Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa

Tässä lisensiaatintyössä tarkastellaan vuorovaikutustaitojen harjoitteluun ja soveltamiseen liittyviä kysymyksiä. Erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat liikunnanopettajien käsitykset vuorovaikutustaidoista sekä heidän kokemuksensa Gordonin vuorovaikutusmalliin perustuvien taitojen (aktiivinen kuun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virta, Jukka
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53630
_version_ 1826225505157775360
author Virta, Jukka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virta, Jukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virta, Jukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virta, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Tässä lisensiaatintyössä tarkastellaan vuorovaikutustaitojen harjoitteluun ja soveltamiseen liittyviä kysymyksiä. Erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat liikunnanopettajien käsitykset vuorovaikutustaidoista sekä heidän kokemuksensa Gordonin vuorovaikutusmalliin perustuvien taitojen (aktiivinen kuuntelu, minäviestit, kaikki voittavat –menetelmä) soveltamisesta koulussa opettaja-oppilassuhteen näkökulmasta katsottuna. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat neljä liikunnanopettajaa, jotka osallistuivat vuoden (30 t) kestävään vuorovaikutustaitojen täydennyskoulutukseen. Aineisto koostuu opettajien teemahaastatteluista ja yhdestä oppimispäiväkirjasta. Haastattelut tehtiin noin vuoden kuluttua täydennyskoulutuksesta. Aineiston analyyseissä pyrittiin tavoittamaan tutkittavien merkityksenantoja hermeneuttisen ajatuksen mukaisesti, jossa ymmärrys tutkittavasta kohteesta ja itsestä syvenee kehämäisesti teorian, aineiston sekä kriittisen itsereflektion ja ajattelun vuoropuhelussa. Opettajien käsitykset vuorovaikutustaidoista muodostivat moniulotteisen kokonaisuuden, jossa taidot ymmärrettiin tekniikoiksi, hyviksi tavoiksi, periaatteiksi, persoonaan liittyviksi ominaisuuksiksi ja vuorovaikutusta koskeviksi ihanteiksi. Käsitysten realistisuuden ja idealistisuuden välille syntyi jännite, jonka katson aiheutuvan vuorovaikutustaitojen taustalla olevien humanistisen psykologian ja humanistisen ihmiskuvan törmäämisestä opettajien arkielämän kokemusten kanssa. Opettajien kokemukset vuorovaikutustaitojen soveltamisesta jäsentyivät neljäksi opettaja-oppilassuhteen jännitteeksi. Ensimmäinen jännite syntyi neuvottelevan ja suoran vallankäytön välille. Toinen jännite tuli esille opetuksen ja opettaja-oppilassuhteen rakentamisen välisenä ristiriitana. Kolmas jännite muodostui ryhmän ja yksilön huomioimisen välille ja neljäs vuorovaikutuksen avoimuuden ja yksityisyyden välille. Täydennyskoulutuksessa opetettujen vuorovaikutustaitojen soveltaminen käytännön koulutyöhön toi esille opettaja-oppilassuhteen jännitteisyyttä ja haastoi kurssille osallistuneita liikunnanopettajia pohtimaan omakohtaisesti opettajuuden peruskysymyksiä, kuten vallankäyttöä ja sen eri tapoja sekä opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen rajoja. Gordonin vuorovaikutusmallin mukaisten vuorovaikutustaitojen humanistiseen ihmiskäsitykseen liittyvästä taustasta olisi vuorovaikutuskoulutuksissa tärkeätä olla tietoisia, ettei se muodostuisi esteeksi taitojen soveltamiselle tai oppimiselle.
