Musiikintuntien mahdollisuuksia oppilaslähtöisyys yläkoulun musiikinopetuksessa

Pekka Peura on vantaalainen lukion fysiikan ja matematiikan opettaja, joka viime vuosina on tullut tunnetuksi kehittämänsä oppilaslähtöisen opettamisen mallin myötä. Nimensä mukaisesti mallissa oppilaat lähtökohtaisesti pyrkivät ratkomaan tehtävät ja etsimään tietoa itsenäisesti, mutta opiskelussa v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Veijonen, Konsta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53582
Kuvaus
Yhteenveto:Pekka Peura on vantaalainen lukion fysiikan ja matematiikan opettaja, joka viime vuosina on tullut tunnetuksi kehittämänsä oppilaslähtöisen opettamisen mallin myötä. Nimensä mukaisesti mallissa oppilaat lähtökohtaisesti pyrkivät ratkomaan tehtävät ja etsimään tietoa itsenäisesti, mutta opiskelussa voi käyttää apuna myös kaverin, pienryhmän ja viime kädessä opettajan tukea. Näillä keinoilla pyritään siihen, että oppilaat aktivoituisivat oppitunneilla ja näin sisäistäisivät oppimansa asiat entistä tehokkaammin ja ennen kaikkea huomattavasti syvemmin. Kandidaatintutkielmassani pohdin, kuinka tällaista ”Peurametodia” voisi hyödyntää yläkoulun musiikintunneilla. Musiikki oppiaineena on äärimmäisen tärkeä, ja vaikka se usein leimataankin vähäpätöisemmäksi ”hupiaineeksi” koulussa, sen kautta oppilaat voivat opetella todella monenlaisia ja tärkeitä elämäntaitoja, kuten tunteiden hallintaa ja käsittelyä, loogista päättelyä, organisointia, kulttuuritietoisuutta sekä äänenhallintaa, kuuntelemista ja näiden vaikutusmahdollisuuksia. Keskeisiä teemoja oppilaslähtöisen musiikinopetuksen kehittämisessä ovat opetussuunnitelman sisällön ja tavoitteiden soveltuvuus ja toteuttaminen käytännön työssä, oppilaiden ja opettajan välinen hyvä vuorovaikuttaminen, opettajan tietoisuus hyvän opettamisen periaatteista sekä puitteiden ja resurssien vaikutus. Aiheesta on hyvä tehdä myös jatkotutkimuksia, joilla voidaan ilmentää oppilaslähtöisyyttä musiikintunneilla käytännössä. Tällaisella tutkimuksella saadaan täsmennystä siihen, mitkä asiat toimivat oppilaslähtöisesti yläkoulun musiikintunneilla, ja mitkä puolestaan eivät. Heikon valtakunnallisen taloustilanteen ohella tästä on varmasti hyötyä käytännön työtä tekeville musiikinopettajille – uusien ideoiden, inspiraation ja motivaation kautta voidaan Peuran tapaan innostaa myös muita opettajia kehittämään ammattitaitoaan, lisäten näin myös oppilaiden viihtyvyyttä ja taitojen kehittymistä.