Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa

Kalliomäki, Heidi. 2017. Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, su- kupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa. Erityispedago- giikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 30 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko koetut minäp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalliomäki, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53637
_version_ 1826225729458667520
author Kalliomäki, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kalliomäki, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kalliomäki, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kalliomäki, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Kalliomäki, Heidi. 2017. Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, su- kupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa. Erityispedago- giikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 30 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko koetut minäpystyvyy- den lähteet erilaisia eri muuttujien suhteen. Lähteet ovat Albert Banduran so- siokognitiivisen teorian mukaan aiemmat kokemukset, mallioppiminen, ympä- ristön antama palaute sekä suorituksen aikana koetut tunteet ja tuntemukset. Tutkimuksessa selvitetään, onko sukupuolella, luokka-asteella tai lukemissuju- vuuden taitotasolla yhteyttä koettuihin minäpystyvyyden lähteisiin eri tavoin. Minäpystyvyyttä on tutkittu vasta vähän Suomessa ja alakoulussa. Tutkimusaineisto on Self-efficacy and Learning Disability Intervention (SEL- DI) –tutkimuksen ensimmäinen mittauskerta. Aineistossa selvitettiin 1327:n 2-5- luokkalaisen oppilaan lukemisen minäpystyvden tasoa kyselyllä. Aineistossa mitattiin myös oppilaiden lukutaidon tasoa kolmella eri testillä: ALLU – ala- koulun lukutestillä, Luksu – lukusujuvuustestillä, sekä tekstin lukemisen testil- lä. Oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään lukemissujuvuuden taitotason mukaan: heikkoihin, keskimääräisiin ja taitaviin lukijoihin. Tytöt kokivat sekä mallioppimisen että ympäristön palautteen poikia posi- tiivisemmin. Nuoremmat oppilaat kokivat vanhempia positiivisemmin mal- lioppimisen ja ympäristön palautteen, ja vanhemmat oppilaat kokivat enem- män negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Taitavilla lukijoilla aiemmat koke- mukset ja ympäristön antama palaute olivat heikkoja lukijoita positiivisempia, kun taas heikot lukijat kokivat enemmän negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Lukemissujuvuuden taitotason suhteen eroja koetuissa minäpystyvyyden lähteissä oli eniten. Tulokset olivat aiempien tutkimusten mukaisia, joten minä- pystyvyyden tutkimuksen voi ajatella olevan yleistettävissä myös suomalaiseen alakouluun.
first_indexed 2023-03-22T10:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalliom\u00e4ki, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-20T10:58:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-20T10:58:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1695315", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kalliom\u00e4ki, Heidi. 2017. Erot koetuissa min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteiss\u00e4 i\u00e4n, su- kupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa. Erityispedago- giikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 30 sivua.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, ovatko koetut min\u00e4pystyvyy- den l\u00e4hteet erilaisia eri muuttujien suhteen. L\u00e4hteet ovat Albert Banduran so- siokognitiivisen teorian mukaan aiemmat kokemukset, mallioppiminen, ymp\u00e4- rist\u00f6n antama palaute sek\u00e4 suorituksen aikana koetut tunteet ja tuntemukset. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, onko sukupuolella, luokka-asteella tai lukemissuju- vuuden taitotasolla yhteytt\u00e4 koettuihin min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteisiin eri tavoin. Min\u00e4pystyvyytt\u00e4 on tutkittu vasta v\u00e4h\u00e4n Suomessa ja alakoulussa.\n\nTutkimusaineisto on Self-efficacy and Learning Disability Intervention (SEL- DI) \u2013tutkimuksen ensimm\u00e4inen mittauskerta. Aineistossa selvitettiin 1327:n 2-5- luokkalaisen oppilaan lukemisen min\u00e4pystyvden tasoa kyselyll\u00e4. Aineistossa mitattiin my\u00f6s oppilaiden lukutaidon tasoa kolmella eri testill\u00e4: ALLU \u2013 ala- koulun lukutestill\u00e4, Luksu \u2013 lukusujuvuustestill\u00e4, sek\u00e4 tekstin lukemisen testil- l\u00e4. Oppilaat jaettiin kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n lukemissujuvuuden taitotason mukaan: heikkoihin, keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isiin ja taitaviin lukijoihin.\n\nTyt\u00f6t kokivat sek\u00e4 mallioppimisen ett\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n palautteen poikia posi- tiivisemmin. Nuoremmat oppilaat kokivat vanhempia positiivisemmin mal- lioppimisen ja ymp\u00e4rist\u00f6n palautteen, ja vanhemmat oppilaat kokivat enem- m\u00e4n negatiivisia tunteita ja tuntemuksia. Taitavilla lukijoilla aiemmat koke- mukset ja ymp\u00e4rist\u00f6n antama palaute olivat heikkoja lukijoita positiivisempia, kun taas heikot lukijat kokivat enemm\u00e4n negatiivisia tunteita ja tuntemuksia.\n\nLukemissujuvuuden taitotason suhteen eroja koetuissa min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteiss\u00e4 oli eniten. Tulokset olivat aiempien tutkimusten mukaisia, joten min\u00e4- pystyvyyden tutkimuksen voi ajatella olevan yleistett\u00e4viss\u00e4 my\u00f6s suomalaiseen alakouluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Kalliom\u00e4ki (heemylil) on 2017-04-20 10:58:21.208066. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-20T10:58:21Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704202028.pdf: 259233 bytes, checksum: e685a8ed4fcd926c3af973093b685afd (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 94ce2b8fae795a48a222bbe7bec62629 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-20T10:58:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704202028.pdf: 259233 bytes, checksum: e685a8ed4fcd926c3af973093b685afd (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 94ce2b8fae795a48a222bbe7bec62629 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (37 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erot koetuissa min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteiss\u00e4 i\u00e4n, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704202028", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-20T10:58:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53637
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7404e09e-d15c-43f3-a105-f4f712edd49b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704202028.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalliomäki, Heidi Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 ikä sukupuoli lukeminen lukutaito
title Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
title_full Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
title_fullStr Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
title_full_unstemmed Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
title_short Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
title_sort erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
title_txtP Erot koetuissa minäpystyvyyden lähteissä iän, sukupuolen ja lukemissujuvuuden tason suhteen alakoulussa
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 ikä sukupuoli lukeminen lukutaito
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ikä lukeminen lukutaito minäpystyvyys sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53637 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704202028
work_keys_str_mv AT kalliomäkiheidi erotkoetuissaminäpystyvyydenlähteissäiänsukupuolenjalukemissujuvuudentasonsuhtee