Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms

Kielitaidon arviointia on tutkittu paljon, mutta oppilaiden mielipiteitä arvioinnista on tutkittu huomattavasti vähemmän. Koska opettajien tekemä arviointi kuitenkin vaikuttaa eniten oppilaisiin, on tärkeä huomioida myös heidän mielipiteensä sekä kielten opetuksessa että kielitaidon arviointia tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki-Leppilampi, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53547
_version_ 1826225803813191680
author Mäki-Leppilampi, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäki-Leppilampi, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäki-Leppilampi, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäki-Leppilampi, Mari
datasource_str_mv jyx
description Kielitaidon arviointia on tutkittu paljon, mutta oppilaiden mielipiteitä arvioinnista on tutkittu huomattavasti vähemmän. Koska opettajien tekemä arviointi kuitenkin vaikuttaa eniten oppilaisiin, on tärkeä huomioida myös heidän mielipiteensä sekä kielten opetuksessa että kielitaidon arviointia tutkittaessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia mielipiteitä lukiolaisilla on englannin kurssien arvioinnista. Tutkimuskysymykset koskivat muun muassa sitä, pitävätkö opiskelijat arviointia oppimista ja opetusta edistävänä vai turhana, arvioidaanko heitä heidän mielestään tarpeeksi ja keskittyykö arviointi liikaa ylioppilaskokeisiin. Tutkielman aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin 30 abiturientille. Aineisto analysoitiin osin tilastollisin menetelmin ja osin sisällönanalyysilla. Tutkielma paljasti, että useimmat opiskelijat ajattelivat arvioinnin parantavan heidän englannin oppimistaan ja englannin opettajien opetusta. Aineistosta myös paljastui, että mitä turhempana opiskelijat näkivät arvioinnin, sitä huonompi englannin arvosana heillä oli. Lisäksi suurin osa opiskelijoista koki saavansa tarpeeksi arviointia ja oli sitä mieltä, että arviointi ei keskity liikaa ylioppilaskokeisiin. Vaikka tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä pienen otoksen vuoksi, viittaavat ne kuitenkin siihen, että opiskelijoilla on runsaasti mielipiteitä arvioinnista. Englannin opettajien olisi hyvä ottaa tämä huomioon suunnitellessaan englannin kurssien arviointimenetelmiä ja arvioidessaan opiskelijoita.
first_indexed 2017-04-10T20:26:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki-Leppilampi, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-10T13:32:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-10T13:32:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielitaidon arviointia on tutkittu paljon, mutta oppilaiden mielipiteit\u00e4 arvioinnista on tutkittu huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n. Koska opettajien tekem\u00e4 arviointi kuitenkin vaikuttaa eniten oppilaisiin, on t\u00e4rke\u00e4 huomioida my\u00f6s heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 sek\u00e4 kielten opetuksessa ett\u00e4 kielitaidon arviointia tutkittaessa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia mielipiteit\u00e4 lukiolaisilla on englannin kurssien arvioinnista. Tutkimuskysymykset koskivat muun muassa sit\u00e4, pit\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opiskelijat arviointia oppimista ja opetusta edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 vai turhana, arvioidaanko heit\u00e4 heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n tarpeeksi ja keskittyyk\u00f6 arviointi liikaa ylioppilaskokeisiin. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, joka jaettiin 30 abiturientille. Aineisto analysoitiin osin tilastollisin menetelmin ja osin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nTutkielma paljasti, ett\u00e4 useimmat opiskelijat ajattelivat arvioinnin parantavan heid\u00e4n englannin oppimistaan ja englannin opettajien opetusta. Aineistosta my\u00f6s paljastui, ett\u00e4 mit\u00e4 turhempana opiskelijat n\u00e4kiv\u00e4t arvioinnin, sit\u00e4 huonompi englannin arvosana heill\u00e4 oli. Lis\u00e4ksi suurin osa opiskelijoista koki saavansa tarpeeksi arviointia ja oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 arviointi ei keskity liikaa ylioppilaskokeisiin.\nVaikka tutkielman tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 pienen otoksen vuoksi, viittaavat ne kuitenkin siihen, ett\u00e4 opiskelijoilla on runsaasti mielipiteit\u00e4 arvioinnista. Englannin opettajien olisi hyv\u00e4 ottaa t\u00e4m\u00e4 huomioon suunnitellessaan englannin kurssien arviointimenetelmi\u00e4 ja arvioidessaan opiskelijoita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari M\u00e4ki-Leppilampi (mamakil) on 2017-04-10 13:32:45.474744. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-10T13:32:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704101953.pdf: 675890 bytes, checksum: c1a005b67d132c32dc3c111b3a6d8aac (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 88eee3a1f3803db4065166d4ac058b5a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-10T13:32:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704101953.pdf: 675890 bytes, checksum: c1a005b67d132c32dc3c111b3a6d8aac (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 88eee3a1f3803db4065166d4ac058b5a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "conceptions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Students\u2019 Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704101953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-10T13:32:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53547
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6cca24d3-8e32-45ad-b6c4-ef74d08bb9ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704101953.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki-Leppilampi, Mari Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms English teaching assessment conceptions Englannin kieli
title Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms
title_full Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms
title_fullStr Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms
title_full_unstemmed Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms
title_short Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms
title_sort students conceptions of assessment in finnish efl classrooms
title_txtP Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms
topic English teaching assessment conceptions Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English assessment conceptions teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53547 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704101953
work_keys_str_mv AT mäkileppilampimari studentsconceptionsofassessmentinfinnisheflclassrooms