Musiikintuntien mahdollisuuksia oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa

Pekka Peura on vantaalainen lukion fysiikan ja matematiikan opettaja, joka viime vuosina on tullut tunnetuksi kehittämänsä oppilaslähtöisen opettamisen mallin myötä. Nimensä mukaisesti mallissa oppilaat lähtökohtaisesti pyrkivät ratkomaan tehtävät ja etsimään tietoa itsenäisesti, mutta opiskelussa v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veijonen, Konsta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53582
_version_ 1826225805743620096
author Veijonen, Konsta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Veijonen, Konsta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Veijonen, Konsta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Veijonen, Konsta
datasource_str_mv jyx
description Pekka Peura on vantaalainen lukion fysiikan ja matematiikan opettaja, joka viime vuosina on tullut tunnetuksi kehittämänsä oppilaslähtöisen opettamisen mallin myötä. Nimensä mukaisesti mallissa oppilaat lähtökohtaisesti pyrkivät ratkomaan tehtävät ja etsimään tietoa itsenäisesti, mutta opiskelussa voi käyttää apuna myös kaverin, pienryhmän ja viime kädessä opettajan tukea. Näillä keinoilla pyritään siihen, että oppilaat aktivoituisivat oppitunneilla ja näin sisäistäisivät oppimansa asiat entistä tehokkaammin ja ennen kaikkea huomattavasti syvemmin. Kandidaatintutkielmassani pohdin, kuinka tällaista ”Peurametodia” voisi hyödyntää yläkoulun musiikintunneilla. Musiikki oppiaineena on äärimmäisen tärkeä, ja vaikka se usein leimataankin vähäpätöisemmäksi ”hupiaineeksi” koulussa, sen kautta oppilaat voivat opetella todella monenlaisia ja tärkeitä elämäntaitoja, kuten tunteiden hallintaa ja käsittelyä, loogista päättelyä, organisointia, kulttuuritietoisuutta sekä äänenhallintaa, kuuntelemista ja näiden vaikutusmahdollisuuksia. Keskeisiä teemoja oppilaslähtöisen musiikinopetuksen kehittämisessä ovat opetussuunnitelman sisällön ja tavoitteiden soveltuvuus ja toteuttaminen käytännön työssä, oppilaiden ja opettajan välinen hyvä vuorovaikuttaminen, opettajan tietoisuus hyvän opettamisen periaatteista sekä puitteiden ja resurssien vaikutus. Aiheesta on hyvä tehdä myös jatkotutkimuksia, joilla voidaan ilmentää oppilaslähtöisyyttä musiikintunneilla käytännössä. Tällaisella tutkimuksella saadaan täsmennystä siihen, mitkä asiat toimivat oppilaslähtöisesti yläkoulun musiikintunneilla, ja mitkä puolestaan eivät. Heikon valtakunnallisen taloustilanteen ohella tästä on varmasti hyötyä käytännön työtä tekeville musiikinopettajille – uusien ideoiden, inspiraation ja motivaation kautta voidaan Peuran tapaan innostaa myös muita opettajia kehittämään ammattitaitoaan, lisäten näin myös oppilaiden viihtyvyyttä ja taitojen kehittymistä.
