Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia

Kehittämishankkeet ovat julkisella sektorilla muotoutuneet keskeisiksi ohjauksen välineiksi valtion ja Euroopan unionin taholta. Kehittämishankkeet haastavat niitä toteuttavia organisaatioita, sillä oppiminen niistä ei ole aina itsestään selvää, vaikka kehittämisessä ja muutoksessa on aina kyse myös...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Milja
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53634
_version_ 1826225699680157696
author Manninen, Milja
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Manninen, Milja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Manninen, Milja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Manninen, Milja
datasource_str_mv jyx
description Kehittämishankkeet ovat julkisella sektorilla muotoutuneet keskeisiksi ohjauksen välineiksi valtion ja Euroopan unionin taholta. Kehittämishankkeet haastavat niitä toteuttavia organisaatioita, sillä oppiminen niistä ei ole aina itsestään selvää, vaikka kehittämisessä ja muutoksessa on aina kyse myös oppimisesta. Tutkielman tavoitteina olikin tarkastella diskurssianalyyttisin keinoin, millaisia työssä oppimiseen liittyviä diskursseja kehittämishankkeisiin liitetään, miten kehittämishankkeet positioituvat suhteessa perustehtävään ja millaisia vaikutuksia työssä oppimiseen liittyvillä diskursseilla on oppimiseen kehittämishankkeista. Tutkielman kohteena oli kaksi oppisopimustoimistoa. Tuloksiksi muotoutui kaksi diskurssia: osallistumis- ja omaksumisdiskurssit. Näistä rakentui työyhteisökohtaisia jatkumoita. Omaksumiskurssi rakentui yksilön omaksumiseen perustuvan, perinteistä, formaalia oppimista edustaviin ja osallistumisdiskurssi sosiokonstruktiivisen, osallistumiseen liittyviin merkityksiin. Omaksumisdiskurssissa kehittämishankkeet positioitu-vat perustehtävän ulkopuolisiksi ja osallistumisdiskurssissa sen sisäisiksi. Näyttääkin siltä, että omaksumiseen rakentunut diskursiivinen todellisuus rajoittaa kehittämishankkeista oppimista osaksi työyhteisön ja organisaation osaamista. Osallistumiseen liittyvä diskurssi sen sijaan tukee työyhteisökohtaista juurtumista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Milja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-20T05:42:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-20T05:42:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1695198", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53634", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kehitt\u00e4mishankkeet ovat julkisella sektorilla muotoutuneet keskeisiksi ohjauksen v\u00e4lineiksi valtion ja Euroopan unionin taholta. Kehitt\u00e4mishankkeet haastavat niit\u00e4 toteuttavia organisaatioita, sill\u00e4 oppiminen niist\u00e4 ei ole aina itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4\u00e4, vaikka kehitt\u00e4misess\u00e4 ja muutoksessa on aina kyse my\u00f6s oppimisesta.\r\nTutkielman tavoitteina olikin tarkastella diskurssianalyyttisin keinoin, millaisia ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen liittyvi\u00e4 diskursseja kehitt\u00e4mishankkeisiin liitet\u00e4\u00e4n, miten kehitt\u00e4mishankkeet positioituvat suhteessa perusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n ja millaisia vaikutuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen liittyvill\u00e4 diskursseilla on oppimiseen kehitt\u00e4mishankkeista. Tutkielman kohteena oli kaksi oppisopimustoimistoa.\r\nTuloksiksi muotoutui kaksi diskurssia: osallistumis- ja omaksumisdiskurssit. N\u00e4ist\u00e4 rakentui ty\u00f6yhteis\u00f6kohtaisia jatkumoita. Omaksumiskurssi rakentui yksil\u00f6n omaksumiseen perustuvan, perinteist\u00e4, formaalia oppimista edustaviin ja osallistumisdiskurssi sosiokonstruktiivisen, osallistumiseen liittyviin merkityksiin. Omaksumisdiskurssissa kehitt\u00e4mishankkeet positioitu-vat perusteht\u00e4v\u00e4n ulkopuolisiksi ja osallistumisdiskurssissa sen sis\u00e4isiksi. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4kin silt\u00e4, ett\u00e4 omaksumiseen rakentunut diskursiivinen todellisuus rajoittaa kehitt\u00e4mishankkeista oppimista osaksi ty\u00f6yhteis\u00f6n ja organisaation osaamista. Osallistumiseen liittyv\u00e4 diskurssi sen sijaan tukee ty\u00f6yhteis\u00f6kohtaista juurtumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milja Manninen (mijomann) on 2017-04-20 05:42:08.872829. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-20T05:42:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704202025.pdf: 560206 bytes, checksum: 9b216845abfbba8c91b449d268f88886 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: 4c36e5203748c0acb16c17854ebebd76 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-20T05:42:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704202025.pdf: 560206 bytes, checksum: 9b216845abfbba8c91b449d268f88886 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: 4c36e5203748c0acb16c17854ebebd76 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitt\u00e4mishanke", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reflektio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omaksuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedon luominen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelottava Narnia vai yhteist\u00e4 arkea? : kehitt\u00e4mishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kehitt\u00e4mishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704202025", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-20T05:42:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4misprojektit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53634
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/07bd5357-9811-4162-92b8-3d0484deb7aa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704202025.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Milja Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia työssä oppiminen kehittämishanke reflektio ammatillinen toimijuus omaksuminen osallistuminen tiedon luominen Adult Education Aikuiskasvatus 102 työssäoppiminen kehittämisprojektit toimijuus
title Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
title_alt Kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
title_full Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
title_fullStr Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
title_full_unstemmed Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
title_short Pelottava Narnia vai yhteistä arkea?
title_sort pelottava narnia vai yhteistä arkea kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
title_sub kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
title_txtP Pelottava Narnia vai yhteistä arkea? : kehittämishankkeiden positioita ja oppimisen asetelmia
topic työssä oppiminen kehittämishanke reflektio ammatillinen toimijuus omaksuminen osallistuminen tiedon luominen Adult Education Aikuiskasvatus 102 työssäoppiminen kehittämisprojektit toimijuus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen toimijuus kehittämishanke kehittämisprojektit omaksuminen osallistuminen reflektio tiedon luominen toimijuus työssä oppiminen työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53634 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704202025
work_keys_str_mv AT manninenmilja pelottavanarniavaiyhteistäarkeakehittämishankkeidenpositioitajaoppimisenasetelmia