Tiedetään, mutta taidetaanko? viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ovat alakouluikäisten oppilaiden käsitykset hyvinvointiosaamisesta ja ¬-oppimisesta ja millainen on heidän terveysosaamisensa taso yleisesti sekä eritellen liikuntaan ja lepoon, ravitsemukseen ja minäkuvaan liittyen. Terveysosaamisen mittaamiseen ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maaranen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53567
_version_ 1826225727053234176
author Maaranen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Maaranen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Maaranen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Maaranen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ovat alakouluikäisten oppilaiden käsitykset hyvinvointiosaamisesta ja ¬-oppimisesta ja millainen on heidän terveysosaamisensa taso yleisesti sekä eritellen liikuntaan ja lepoon, ravitsemukseen ja minäkuvaan liittyen. Terveysosaamisen mittaamiseen kehitettiin alakoulun opetussuunnitelman Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ¬-osaamisalueen tavoitteisiin nojautuva mittaristo, jolla mitattiin laadullisesti oppilaiden terveysosaamisen tasoa subjektiivisen hyvinvoinnin näkökulmasta käsin. Tutkimusaineisto kerättiin kahdelta keski-suomalaisen alakoulun viidenneltä luokalta (n = 46). Aineisto koostui neljässä erillisessä osiossa tehdyistä terveysosaamista koskevista kirjallisista tehtävistä. Osiot olivat Hyvinvointiosaaminen, Minä itse, Minä ja ravinto ja Liikun ja lepään. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla ja jakamalla oppilaat Bloomin tavoitetaksonomian kategorioihin nojaten osaamisen tasoa kuvaaviin ryhmiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden käsitykset hyvinvointiosaamisesta ja ¬¬-oppimisesta keskittyvät liikunta-ravitsemus-lepo ¬-kolmijaon ympärille subjektiivisen näkökulman jäädessä taka-alalle. Valtaosa oppilaista sijoittuu terveysosaamisen osa-alueilla teoreettisen tiedon muistamisen tai tiedon sisällöllisen ymmärtämisen tasolle, mutta tietoa ei juuri osata soveltaa omakohtaisesti. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, etteivät nykyiset, yläkoululaisten ja sitä vanhempien oppilaiden terveysosaamisen mittaamiseen kehitetyt menetelmät sovellu sellaisenaan alakoulun terveysosaamisen mittaamiseen. Opetussuunnitelman korostaessa hyvinvointiin liittyviä taitoja tietojen muistamisen sijaan, tarvitaan laadullisia tiedon ymmärtämisen ja soveltamisen taitoja mittaavia menetelmiä kvantitatiivisten teoreettista tietämystä mittaavien menetelmien rinnalle. Lisäksi tiedeyhteisöjen keskuudessa tulee päästä yhteisymmärrykseen hyvinvointi- ja terveysosaamisen käsitteiden määrittelyn eroista ja siitä, mitä terveysosaaminen tarkoittaa alakoulun ja uuden opetussuunnitelman kontekstissa ja kuinka sitä tulisi mitata.
