"Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus

Tutkimus tarkastelee päiväkodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisestä tuesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi johtajien erilaisia positioita, jotka rakentuivat näissä puhetavoissa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin päiväkodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisestä tuesta ja siihen liittyvistä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sillanpää, Nina, Välilä, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53570
_version_ 1826225754228129792
author Sillanpää, Nina Välilä, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sillanpää, Nina Välilä, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sillanpää, Nina Välilä, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sillanpää, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee päiväkodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisestä tuesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi johtajien erilaisia positioita, jotka rakentuivat näissä puhetavoissa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin päiväkodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisestä tuesta ja siihen liittyvistä moninaisista ulottuvuuksista. Koko tarkastelun läpi kulkee ajatus lapsen tuen tarpeesta ja siitä, miten se näyttäytyy päiväkodinjohtajien puheessa ja erilaisissa tilannekohtaisissa subjektipositioissa. Tutkimuksen viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi ja lähestymistapana oli diskurssianalyysi. Tutkimuksen kiinnostus kohdistui päiväkodinjohtajien puhetapoihin lapsen tarvitsemasta tuesta sekä puhetavoista välittyviin johtajien erilaisiin positioihin eli roolien luomaan kuvaan päiväkodinjohtajien toimintamahdollisuuksista ja velvollisuuksista erityisen tuen järjestelyissä. Tutkimukseen osallistui kuusi päiväkodinjohtajaa kahdesta eri kaupungista. Päiväkodinjohtajista osa oli hallinnollisia johtajia ja osa lapsiryhmätyöhön osallistuvia johtajia. Aineisto oli kerätty aiemmin teemahaastatteluilla. Analyysissä tarkasteltiin puhujien rakentamaa puhetta lapsen tuen tarpeesta sekä puhujien subjektipositioita erilaisissa vuorovaikutuskonteksteissa. Päiväkodinjohtajien puheesta hahmottui viisi erilaista puhetapaa eli tulkintarepertuaaria, jotka ovat yhteistyö-, ammatillisuus-, ratkaisukeskeisyys-, johtajuus- ja yhteiskunnallisuusrepertuaari. Yhteistyörepertuaarissa lapsen tuen tarvetta lähestyttiin erilaisen yhteistyö käytäntöihin liittyvän puheen kautta. Päivä- kodinjohtajat toivat puheessaan esille erityislastentarhanopettajan roolin varhaiskasvatuksen asiantuntijana. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö rakentui puheessa ideaalina kasvatuskumppanuus puheena, mutta toisaalta se jäi johtajan kannalta irralliseksi puheeksi. Ammatillisuus-, ratkaisukeskeisyys- ja johtajuusrepertuaarissa lapsen tukea rakennettiin pedagogisen johtajuuden kautta, jolloin puheessa korostui henkilöstön valmiuksien sekä ammattitaidon huomioiminen tuen toteuttamisessa. Yhteiskunnallisuusrepertuaarissa ilmeni jännitteistä ja ristiriitaista puhetta resursseista liittyen erityiseen tukeen. Keskeisimmiksi päivä- kodinjohtajien positioiksi muodostuivat asiantuntijan/ammattikasvattajan, pedagogisen johtajan, esimiehen ja kriittisen asiantuntijan positio. Päiväkodinjohtajien merkitys varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin luomisessa ja ylläpitämisessä on suuri ja tämä tuli esille päiväkodinjohtajien puheessa. Päiväkodinjohtajien puheessa korostui inklusiivinen ajattelu ja osallisuus, eri toimijoiden välisen yhteistyön merkitys ja yhteiskunnalliset reunaehdot, jotka määrittelevät käytettävissä olevia resursseja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sillanp\u00e4\u00e4, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4lil\u00e4, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-11T14:06:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-11T14:06:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1694760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53570", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisest\u00e4 tuesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin lis\u00e4ksi johtajien erilaisia positioita, jotka rakentuivat n\u00e4iss\u00e4 puhetavoissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien tuottamaa puhetta erityisest\u00e4\r\ntuesta ja siihen liittyvist\u00e4 moninaisista ulottuvuuksista. Koko tarkastelun\r\nl\u00e4pi kulkee ajatus lapsen tuen tarpeesta ja siit\u00e4, miten se n\u00e4ytt\u00e4ytyy p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien\r\npuheessa ja erilaisissa tilannekohtaisissa subjektipositioissa.\r\nTutkimuksen viitekehyksen\u00e4 oli sosiaalinen konstruktionismi ja l\u00e4hestymistapana\r\noli diskurssianalyysi. Tutkimuksen kiinnostus kohdistui p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien\r\npuhetapoihin lapsen tarvitsemasta tuesta sek\u00e4 puhetavoista v\u00e4littyviin\r\njohtajien erilaisiin positioihin eli roolien luomaan kuvaan p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien\r\ntoimintamahdollisuuksista ja velvollisuuksista erityisen tuen j\u00e4rjestelyiss\u00e4.\r\nTutkimukseen osallistui kuusi p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajaa kahdesta eri kaupungista.