first_indexed 2017-04-12T20:25:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veijonen, Konsta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-12T07:51:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-12T07:51:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53582", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pekka Peura on vantaalainen lukion fysiikan ja matematiikan opettaja, joka viime vuosina on tullut tunnetuksi kehitt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isen opettamisen mallin my\u00f6t\u00e4. Nimens\u00e4 mukaisesti mallissa oppilaat l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti pyrkiv\u00e4t ratkomaan teht\u00e4v\u00e4t ja etsim\u00e4\u00e4n tietoa itsen\u00e4isesti, mutta opiskelussa voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 apuna my\u00f6s kaverin, pienryhm\u00e4n ja viime k\u00e4dess\u00e4 opettajan tukea. N\u00e4ill\u00e4 keinoilla pyrit\u00e4\u00e4n siihen, ett\u00e4 oppilaat aktivoituisivat oppitunneilla ja n\u00e4in sis\u00e4ist\u00e4isiv\u00e4t oppimansa asiat entist\u00e4 tehokkaammin ja ennen kaikkea huomattavasti syvemmin. \r\n\r\nKandidaatintutkielmassani pohdin, kuinka t\u00e4llaista \u201dPeurametodia\u201d voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun musiikintunneilla. Musiikki oppiaineena on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rke\u00e4, ja vaikka se usein leimataankin v\u00e4h\u00e4p\u00e4t\u00f6isemm\u00e4ksi \u201dhupiaineeksi\u201d koulussa, sen kautta oppilaat voivat opetella todella monenlaisia ja t\u00e4rkeit\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntaitoja, kuten tunteiden hallintaa ja k\u00e4sittely\u00e4, loogista p\u00e4\u00e4ttely\u00e4, organisointia, kulttuuritietoisuutta sek\u00e4 \u00e4\u00e4nenhallintaa, kuuntelemista ja n\u00e4iden vaikutusmahdollisuuksia. \r\n\r\nKeskeisi\u00e4 teemoja oppilasl\u00e4ht\u00f6isen musiikinopetuksen kehitt\u00e4misess\u00e4 ovat opetussuunnitelman sis\u00e4ll\u00f6n ja tavoitteiden soveltuvuus ja toteuttaminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4, oppilaiden ja opettajan v\u00e4linen hyv\u00e4 vuorovaikuttaminen, opettajan tietoisuus hyv\u00e4n opettamisen periaatteista sek\u00e4 puitteiden ja resurssien vaikutus. \r\n\r\nAiheesta on hyv\u00e4 tehd\u00e4 my\u00f6s jatkotutkimuksia, joilla voidaan ilment\u00e4\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 musiikintunneilla k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. T\u00e4llaisella tutkimuksella saadaan t\u00e4smennyst\u00e4 siihen, mitk\u00e4 asiat toimivat oppilasl\u00e4ht\u00f6isesti yl\u00e4koulun musiikintunneilla, ja mitk\u00e4 puolestaan eiv\u00e4t. Heikon valtakunnallisen taloustilanteen ohella t\u00e4st\u00e4 on varmasti hy\u00f6ty\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6t\u00e4 tekeville musiikinopettajille \u2013 uusien ideoiden, inspiraation ja motivaation kautta voidaan Peuran tapaan innostaa my\u00f6s muita opettajia kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ammattitaitoaan, lis\u00e4ten n\u00e4in my\u00f6s oppilaiden viihtyvyytt\u00e4 ja taitojen kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Konsta Veijonen (alkomave) on 2017-04-12 07:51:48.593379. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-12T07:51:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704121975.pdf: 949805 bytes, checksum: 07bd93f631a4b30f7d20606126bab0dd (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: b5128971a9ca2371fbb889093d523c20 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-12T07:51:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704121975.pdf: 949805 bytes, checksum: 07bd93f631a4b30f7d20606126bab0dd (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: b5128971a9ca2371fbb889093d523c20 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pekka Peura", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikintuntien kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704121975", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-12T07:51:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53582
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd0e6477-b702-4280-8b47-158afbea2605\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704121975.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veijonen, Konsta Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa Oppilaslähtöisyys Pekka Peura musiikintuntien kehittäminen Music Education Musiikkikasvatus
title Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa
title_full Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa
title_short Musiikintuntien mahdollisuuksia
title_sort musiikintuntien mahdollisuuksia oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa
title_sub oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Musiikintuntien mahdollisuuksia : oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa
topic Oppilaslähtöisyys Pekka Peura musiikintuntien kehittäminen Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus Oppilaslähtöisyys Pekka Peura musiikintuntien kehittäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53582 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704121975
work_keys_str_mv AT veijonenkonsta musiikintuntienmahdollisuuksiaoppilaslähtöisyysyläkoulunmusiikinopetuksessa