäkijenni useoftechnologicaldevicesinenglishteachingasexperiencedbyteachers