Digitalisering - hot eller möjlighet? svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet

Uudet opetussuunnitelmat otettiin sekä Suomen peruskouluissa että lukioissa vaiheittain käyttöön syksystä 2016 lähtien. Niiden aikaansaama keskustelu on ollut vilkasta, ja kaiken kaikkiaan opetuksen muutokset ovat yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä olleet erittäin yleinen puheenaihe. Tämän tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mörsky, Elsi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53640
_version_ 1826225729460764672
author Mörsky, Elsi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mörsky, Elsi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mörsky, Elsi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mörsky, Elsi
datasource_str_mv jyx
description Uudet opetussuunnitelmat otettiin sekä Suomen peruskouluissa että lukioissa vaiheittain käyttöön syksystä 2016 lähtien. Niiden aikaansaama keskustelu on ollut vilkasta, ja kaiken kaikkiaan opetuksen muutokset ovat yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä olleet erittäin yleinen puheenaihe. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sähköistymisen vaikutuksia lukion opetukseen ruotsinopettajan näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa opettajien omia näkemyksiä ja kokemuksia sähköistymisestä sekä opetuksen sisällön muuttumisesta sähköistymisen ja uuden opetussuunnitelman myötä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Haastateltavana oli kolme ruotsinopettajaa, joilla on kokemusta lukion opettajan työstä useiden vuosien ajalta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena ei ole antaa yleistettäviä tuloksia, vaan tarjota näkökulmia tutkittavaan aiheeseen. Saadut tulokset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin periaatteisiin pohjautuen. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että sähköistymisestä on tullut osa opettajien arkea lähivuosien aikana. Mahdollisuus jakaa materiaalia, tehdä yhteistyötä sekä kollegoiden että opiskelijoiden kanssa paikasta riippumatta sekä oppitunneille erilaisten oppimateriaalien ja työskentelytapojen avulla saatu vaihtelu ovat esimerkkejä digitalisaation mukanaan tuomista hyvistä piirteistä. Huonoina puolina esille tulevat opiskelijoiden näkökulmasta mm. sosiaalisten taitojen heikentyminen, fyysiset ongelmat ja ruutuajan lisääntyminen sekä opettajalle kerääntyvät paineet teknisten taitojen riittävyydestä. Esteenä opettajan kehittymiselle nähdään esimerkiksi ajan, koulutuksen ja toimivien laitteiden puute. Muutoksia opetuksen sisältöön on tuonut lähivuosien aikana eniten itse sähköistyminen, kun taas uusien opetussuunnitelmien vaikutus näkyy tällä hetkellä esim. arvioinnin kehittämisessä. Tutkimukseni mukaan sekä opettajan että opiskelijan mielenkiinto opetettavaa tai opiskeltavaa asiaa kohtaan säilyy parhaiten, mikäli sähköisen ja ns. perinteisemmän sisällön välillä vallitsee tasapaino.
