Kulttuuritoiminta ylioppilaskunnissa millaisia ovat suomalaisten ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallit?

Tutkin tässä työssä suomalaisten ylioppilaskuntien kulttuuritoimintaa, ja hahmotan, millai-sia ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallit ovat. Ylioppilaskunnissa järjeste-tään kulttuuritoimintaa hyvin laajalla skaalalla. Perinteisten opiskelijatapahtumien lisäksi ylioppilaskuntien kulttuur...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hartikainen, Anniina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53635
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin tässä työssä suomalaisten ylioppilaskuntien kulttuuritoimintaa, ja hahmotan, millai-sia ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallit ovat. Ylioppilaskunnissa järjeste-tään kulttuuritoimintaa hyvin laajalla skaalalla. Perinteisten opiskelijatapahtumien lisäksi ylioppilaskuntien kulttuuritoiminta pitää sisällään mm. kursseja, koulutuksia, kulttuurimat-koja, elokuvakerhotoimintaa ja kulttuuriedunvalvontaa. Tutkimukseni tehtävänä on selvittää, millaisia toimintamalleja ylioppilaskuntien kulttuuri-toimintaan liittyy ja miten ne ovat rakentuneet. Käytän tutkimukseni viitekehyksenä kult-tuurin ja kulttuuritoiminnan käsitteitä sekä kolmannen sektorin tematiikkaa. Tutkimuksen aineiston muodostavat ylioppilaskuntatoimijoilta keräämäni kyselyaineisto sekä ylioppilaskuntien toimintakertomukset ja toimintasuunnitelmat vuosilta 2009–2013. Tutkimuksen aineistoon kuuluvat lisäksi myös ylioppilaskuntien muut kulttuuriasioihin liittyvät asiakirjat, mikäli sellaisia ylioppilaskunnilla on. Tutkimuksen analyysimenetelmä-nä on käytetty sisällönanalyysiä, ja tutkin aineistoa sekä määrällisesti että laadullisesti. Aineiston pohjalta nousee esiin, että ylioppilaskuntien kulttuuritoimintaa tehdään pääsään-töisesti yliopistoyhteisöissä ja toiminnan pääkohderyhmänä ovat yliopisto-opiskelijat. Ai-neiston analyysi osoittaa, että ylioppilaskunnissa on keskenään sekä erityyppisiä että sa-mantyyppisiä tapoja järjestää kulttuuritoimintaa. Tutkimustuloksenani esitän ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallityypeiksi vahvan mallin, keskitason mallin, heikon mallin, top-down-mallin ja bottom-up-mallin. Ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan toimintamallityypit ovat ideaalitason luokkia, ja yli-oppilaskuntien kulttuuritoiminta voi olla sekoitusta useamman luokan piirteistä. Tutkimuk-sen tulokset osoittavat, että ylioppilaskuntien kulttuuritoiminnan tärkeimpinä motiiveina pidetään opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäämistä, ylioppilaskunnan tunnettuuden paranta-mista, ylioppilaskunnan traditioiden säilyttämistä ja opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisää-mistä.