\r\nP\u00e4iv\u00e4kodinjohtajista osa oli hallinnollisia johtajia ja osa lapsiryhm\u00e4ty\u00f6h\u00f6n\r\nosallistuvia johtajia. Aineisto oli ker\u00e4tty aiemmin teemahaastatteluilla. Analyysiss\u00e4\r\ntarkasteltiin puhujien rakentamaa puhetta lapsen tuen tarpeesta sek\u00e4 puhujien\r\nsubjektipositioita erilaisissa vuorovaikutuskonteksteissa.\r\nP\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien puheesta hahmottui viisi erilaista puhetapaa eli tulkintarepertuaaria,\r\njotka ovat yhteisty\u00f6-, ammatillisuus-, ratkaisukeskeisyys-, johtajuus-\r\nja yhteiskunnallisuusrepertuaari. Yhteisty\u00f6repertuaarissa lapsen tuen tarvetta\r\nl\u00e4hestyttiin erilaisen yhteisty\u00f6 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin liittyv\u00e4n puheen kautta. P\u00e4iv\u00e4-\r\nkodinjohtajat toivat puheessaan esille erityislastentarhanopettajan roolin varhaiskasvatuksen\r\nasiantuntijana. Vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4 yhteisty\u00f6 rakentui\r\npuheessa ideaalina kasvatuskumppanuus puheena, mutta toisaalta se j\u00e4i johtajan\r\nkannalta irralliseksi puheeksi. Ammatillisuus-, ratkaisukeskeisyys- ja johtajuusrepertuaarissa\r\nlapsen tukea rakennettiin pedagogisen johtajuuden kautta, jolloin\r\npuheessa korostui henkil\u00f6st\u00f6n valmiuksien sek\u00e4 ammattitaidon huomioiminen\r\ntuen toteuttamisessa. Yhteiskunnallisuusrepertuaarissa ilmeni j\u00e4nnitteist\u00e4 ja ristiriitaista\r\npuhetta resursseista liittyen erityiseen tukeen. Keskeisimmiksi p\u00e4iv\u00e4-\r\nkodinjohtajien positioiksi muodostuivat asiantuntijan/ammattikasvattajan, pedagogisen\r\njohtajan, esimiehen ja kriittisen asiantuntijan positio.\r\nP\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien merkitys varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin luomisessa\r\nja yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4 on suuri ja t\u00e4m\u00e4 tuli esille p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien puheessa.\r\nP\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien puheessa korostui inklusiivinen ajattelu ja osallisuus,\r\neri toimijoiden v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n merkitys ja yhteiskunnalliset reunaehdot,\r\njotka m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevia resursseja.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari V\u00e4lil\u00e4 (sarkriva) on 2017-04-11 14:06:34.146997. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-11T14:06:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704111967.pdf: 648811 bytes, checksum: 75cdba377cfa9aa8c12ec5acc3121a01 (MD5)\r\nlicense.html: 5221 bytes, checksum: 9703da72ed0c6912a849e2fbc33043ef (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-11T14:06:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704111967.pdf: 648811 bytes, checksum: 75cdba377cfa9aa8c12ec5acc3121a01 (MD5)\r\nlicense.html: 5221 bytes, checksum: 9703da72ed0c6912a849e2fbc33043ef (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodin johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulkintarepertuaari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjektipositio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n\" : p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704111967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-11T14:06:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53570
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/63516be6-4344-4349-a122-3b6459fa7393\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704111967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sillanpää, Nina Välilä, Sari "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus Varhaiskasvatus päiväkodin johtajuus erityinen tuki diskurssianalyysi tulkintarepertuaari subjektipositio Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 varhaiskasvatus päiväkodit johtajat johtajuus pedagoginen johtaminen
title "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
title_alt Päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
title_full "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
title_fullStr "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
title_full_unstemmed "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
title_short "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän"
title_sort ja aina on ollut tukea tarvitsevia enemmän tai vähemmän päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta diskurssianalyyttinen tutkimus
title_sub päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
title_txtP "Ja aina on ollut tukea tarvitsevia, enemmän tai vähemmän" : päiväkodinjohtajien puhetavat lasten tuen tarpeesta - diskurssianalyyttinen tutkimus
topic Varhaiskasvatus päiväkodin johtajuus erityinen tuki diskurssianalyysi tulkintarepertuaari subjektipositio Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 varhaiskasvatus päiväkodit johtajat johtajuus pedagoginen johtaminen
topic_facet 101 Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Varhaiskasvatus diskurssianalyysi erityinen tuki johtajat johtajuus pedagoginen johtaminen päiväkodin johtajuus päiväkodit subjektipositio tulkintarepertuaari varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53570 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704111967
work_keys_str_mv AT sillanpäänina jaainaonolluttukeatarvitseviaenemmäntaivähemmänpäiväkodinjohtajienpuhetavatlastent