HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulma

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin HOJKSin kirjausten merkitystä esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen merkityksen esiopetuksen opettajat antavat HOJKSin kirjauksille, ja miten he hyödyntävät kirjauksia esiopetuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autio, Maaret
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53678
_version_ 1828193097250504704
author Autio, Maaret
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Autio, Maaret Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Autio, Maaret Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Autio, Maaret
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin HOJKSin kirjausten merkitystä esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen merkityksen esiopetuksen opettajat antavat HOJKSin kirjauksille, ja miten he hyödyntävät kirjauksia esiopetuksen toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eri oppimisympäristöjen merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä yksilöhaastatteluja yhden keskisuuren kaupungin esiopetuksen opettajille. Haastatteluaineistoa kerättiin yhteensä seitsemältä esiopetuksen opettajalta, joiden esiopetusryhmässä oli pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluva lapsi. Aineisto analysoitiin sekä aineistolähtöisellä, että teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tämä tutkimus osoitti, että HOJKSin kirjausten merkitys on tukea lapsen kehitystä, ohjata opettajien esiopetuksen suunnittelutyötä sekä toimia yhteistyön välineenä vanhempien, esiopetuksen opettajien ja moniammatillisen tiimin välillä. HOJKSeihin kirjattiin eniten sosiaaliseen ja pedagogiseen oppimisympäristöihin liittyviä tavoitteita, joilla tuettiin lasten kehitystä. Niihin liittyvät tavoitteet näkyivät vahvasti HOJKSiin kirjatuissa tavoitteissa sekä toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsen oikeus saada erityistä tukea esiopetuksessa toteutuu HOJKSin kirjausten avulla.
first_indexed 2023-03-22T09:58:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Maaret", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-25T15:39:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-25T15:39:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1695383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53678", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin HOJKSin kirjausten merkityst\u00e4 esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisen merkityksen esiopetuksen opettajat antavat HOJKSin kirjauksille, ja miten he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t kirjauksia esiopetuksen toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s eri oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen merkityst\u00e4 lapsen kehityksen tukemisessa. \r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin tekem\u00e4ll\u00e4 yksil\u00f6haastatteluja yhden keskisuuren kaupungin esiopetuksen opettajille. Haastatteluaineistoa ker\u00e4ttiin yhteens\u00e4 seitsem\u00e4lt\u00e4 esiopetuksen opettajalta, joiden esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4 oli pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluva lapsi. Aineisto analysoitiin sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4, ett\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 HOJKSin kirjausten merkitys on tukea lapsen kehityst\u00e4, ohjata opettajien esiopetuksen suunnitteluty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 toimia yhteisty\u00f6n v\u00e4lineen\u00e4 vanhempien, esiopetuksen opettajien ja moniammatillisen tiimin v\u00e4lill\u00e4. HOJKSeihin kirjattiin eniten sosiaaliseen ja pedagogiseen oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin liittyvi\u00e4 tavoitteita, joilla tuettiin lasten kehityst\u00e4. Niihin liittyv\u00e4t tavoitteet n\u00e4kyiv\u00e4t vahvasti HOJKSiin kirjatuissa tavoitteissa sek\u00e4 toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 lapsen oikeus saada erityist\u00e4 tukea esiopetuksessa toteutuu HOJKSin kirjausten avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maaret Autio (majoriik) on 2017-04-25 15:39:40.614612. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-25T15:39:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704252085.pdf: 954625 bytes, checksum: 1cbd0b6420f86e6e314ae2090d0b8e15 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 4250a78c6796386c32099a1529587201 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-25T15:39:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704252085.pdf: 954625 bytes, checksum: 1cbd0b6420f86e6e314ae2090d0b8e15 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 4250a78c6796386c32099a1529587201 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "HOJKS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjausten merkitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnan suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704252085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-25T15:39:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53678
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:27Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31cd9c04-424e-4068-815d-03b8701d19d4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704252085.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Maaret HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma esiopetus erityinen tuki HOJKS kirjausten merkitys toiminnan suunnittelu oppimisympäristöt Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisympäristö
title HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma
title_full HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma
title_fullStr HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma
title_full_unstemmed HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma
title_short HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa
title_sort hojksin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa esiopetuksen opettajan näkökulma
title_sub esiopetuksen opettajan näkökulma
title_txtP HOJKSin kirjausten merkitys esiopetuksen toiminnan suunnittelussa : esiopetuksen opettajan näkökulma
topic esiopetus erityinen tuki HOJKS kirjausten merkitys toiminnan suunnittelu oppimisympäristöt Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisympäristö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka HOJKS Special Education erityinen tuki esiopetus kirjausten merkitys oppimisympäristö oppimisympäristöt toiminnan suunnittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53678 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704252085
work_keys_str_mv AT autiomaaret hojksinkirjaustenmerkitysesiopetuksentoiminnansuunnittelussaesiopetuksenopettajannäk