Linguistic identities of Finnish students what has English got to do with it?

Monikielisyys on osa arkeamme. Täten se voi vaikuttaa myös monien identiteetteihin. Koska myös kielellinen identiteetti muuttuu jatkuvasti, on mahdollista, että opitut kielet voivat vaikuttaa sen rakentumiseen. Monikielisyyden vaikutuksia suomalaisten kieli-identiteetteihin ei olla kuitenkaan mittav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtikangas, Netta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53591
_version_ 1826225809849843712
author Lehtikangas, Netta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtikangas, Netta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtikangas, Netta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtikangas, Netta
datasource_str_mv jyx
description Monikielisyys on osa arkeamme. Täten se voi vaikuttaa myös monien identiteetteihin. Koska myös kielellinen identiteetti muuttuu jatkuvasti, on mahdollista, että opitut kielet voivat vaikuttaa sen rakentumiseen. Monikielisyyden vaikutuksia suomalaisten kieli-identiteetteihin ei olla kuitenkaan mittavasti tutkittu, ja monet aiemmista tutkimuksista keskittyvät vain CLIL-oppijoihin. Tässä tutkielmassa halusin tutkia sekä suomella että vieraalla kielellä opiskelevia lukiolaisia, ja samalla myös löytää mahdollisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia näiden ryhmien välillä. Tutkielmaani varten haastattelin yhteensä kahdeksaa lukiolaista tarkoituksenani kuulla, kuinka he puhuvat kielellisestä identiteetistään ja millaisia repertuaareja he käyttävät. Pidin kaksi ryhmähaastattelua, joista toisessa oli IB-lukiolaisia ja toisessa opiskelijoita suomenkielisestä lukiosta. Kysymykset koskivat haastateltavia kielenkäyttäjinä, heidän opiskelemiaan kieliä sekä heidän ajatuksiaan omasta mahdollisesta monikielisyydestään. Analysoin aineistoni diskursiivisella otteella, minkä jälkeen pystyin nimeämään sen pohjalta kolme eri repertuaaria: tärkeys vs. merkityksettömyys, kielenoppija vs. kielenkäyttäjä sekä yksikielinen vs. monikielinen. Sain selville, että englannilla oli suuri merkitys lukiolaisten kielelliselle identiteetille. Se oli opiskelluista kielistä ainoa, joka koettiin suomen lisäksi tärkeäksi ja jonka osaamista kuvattiin positiivisesti. Monikielisyydestä puhuttaessa englanti oli myös ainoa kieli, jonka taitaminen vaikutti opiskelijoiden käsityksiin itsestään, eikä englantia enää nähty vieraana kielenä. Kaikki opiskelijat eivät kuitenkaan jakaneet näitä mielipiteitä, sillä haastateltaviin kuului myös opiskelijoita, jotka kokivat olevansa yksikielisiä. Osa heistä myös koki englannin vaikeana, eivätkä he nähneet tulevaisuudessa käyttävänsä sitä ainakaan merkittävissä määrin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtikangas, Netta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-12T13:53:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-12T13:53:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53591", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikielisyys on osa arkeamme. T\u00e4ten se voi vaikuttaa my\u00f6s monien identiteetteihin. Koska my\u00f6s kielellinen identiteetti muuttuu jatkuvasti, on mahdollista, ett\u00e4 opitut kielet voivat vaikuttaa sen rakentumiseen. Monikielisyyden vaikutuksia suomalaisten kieli-identiteetteihin ei olla kuitenkaan mittavasti tutkittu, ja monet aiemmista tutkimuksista keskittyv\u00e4t vain CLIL-oppijoihin. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa halusin tutkia sek\u00e4 suomella ett\u00e4 vieraalla kielell\u00e4 opiskelevia lukiolaisia, ja samalla my\u00f6s l\u00f6yt\u00e4\u00e4 mahdollisia yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavaisuuksia n\u00e4iden ryhmien v\u00e4lill\u00e4. \r\n\r\nTutkielmaani varten haastattelin yhteens\u00e4 kahdeksaa lukiolaista tarkoituksenani kuulla, kuinka he puhuvat kielellisest\u00e4 identiteetist\u00e4\u00e4n ja millaisia repertuaareja he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Pidin kaksi ryhm\u00e4haastattelua, joista toisessa oli IB-lukiolaisia ja toisessa opiskelijoita suomenkielisest\u00e4 lukiosta. Kysymykset koskivat haastateltavia kielenk\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4, heid\u00e4n opiskelemiaan kieli\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n ajatuksiaan omasta mahdollisesta monikielisyydest\u00e4\u00e4n. Analysoin aineistoni diskursiivisella otteella, mink\u00e4 j\u00e4lkeen pystyin nime\u00e4m\u00e4\u00e4n sen pohjalta kolme eri repertuaaria: t\u00e4rkeys vs. merkityksett\u00f6myys, kielenoppija vs. kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 sek\u00e4 yksikielinen vs. monikielinen. Sain selville, ett\u00e4 englannilla oli suuri merkitys lukiolaisten kielelliselle identiteetille. Se oli opiskelluista kielist\u00e4 ainoa, joka koettiin suomen lis\u00e4ksi t\u00e4rke\u00e4ksi ja jonka osaamista kuvattiin positiivisesti. Monikielisyydest\u00e4 puhuttaessa englanti oli my\u00f6s ainoa kieli, jonka taitaminen vaikutti opiskelijoiden k\u00e4sityksiin itsest\u00e4\u00e4n, eik\u00e4 englantia en\u00e4\u00e4 n\u00e4hty vieraana kielen\u00e4. Kaikki opiskelijat eiv\u00e4t kuitenkaan jakaneet n\u00e4it\u00e4 mielipiteit\u00e4, sill\u00e4 haastateltaviin kuului my\u00f6s opiskelijoita, jotka kokivat olevansa yksikielisi\u00e4. Osa heist\u00e4 my\u00f6s koki englannin vaikeana, eiv\u00e4tk\u00e4 he n\u00e4hneet tulevaisuudessa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 sit\u00e4 ainakaan merkitt\u00e4viss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Netta Lehtikangas (nepaleht) on 2017-04-12 13:53:40.368810. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-12T13:53:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704121985.pdf: 275014 bytes, checksum: c05abecaa7dc60fbdbd478d0a8a78093 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: f3911e5083d9e5e502a5377eb426d23c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-12T13:53:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704121985.pdf: 275014 bytes, checksum: c05abecaa7dc60fbdbd478d0a8a78093 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: f3911e5083d9e5e502a5377eb426d23c (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "linguistic identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704121985", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-12T13:53:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53591
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe6f375d-1b4b-46e9-bd86-f11eb72ccaad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704121985.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtikangas, Netta Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it? linguistic identity CLIL English discourse analysis Englannin kieli
title Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it?
title_full Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it?
title_fullStr Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it? Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it?
title_full_unstemmed Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it? Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it?
title_short Linguistic identities of Finnish students
title_sort linguistic identities of finnish students what has english got to do with it
title_sub what has English got to do with it?
title_txtP Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it?
topic linguistic identity CLIL English discourse analysis Englannin kieli
topic_facet CLIL Englannin kieli English discourse analysis linguistic identity
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53591 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704121985
work_keys_str_mv AT lehtikangasnetta linguisticidentitiesoffinnishstudentswhathasenglishgottodowithit