first_indexed 2023-02-07T21:00:54Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lintunen, Taru", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuusela, Marjo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virta, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-19T14:38:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-19T14:38:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53630", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 lisensiaatinty\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan vuorovaikutustaitojen harjoitteluun ja soveltamiseen liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4. Erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat liikunnanopettajien k\u00e4sitykset vuorovaikutustaidoista sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksensa Gordonin vuorovaikutusmalliin perustuvien taitojen (aktiivinen kuuntelu, min\u00e4viestit, kaikki voittavat \u2013menetelm\u00e4) soveltamisesta koulussa opettaja-oppilassuhteen n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 ovat nelj\u00e4 liikunnanopettajaa, jotka osallistuivat vuoden (30 t) kest\u00e4v\u00e4\u00e4n vuorovaikutustaitojen t\u00e4ydennyskoulutukseen. Aineisto koostuu opettajien teemahaastatteluista ja yhdest\u00e4 oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjasta. Haastattelut tehtiin noin vuoden kuluttua t\u00e4ydennyskoulutuksesta. Aineiston analyyseiss\u00e4 pyrittiin tavoittamaan tutkittavien merkityksenantoja hermeneuttisen ajatuksen mukaisesti, jossa ymm\u00e4rrys tutkittavasta kohteesta ja itsest\u00e4 syvenee keh\u00e4m\u00e4isesti teorian, aineiston sek\u00e4 kriittisen itsereflektion ja ajattelun vuoropuhelussa.\n\nOpettajien k\u00e4sitykset vuorovaikutustaidoista muodostivat moniulotteisen kokonaisuuden, jossa taidot ymm\u00e4rrettiin tekniikoiksi, hyviksi tavoiksi, periaatteiksi, persoonaan liittyviksi ominaisuuksiksi ja vuorovaikutusta koskeviksi ihanteiksi. K\u00e4sitysten realistisuuden ja idealistisuuden v\u00e4lille syntyi j\u00e4nnite, jonka katson aiheutuvan vuorovaikutustaitojen taustalla olevien humanistisen psykologian ja humanistisen ihmiskuvan t\u00f6rm\u00e4\u00e4misest\u00e4 opettajien arkiel\u00e4m\u00e4n kokemusten kanssa. Opettajien kokemukset vuorovaikutustaitojen soveltamisesta j\u00e4sentyiv\u00e4t nelj\u00e4ksi opettaja-oppilassuhteen j\u00e4nnitteeksi. Ensimm\u00e4inen j\u00e4nnite syntyi neuvottelevan ja suoran vallank\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lille. Toinen j\u00e4nnite tuli esille opetuksen ja opettaja-oppilassuhteen rakentamisen v\u00e4lisen\u00e4 ristiriitana. Kolmas j\u00e4nnite muodostui ryhm\u00e4n ja yksil\u00f6n huomioimisen v\u00e4lille ja nelj\u00e4s vuorovaikutuksen avoimuuden ja yksityisyyden v\u00e4lille.\n\nT\u00e4ydennyskoulutuksessa opetettujen vuorovaikutustaitojen soveltaminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kouluty\u00f6h\u00f6n toi esille opettaja-oppilassuhteen j\u00e4nnitteisyytt\u00e4 ja haastoi kurssille osallistuneita liikunnanopettajia pohtimaan omakohtaisesti opettajuuden peruskysymyksi\u00e4, kuten vallank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sen eri tapoja sek\u00e4 opettajan ja oppilaan v\u00e4lisen vuorovaikutuksen rajoja. Gordonin vuorovaikutusmallin mukaisten vuorovaikutustaitojen humanistiseen ihmisk\u00e4sitykseen liittyv\u00e4st\u00e4 taustasta olisi vuorovaikutuskoulutuksissa t\u00e4rke\u00e4t\u00e4 olla tietoisia, ettei se muodostuisi esteeksi taitojen soveltamiselle tai oppimiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jukka Virta (jtvirta) on 2017-04-19 14:38:49.483331. Form: Lisensiaatinty\u00f6-lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/lisensiaatintyo-lomake). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-19T14:38:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704192021.pdf: 564937 bytes, checksum: 6910f238ac18b6db976a9a100067cdcb (MD5)\nlicense.html: 5051 bytes, checksum: 4a003e764e5c4c830f95948919a2e45d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-19T14:38:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704192021.pdf: 564937 bytes, checksum: 6910f238ac18b6db976a9a100067cdcb (MD5)\nlicense.html: 5051 bytes, checksum: 4a003e764e5c4c830f95948919a2e45d (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63, 46 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettajat \u2013 koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "humanistinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704192021", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-19T14:38:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "humanistinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53630
language fin
last_indexed 2025-02-24T21:01:50Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73c644bf-077b-48c1-8608-a068fc8edb65\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704192021.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virta, Jukka Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa Sosiaaliset taidot liikunnanopettajat – koulutus humanistinen psykologia opettaja-oppilassuhde opettajankoulutus täydennyskoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot liikunnanopettajat koulutus
title Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa
title_full Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa
title_fullStr Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa
title_short Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa
title_sort liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja oppilassuhteessa
title_txtP Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa
topic Sosiaaliset taidot liikunnanopettajat – koulutus humanistinen psykologia opettaja-oppilassuhde opettajankoulutus täydennyskoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot liikunnanopettajat koulutus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Sosiaaliset taidot humanistinen psykologia koulutus liikunnanopettajat liikunnanopettajat – koulutus opettaja-oppilassuhde opettajankoulutus sosiaaliset taidot täydennyskoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53630 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704192021
work_keys_str_mv AT virtajukka liikunnanopettajienkäsityksiäjakokemuksiavuorovaikutustaidoistajaniidensoveltamisesta