Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin aikana tehdään. Tutkimuksen nivelvaihetta on tarkasteltu erityistä tukea tarvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Routamo, Sanna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53575
_version_ 1826225684051132416
author Routamo, Sanna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Routamo, Sanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Routamo, Sanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Routamo, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin aikana tehdään. Tutkimuksen nivelvaihetta on tarkasteltu erityistä tukea tarvitsevan oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa työskenteleviltä työntekijöiltä kysely- ja kuvauslomakkeilla. Aineisto analysoitiin temaattisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että nivelvaiheessa peruskoulusta toiselle asteelle tehdään monenlaisia ohjauksen toimenpiteitä läpi yläkoulun. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla nivelvaiheen ohjausta toteutetaan oppilaanohjauksen lisäksi monenlaisten ammattilaisten yhteistyönä pitkällä aikavälillä. Nivelvaiheprosessissa moniammatillista yhteistyötä tehdään poikkihallinnollisesti. Nuoren yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, olennaisten tietojen siirtäminen informatiivisena sekä ohjauksellisena asiana ja nivelvaiheessa mahdollisten esiin tulevien huolien tarkastelu ovat nivelvaiheen ohjauksen ydinkohtia. Johtopäätöksenä on, että nuoren elämänkulkuun kuuluva nivelvaihepolku tulee suunnitella yhdessä nuoren kanssa huomioiden kaikki ympärillä olevat olennaiset yksityiskohdat, joita nuori siirtymäänsä tarvitsee. Peruskoulun loppuessa jokaisella oppilaalla on oma siirtymävaiheeseen suuntaava jatkosuunnitelma. Tämä tutkimus toi esille useita hyvin toimivia käytänteitä, joita voidaan jakaa ja hyödyntää nivelvaihetyöskentelyssä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:00Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Routamo, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-11T15:33:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-11T15:33:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1694721", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mit\u00e4 keskeisi\u00e4 asioita kyseisess\u00e4 prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 prosessin aikana tehd\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen nivelvaihetta on tarkasteltu erityist\u00e4 tukea tarvitsevan oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa ty\u00f6skentelevilt\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6ilt\u00e4 kysely- ja kuvauslomakkeilla. Aineisto analysoitiin temaattisella aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 nivelvaiheessa peruskoulusta toiselle asteelle tehd\u00e4\u00e4n monenlaisia ohjauksen toimenpiteit\u00e4 l\u00e4pi yl\u00e4koulun. Erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla nivelvaiheen ohjausta toteutetaan oppilaanohjauksen lis\u00e4ksi monenlaisten ammattilaisten yhteisty\u00f6n\u00e4 pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4. Nivelvaiheprosessissa moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n poikkihallinnollisesti. Nuoren yksil\u00f6llisten tarpeiden huomioiminen, olennaisten tietojen siirt\u00e4minen informatiivisena sek\u00e4 ohjauksellisena asiana ja nivelvaiheessa mahdollisten esiin tulevien huolien tarkastelu ovat nivelvaiheen ohjauksen ydinkohtia.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 on, ett\u00e4 nuoren el\u00e4m\u00e4nkulkuun kuuluva nivelvaihepolku tulee suunnitella yhdess\u00e4 nuoren kanssa huomioiden kaikki ymp\u00e4rill\u00e4 olevat olennaiset yksityiskohdat, joita nuori siirtym\u00e4\u00e4ns\u00e4 tarvitsee. Peruskoulun loppuessa jokaisella oppilaalla on oma siirtym\u00e4vaiheeseen suuntaava jatkosuunnitelma. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toi esille useita hyvin toimivia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, joita voidaan jakaa ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 nivelvaihety\u00f6skentelyss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Routamo (smsavola) on 2017-04-11 15:33:20.916020. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-11T15:33:21Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704111972.pdf: 994507 bytes, checksum: 4957fddfc665148679d415425fc8575c (MD5)\nlicense.html: 1146 bytes, checksum: f89e90565c944e9860972b946d68886e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-11T15:33:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704111972.pdf: 994507 bytes, checksum: 4957fddfc665148679d415425fc8575c (MD5)\nlicense.html: 1146 bytes, checksum: f89e90565c944e9860972b946d68886e (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nivelvaiheprosessi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nivelvaiheohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704111972", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-11T15:33:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53575
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Routamo, Sanna Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö siirtymävaihe nivelvaiheprosessi moniammatillinen yhteistyö erityinen tuki nivelvaiheohjaus Adult Education Aikuiskasvatus 102 peruskoulu toisen asteen koulutus ohjaus yhteistyö moniammatillisuus erityiskasvatus
title Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
title_full Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
title_fullStr Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
title_full_unstemmed Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
title_short Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
title_sort peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
title_txtP Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
topic siirtymävaihe nivelvaiheprosessi moniammatillinen yhteistyö erityinen tuki nivelvaiheohjaus Adult Education Aikuiskasvatus 102 peruskoulu toisen asteen koulutus ohjaus yhteistyö moniammatillisuus erityiskasvatus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus erityinen tuki erityiskasvatus moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus nivelvaiheohjaus nivelvaiheprosessi ohjaus peruskoulu siirtymävaihe toisen asteen koulutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53575 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704111972
work_keys_str_mv AT routamosanna peruskoulunjatoisenasteennivelvaiheprosessijamoniammatillinenyhteistyö