Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa

Poikkeus, P. 2017. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.–2. luokan liikunnanopetuksessa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 49 s., 2 liitettä. Tutkimukseni tarkasteli sosiaalisten vuorovaikutustaitojen ilmenemistä alkuopetuksen liikunnan t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Poikkeus, Peppi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53621
_version_ 1826225701345296384
author Poikkeus, Peppi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Poikkeus, Peppi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Poikkeus, Peppi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Poikkeus, Peppi
datasource_str_mv jyx
description Poikkeus, P. 2017. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.–2. luokan liikunnanopetuksessa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 49 s., 2 liitettä. Tutkimukseni tarkasteli sosiaalisten vuorovaikutustaitojen ilmenemistä alkuopetuksen liikunnan tunneilla. Kartoitin sosiaalisia vuorovaikutustaitoja kehittäviä harjoitteita sekä selvitin opettajien kokemuksia niiden opettamisesta. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot jaettiin osa-alueisiin Paytonin ym. (2000) tekemän luokittelun mukaisesti aktiiviseen kuunteluun, ilmaisuun ja viestintään, yhteistyöhön, neuvotteluun, kieltäytymiseen ja avun etsimiseen. Tutkimusjoukkona oli neljä alkuluokkien liikunnanopettajaa kolmesta eri alakoulusta. Havainnoin ensin jokaisen opettajan pitämää liikuntatuntia sosiaalisten vuorovaikutustaitojen osa-alueiden näkökulmasta. Toisena tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Analysoin tuloksia tutkimusongelmien ja teemojen pohjalta ja selvitin tämän kautta tehokkaimpia ja heikoimpia harjoituksia vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen. Tulokset osoittivat, että sosiaaliset vuorovaikutustaidot ilmenevät olennaisena osana liikunnan opetuksessa. Opettajat näkivät liikunnan oppiaineena, jonka puitteissa sosiaalisia vuorovaikutustaitoja on mahdollista harjoittaa jopa enemmän kuin muissa oppiaineissa. Omat keinot koettiin riittävinä, mutta kehitettävääkin löytyi. Tehokkaimmiksi harjoituksiksi osoittautuivat erilaiset pari- ja ryhmäharjoitteet. Hyvät vuorovaikutustaidot helpottivat työskentelyä niin liikunnantunneilla kuin niiden ulkopuolellakin. Opettajien haasteena onkin harjoittaa hyvin tärkeiksi koettuja sosiaalisia taitoja fyysisten taitojen ohessa. Poikkeus, P. 2017. Social interaction skills in first grades´ physical education. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in Sport Pedagogy, 49 pp., 2 appendices. My study was monitoring appearance of social interaction skills in physical education classes of first and second grades. I was surveying exercises which improve social interaction skills and investigating teacher experiences on teaching those skills. Social interaction skills were divided in sections according to Payton et al (2000): Active listening, expressive communication, co-operation, negotiation, refusal and help seeking. Research group consisted of four first and second grade teachers from three different elementary schools. At first I monitored every teachers PE class from the social interaction skills sections standpoint. Secondary method of study was half structured theme interview. By analyzing research problems and themes I clarified most efficient and inefficient exercises for training social interaction skills. Results pointed that social interaction skills appear in physical education substantially. Teachers viewed physical education as a subject in which there is even more possible to train social interaction skills than in other subjects. Own means for teaching were evaluated to be adequate but there was also room for improvement. Most efficient exercises were different types of pair and group exercises. Good social interaction skills will ease working in PE classes as outside of them as well. The challenge for the teachers is to exercise highly important experienced social skills together with physical skills.