first_indexed 2023-03-22T09:57:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6rsky, Elsi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-20T15:42:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-20T15:42:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1695343", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53640", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uudet opetussuunnitelmat otettiin sek\u00e4 Suomen peruskouluissa ett\u00e4 lukioissa vaiheittain k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n syksyst\u00e4 2016 l\u00e4htien. Niiden aikaansaama keskustelu on ollut vilkasta, ja kaiken kaikkiaan opetuksen muutokset ovat yhteiskunnan digitalisoitumisen my\u00f6t\u00e4 olleet eritt\u00e4in yleinen puheenaihe. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6istymisen vaikutuksia lukion opetukseen ruotsinopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa opettajien omia n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia s\u00e4hk\u00f6istymisest\u00e4 sek\u00e4 opetuksen sis\u00e4ll\u00f6n muuttumisesta s\u00e4hk\u00f6istymisen ja uuden opetussuunnitelman my\u00f6t\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin ryhm\u00e4haastattelun avulla. Haastateltavana oli kolme ruotsinopettajaa, joilla on kokemusta lukion opettajan ty\u00f6st\u00e4 useiden vuosien ajalta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena ei ole antaa yleistett\u00e4vi\u00e4 tuloksia, vaan tarjota n\u00e4k\u00f6kulmia tutkittavaan aiheeseen. Saadut tulokset on analysoitu laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteisiin pohjautuen.\r\n\r\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6istymisest\u00e4 on tullut osa opettajien arkea l\u00e4hivuosien aikana. Mahdollisuus jakaa materiaalia, tehd\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 kollegoiden ett\u00e4 opiskelijoiden kanssa paikasta riippumatta sek\u00e4 oppitunneille erilaisten oppimateriaalien ja ty\u00f6skentelytapojen avulla saatu vaihtelu ovat esimerkkej\u00e4 digitalisaation mukanaan tuomista hyvist\u00e4 piirteist\u00e4. Huonoina puolina esille tulevat opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta mm. sosiaalisten taitojen heikentyminen, fyysiset ongelmat ja ruutuajan lis\u00e4\u00e4ntyminen sek\u00e4 opettajalle ker\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t paineet teknisten taitojen riitt\u00e4vyydest\u00e4. Esteen\u00e4 opettajan kehittymiselle n\u00e4hd\u00e4\u00e4n esimerkiksi ajan, koulutuksen ja toimivien laitteiden puute. \r\n\r\nMuutoksia opetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n on tuonut l\u00e4hivuosien aikana eniten itse s\u00e4hk\u00f6istyminen, kun taas uusien opetussuunnitelmien vaikutus n\u00e4kyy t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 esim. arvioinnin kehitt\u00e4misess\u00e4. Tutkimukseni mukaan sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 opiskelijan mielenkiinto opetettavaa tai opiskeltavaa asiaa kohtaan s\u00e4ilyy parhaiten, mik\u00e4li s\u00e4hk\u00f6isen ja ns. perinteisemm\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6n v\u00e4lill\u00e4 vallitsee tasapaino.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elsi M\u00f6rsky (elskuis) on 2017-04-20 15:42:57.074770. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-20T15:42:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704202032.pdf: 337464 bytes, checksum: d371abd453dc1ffc67583b69477fa042 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 48c8ff33367945b0ce9df3e16051752d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-20T15:42:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704202032.pdf: 337464 bytes, checksum: d371abd453dc1ffc67583b69477fa042 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 48c8ff33367945b0ce9df3e16051752d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (40 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskl\u00e4rare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kl\u00e4rare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4roplanen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisering - hot eller m\u00f6jlighet? : svenskl\u00e4rares erfarenheter av digitaliseringen p\u00e5 gymnasiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Svenskl\u00e4rares erfarenheter av digitaliseringen p\u00e5 gymnasiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704202032", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-20T15:42:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53640
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4823411-76c3-4374-a88d-70af09596a27\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704202032.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mörsky, Elsi Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet digitalisering svensklärare språklärare gymnasium läroplanen Ruotsin kieli Swedish 306 digitalisaatio ruotsin kieli kieltenopettajat lukio opetussuunnitelmat
title Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
title_alt Svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
title_full Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
title_fullStr Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
title_full_unstemmed Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
title_short Digitalisering - hot eller möjlighet?
title_sort digitalisering hot eller möjlighet svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
title_sub svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
title_txtP Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
topic digitalisering svensklärare språklärare gymnasium läroplanen Ruotsin kieli Swedish 306 digitalisaatio ruotsin kieli kieltenopettajat lukio opetussuunnitelmat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish digitalisaatio digitalisering gymnasium kieltenopettajat lukio läroplanen opetussuunnitelmat ruotsin kieli språklärare svensklärare
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53640 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704202032
work_keys_str_mv AT mörskyelsi digitaliseringhotellermöjlighetsvensklärareserfarenheteravdigitaliseringenpågymnasiet