first_indexed 2024-09-11T08:51:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maaranen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-11T11:52:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-11T11:52:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1694596", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53567", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ovat alakouluik\u00e4isten oppilaiden k\u00e4sitykset hyvinvointiosaamisesta ja \u00ac-oppimisesta ja millainen on heid\u00e4n terveysosaamisensa taso yleisesti sek\u00e4 eritellen liikuntaan ja lepoon, ravitsemukseen ja min\u00e4kuvaan liittyen. Terveysosaamisen mittaamiseen kehitettiin alakoulun opetussuunnitelman Itsest\u00e4 huolehtiminen ja arjen taidot \u00ac-osaamisalueen tavoitteisiin nojautuva mittaristo, jolla mitattiin laadullisesti oppilaiden terveysosaamisen tasoa subjektiivisen hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4sin.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahdelta keski-suomalaisen alakoulun viidennelt\u00e4 luokalta (n = 46). Aineisto koostui nelj\u00e4ss\u00e4 erillisess\u00e4 osiossa tehdyist\u00e4 terveysosaamista koskevista kirjallisista teht\u00e4vist\u00e4. Osiot olivat Hyvinvointiosaaminen, Min\u00e4 itse, Min\u00e4 ja ravinto ja Liikun ja lep\u00e4\u00e4n. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin teemoittelemalla ja jakamalla oppilaat Bloomin tavoitetaksonomian kategorioihin nojaten osaamisen tasoa kuvaaviin ryhmiin. \r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilaiden k\u00e4sitykset hyvinvointiosaamisesta ja \u00ac\u00ac-oppimisesta keskittyv\u00e4t liikunta-ravitsemus-lepo \u00ac-kolmijaon ymp\u00e4rille subjektiivisen n\u00e4k\u00f6kulman j\u00e4\u00e4dess\u00e4 taka-alalle. Valtaosa oppilaista sijoittuu terveysosaamisen osa-alueilla teoreettisen tiedon muistamisen tai tiedon sis\u00e4ll\u00f6llisen ymm\u00e4rt\u00e4misen tasolle, mutta tietoa ei juuri osata soveltaa omakohtaisesti. \r\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, etteiv\u00e4t nykyiset, yl\u00e4koululaisten ja sit\u00e4 vanhempien oppilaiden terveysosaamisen mittaamiseen kehitetyt menetelm\u00e4t sovellu sellaisenaan alakoulun terveysosaamisen mittaamiseen. Opetussuunnitelman korostaessa hyvinvointiin liittyvi\u00e4 taitoja tietojen muistamisen sijaan, tarvitaan laadullisia tiedon ymm\u00e4rt\u00e4misen ja soveltamisen taitoja mittaavia menetelmi\u00e4 kvantitatiivisten teoreettista tiet\u00e4myst\u00e4 mittaavien menetelmien rinnalle. Lis\u00e4ksi tiedeyhteis\u00f6jen keskuudessa tulee p\u00e4\u00e4st\u00e4 yhteisymm\u00e4rrykseen hyvinvointi- ja terveysosaamisen k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4rittelyn eroista ja siit\u00e4, mit\u00e4 terveysosaaminen tarkoittaa alakoulun ja uuden opetussuunnitelman kontekstissa ja kuinka sit\u00e4 tulisi mitata.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Maaranen (heanmaar) on 2017-04-11 11:52:19.176692. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-11T11:52:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704111962.docx: 200459 bytes, checksum: c7707dbede4906f453ccb2e1f4d93e03 (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: d6d295addf81ba3df67b547a23ae56cd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-11T11:52:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201704111962.docx: 200459 bytes, checksum: c7707dbede4906f453ccb2e1f4d93e03 (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: d6d295addf81ba3df67b547a23ae56cd (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (114 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointiosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveysosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tiedet\u00e4\u00e4n, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja k\u00e4sitykset hyvinvointiosaamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja k\u00e4sitykset hyvinvointiosaamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704111962", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-11T11:52:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53567
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b7bb7e85-3d87-4378-9233-e76c15c7e3bc\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201704111962.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maaranen, Heidi Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta hyvinvointi hyvinvointiosaaminen terveysosaaminen opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset nuoret koulu terveystieto osaaminen opetussuunnitelmat
title Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
title_alt Viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
title_full Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
title_fullStr Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
title_full_unstemmed Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
title_short Tiedetään, mutta taidetaanko?
title_sort tiedetään mutta taidetaanko viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
title_sub viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
title_txtP Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
topic hyvinvointi hyvinvointiosaaminen terveysosaaminen opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset nuoret koulu terveystieto osaaminen opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi hyvinvointiosaaminen koulu lapset nuoret opetussuunnitelma opetussuunnitelmat osaaminen terveysosaaminen terveystieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53567 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704111962
work_keys_str_mv AT maaranenheidi tiedetäänmuttataidetaankoviidesluokkalaistenoppilaidenterveysosaaminenjakäsitykset