first_indexed 2023-03-22T10:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikkeus, Peppi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-19T07:29:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-19T07:29:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1695179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Poikkeus, P. 2017. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.\u20132. luokan liikunnanopetuksessa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 49 s., 2 liitett\u00e4.\n\nTutkimukseni tarkasteli sosiaalisten vuorovaikutustaitojen ilmenemist\u00e4 alkuopetuksen liikunnan tunneilla. Kartoitin sosiaalisia vuorovaikutustaitoja kehitt\u00e4vi\u00e4 harjoitteita sek\u00e4 selvitin opettajien kokemuksia niiden opettamisesta. Sosiaaliset vuorovaikutustaidot jaettiin osa-alueisiin Paytonin ym. (2000) tekem\u00e4n luokittelun mukaisesti aktiiviseen kuunteluun, ilmaisuun ja viestint\u00e4\u00e4n, yhteisty\u00f6h\u00f6n, neuvotteluun, kielt\u00e4ytymiseen ja avun etsimiseen.\n\nTutkimusjoukkona oli nelj\u00e4 alkuluokkien liikunnanopettajaa kolmesta eri alakoulusta. Havainnoin ensin jokaisen opettajan pit\u00e4m\u00e4\u00e4 liikuntatuntia sosiaalisten vuorovaikutustaitojen osa-alueiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toisena tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Analysoin tuloksia tutkimusongelmien ja teemojen pohjalta ja selvitin t\u00e4m\u00e4n kautta tehokkaimpia ja heikoimpia harjoituksia vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 sosiaaliset vuorovaikutustaidot ilmenev\u00e4t olennaisena osana liikunnan opetuksessa. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t liikunnan oppiaineena, jonka puitteissa sosiaalisia vuorovaikutustaitoja on mahdollista harjoittaa jopa enemm\u00e4n kuin muissa oppiaineissa. Omat keinot koettiin riitt\u00e4vin\u00e4, mutta kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4kin l\u00f6ytyi. Tehokkaimmiksi harjoituksiksi osoittautuivat erilaiset pari- ja ryhm\u00e4harjoitteet. Hyv\u00e4t vuorovaikutustaidot helpottivat ty\u00f6skentely\u00e4 niin liikunnantunneilla kuin niiden ulkopuolellakin. Opettajien haasteena onkin harjoittaa hyvin t\u00e4rkeiksi koettuja sosiaalisia taitoja fyysisten taitojen ohessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Poikkeus, P. 2017. Social interaction skills in first grades\u00b4 physical education. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis in Sport Pedagogy, 49 pp., 2 appendices.\n\nMy study was monitoring appearance of social interaction skills in physical education classes of first and second grades. I was surveying exercises which improve social interaction skills and investigating teacher experiences on teaching those skills. Social interaction skills were divided in sections according to Payton et al (2000): Active listening, expressive communication, co-operation, negotiation, refusal and help seeking.\n\nResearch group consisted of four first and second grade teachers from three different elementary schools. At first I monitored every teachers PE class from the social interaction skills sections standpoint. Secondary method of study was half structured theme interview. By analyzing research problems and themes I clarified most efficient and inefficient exercises for training social interaction skills. \n\nResults pointed that social interaction skills appear in physical education substantially. Teachers viewed physical education as a subject in which there is even more possible to train social interaction skills than in other subjects. Own means for teaching were evaluated to be adequate but there was also room for improvement. Most efficient exercises were different types of pair and group exercises. Good social interaction skills will ease working in PE classes as outside of them as well. The challenge for the teachers is to exercise highly important experienced social skills together with physical skills.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Peppi Poikkeus (pepoikke) on 2017-04-19 07:29:10.013432. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-19T07:29:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704192015.pdf: 365432 bytes, checksum: a433a423e07151b56cf826cd6be92e35 (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 005b4de69df11b21ae18a3180103d4ea (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-19T07:29:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704192015.pdf: 365432 bytes, checksum: a433a423e07151b56cf826cd6be92e35 (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 005b4de69df11b21ae18a3180103d4ea (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (56 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704192015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-19T07:29:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53621
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c84c6c3f-1e3b-46de-82e1-3c2cf7eb288c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704192015.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikkeus, Peppi Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa sosiaalinen vuorovaikutus vuorovaikutustaidot liikunnanopetus alkukasvatus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot koulu liikunta opetus alkuopetus
title Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa
title_full Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa
title_fullStr Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa
title_short Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa
title_sort sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1 2 luokan liikunnanopetuksessa
title_txtP Sosiaaliset vuorovaikutustaidot 1.-2.luokan liikunnanopetuksessa
topic sosiaalinen vuorovaikutus vuorovaikutustaidot liikunnanopetus alkukasvatus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot koulu liikunta opetus alkuopetus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alkukasvatus alkuopetus koulu liikunnanopetus liikunta opetus sosiaalinen vuorovaikutus sosiaaliset taidot vuorovaikutustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53621 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704192015
work_keys_str_mv AT poikkeuspeppi sosiaalisetvuorovaikutustaidot12luokanliikunnanopetuksessa