L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais

Työn tavoitteena oli selvittää miten ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat lukiolaisten ranskan kielen opiskeluun ja opiskelumotivaatioon. Ylioppilaskirjoituksissa ei testata kaikkia kielitaidon osa-alueita, esimerkiksi suullista kielitaitoa. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat saattavat kielen opis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuhna, Roosa
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53556
_version_ 1826225810387763200
author Kuhna, Roosa
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuhna, Roosa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuhna, Roosa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuhna, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Työn tavoitteena oli selvittää miten ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat lukiolaisten ranskan kielen opiskeluun ja opiskelumotivaatioon. Ylioppilaskirjoituksissa ei testata kaikkia kielitaidon osa-alueita, esimerkiksi suullista kielitaitoa. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat saattavat kielen opiskelussaan tähdätä vain ylioppilaskirjoituksissa vaadittuihin taitoihin ja opiskelijoiden motivaatio saattaakin vaihdella riippuen heidän suhtautumisestaan ylioppilaskokeeseen. Tämä tekee aiheesta mielenkiintoisen tutkimuskohteen, sillä opiskelumotivaatio voi vaihdella hyvinkin paljon opiskelijoiden välillä. Lisäksi selvitettiin taustasyitä opiskelijoiden ranskan kielen valinnalle ja heidän mielipidettään ranskan kielen opiskelusta tällä hetkellä. Tutkimusmetodina oli kyselylomake, joka koostui monivalintakysymyksistä, joihin sai esittää perusteluita, sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Tutkimukseen osallistui 20 toisen vuoden lukio-opiskelijaa kahdesta eri pitkän ranskan ryhmästä kahdelta eri paikkakunnalta. Vastaajat valittiin ikäluokan perusteella, sillä lukion toisen vuoden opiskelijoille ylioppilaskirjoitukset eivät ole vielä ajankohtainen, muttei liian kaukainenkaan aihe. Tällä tavoin pyrittiin saamaan mahdollisimman objektiivinen käsitys aiheesta. Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden mielestä ranskan kielen opetus lukiossa ei painotu liiaksi ylioppilaskirjoituksiin ja niihin valmistautumiseen. Opiskelijat pitivät ylioppilaskirjoituksiin valmistautumista oppitunneilla hyvänä asiana eivätkä kokeneet ranskan kielen ylioppilaskokeen vaikuttavan liikaa heidän omaan opiskeluunsa tai opiskelumotivaatioonsa. Syitä kielen valinnalle olivat pääasiallisesti vanhemmat ja kaverit, mutta myös oma kiinnostus ja halu oppia kieltä nousivat esiin. Samankaltaisia tuloksia on saatu aikaisemmissa tutkimuksissa. Monet opiskelijat uskoivat myös hyötyvänsä ranskan kielen opiskelustaan tulevaisuudessa esimerkiksi työmarkkinoilla.
first_indexed 2017-04-11T20:36:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuhna, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-11T06:34:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-11T06:34:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53556", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6n tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat lukiolaisten ranskan kielen opiskeluun ja opiskelumotivaatioon. Ylioppilaskirjoituksissa ei testata kaikkia kielitaidon osa-alueita, esimerkiksi suullista kielitaitoa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 opiskelijat saattavat kielen opiskelussaan t\u00e4hd\u00e4t\u00e4 vain ylioppilaskirjoituksissa vaadittuihin taitoihin ja opiskelijoiden motivaatio saattaakin vaihdella riippuen heid\u00e4n suhtautumisestaan ylioppilaskokeeseen. T\u00e4m\u00e4 tekee aiheesta mielenkiintoisen tutkimuskohteen, sill\u00e4 opiskelumotivaatio voi vaihdella hyvinkin paljon opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin taustasyit\u00e4 opiskelijoiden ranskan kielen valinnalle ja heid\u00e4n mielipidett\u00e4\u00e4n ranskan kielen opiskelusta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4. \n \nTutkimusmetodina oli kyselylomake, joka koostui monivalintakysymyksist\u00e4, joihin sai esitt\u00e4\u00e4 perusteluita, sek\u00e4 yhdest\u00e4 avoimesta kysymyksest\u00e4. Tutkimukseen osallistui 20 toisen vuoden lukio-opiskelijaa kahdesta eri pitk\u00e4n ranskan ryhm\u00e4st\u00e4 kahdelta eri paikkakunnalta. Vastaajat valittiin ik\u00e4luokan perusteella, sill\u00e4 lukion toisen vuoden opiskelijoille ylioppilaskirjoitukset eiv\u00e4t ole viel\u00e4 ajankohtainen, muttei liian kaukainenkaan aihe. T\u00e4ll\u00e4 tavoin pyrittiin saamaan mahdollisimman objektiivinen k\u00e4sitys aiheesta. \n \nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijoiden mielest\u00e4 ranskan kielen opetus lukiossa ei painotu liiaksi ylioppilaskirjoituksiin ja niihin valmistautumiseen. Opiskelijat pitiv\u00e4t ylioppilaskirjoituksiin valmistautumista oppitunneilla hyv\u00e4n\u00e4 asiana eiv\u00e4tk\u00e4 kokeneet ranskan kielen ylioppilaskokeen vaikuttavan liikaa heid\u00e4n omaan opiskeluunsa tai opiskelumotivaatioonsa. Syit\u00e4 kielen valinnalle olivat p\u00e4\u00e4asiallisesti vanhemmat ja kaverit, mutta my\u00f6s oma kiinnostus ja halu oppia kielt\u00e4 nousivat esiin. Samankaltaisia tuloksia on saatu aikaisemmissa tutkimuksissa. Monet opiskelijat uskoivat my\u00f6s hy\u00f6tyv\u00e4ns\u00e4 ranskan kielen opiskelustaan tulevaisuudessa esimerkiksi ty\u00f6markkinoilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roosa Kuhna (roelkuhn) on 2017-04-11 06:34:15.509663. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-11T06:34:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704111959.pdf: 1028474 bytes, checksum: af0a360d9df038a94e0ab012690d5612 (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: f5e03c07b7514a24da2701b4acd5a1df (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-11T06:34:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704111959.pdf: 1028474 bytes, checksum: af0a360d9df038a94e0ab012690d5612 (MD5)\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: f5e03c07b7514a24da2701b4acd5a1df (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "baccalaur\u00e9at", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lyc\u00e9e", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "le choix de langue", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fran\u00e7ais", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielivalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u2019influence de l\u2019\u00e9preuve du baccalaur\u00e9at sur les \u00e9tudes de fran\u00e7ais chez les lyc\u00e9ens finlandais", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704111959", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-11T06:34:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53556
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/67624d5f-713a-4341-bae5-6a0638cc5df2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704111959.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuhna, Roosa L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais baccalauréat motivation lycée le choix de langue français ylioppilaskirjoitukset motivaatio lukio kielivalinnat ranskan kieli Romance philology Romaaninen filologia
title L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
title_full L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
title_fullStr L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
title_full_unstemmed L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
title_short L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
title_sort l influence de l épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
title_txtP L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
topic baccalauréat motivation lycée le choix de langue français ylioppilaskirjoitukset motivaatio lukio kielivalinnat ranskan kieli Romance philology Romaaninen filologia
topic_facet Romaaninen filologia Romance philology baccalauréat français kielivalinnat le choix de langue lukio lycée motivaatio motivation ranskan kieli ylioppilaskirjoitukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53556 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704111959
work_keys_str_mv AT kuhnaroosa linfluencedelepreuvedubaccalaureatsurlesetudesdefrancaischezleslyceensfinlandais