Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset

TIIVISTELMÄ Tommila-Väisänen, Riikka, 2017. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 126 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella yksilöllistetyssä erityisop...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tommila-Väisänen, Riikka
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53534
_version_ 1826225723460812800
author Tommila-Väisänen, Riikka
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tommila-Väisänen, Riikka Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tommila-Väisänen, Riikka Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tommila-Väisänen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Tommila-Väisänen, Riikka, 2017. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 126 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opetusta ohjaavista tai siihen vaikuttavista oppimiskäsityksistä. Lisäksi tutkimuksen päätehtävänä on selvittää, millaisen teoreettisen tietämyksen erityisopettajat omaavat erilaisista oppimiskäsityksistä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan oppimiskäsityksiä, yksilöllistettyä erityisopetusta sekä erityisopettajan työtä. Tutkimus on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen, jonka tuloksia on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusta varten on haastateltu kymmentä yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevää erityisopettajaa Etelä-Suomesta. Tutkimuksen tuloksia on analysoitu aineistosta esille nousseiden teemojen avulla. Tutkimukseen osallistuneiden erityisopettajien mukaan opettajakoulutus ja opettajien täydennyskoulukset ovat tarjonneet tarvittavan teoreettisen tietämyksen tarkastella oppimiskäsityksiä. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien työssä painottuu humanistis-kokemuksellinen oppimiskäsitys, jonka mukaan oppilaan yksilölliset taidot asettuvat oppimisen tavoitteissa tärkeimpään asemaan. Opettajan rooli kuvataan rinnallakulkijana sekä oppimisen tukijana. Käytetyt opetusmenetelmät painottuvat kuitenkin vielä vahvasti behavioristisiin lähtökohtiin. Oppimiseen merkittävimmin vaikuttavana tekijänä erityisopettajat kuvaavat oppilaan taipumuksia ja valmiuksia, jotka pohjautuvat teoreettisesti humanistiseen oppimiskäsitykseen. Tutkimuksen johtopäätösten mukaan yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevät erityisopettajat omaavat opettajakoulutuksensa kautta varsin hyvät teoreettiset tiedot erilaisista oppimiskäsityksistä, joskin opetusteoreettiset kuvaukset ilmenivät tässä tutkimuksessa konkreettisina kuvauksina opetuksesta sekä oppimisesta. Erityisopettajien työssä ilmenee oppimiskäsityksiin liittyviä aspekteja, jotka ovat muuttuneet erityisopettajien työuran aikana behavioristisista toimintatavoista ja näkemyksistä kohti humanistis-konstruktivistisia näkemyksiä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tommila-V\u00e4is\u00e4nen, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-07T15:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-07T15:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1694439", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nTommila-V\u00e4is\u00e4nen, Riikka, 2017. Yksil\u00f6llistetyss\u00e4 erityisopetuksessa ty\u00f6skentelevien\nerityisopettajien oppimisk\u00e4sitykset. Kasvatustieteen pro gradu -\ntutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 126 sivua.\nTutkimuksen tarkoituksena on tarkastella yksil\u00f6llistetyss\u00e4 erityisopetuksessa\nty\u00f6skentelevien erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia opetusta ohjaavista\ntai siihen vaikuttavista oppimisk\u00e4sityksist\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4n\u00e4\non selvitt\u00e4\u00e4, millaisen teoreettisen tiet\u00e4myksen erityisopettajat omaavat erilaisista\noppimisk\u00e4sityksist\u00e4. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan\noppimisk\u00e4sityksi\u00e4, yksil\u00f6llistetty\u00e4 erityisopetusta sek\u00e4 erityisopettajan\nty\u00f6t\u00e4.\nTutkimus on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen, jonka tuloksia on\nanalysoitu teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimusta varten on haastateltu\nkymment\u00e4 yksil\u00f6llistetyss\u00e4 erityisopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 erityisopettajaa\nEtel\u00e4-Suomesta. Tutkimuksen tuloksia on analysoitu aineistosta esille nousseiden\nteemojen avulla.\nTutkimukseen osallistuneiden erityisopettajien mukaan opettajakoulutus\nja opettajien t\u00e4ydennyskoulukset ovat tarjonneet tarvittavan teoreettisen\ntiet\u00e4myksen tarkastella oppimisk\u00e4sityksi\u00e4. Yksil\u00f6llistetyss\u00e4 erityisopetuksessa\nty\u00f6skentelevien erityisopettajien ty\u00f6ss\u00e4 painottuu humanistis-kokemuksellinen\noppimisk\u00e4sitys, jonka mukaan oppilaan yksil\u00f6lliset taidot asettuvat oppimisen\ntavoitteissa t\u00e4rkeimp\u00e4\u00e4n asemaan. Opettajan rooli kuvataan rinnallakulkijana\nsek\u00e4 oppimisen tukijana. K\u00e4ytetyt opetusmenetelm\u00e4t painottuvat kuitenkin\nviel\u00e4 vahvasti behavioristisiin l\u00e4ht\u00f6kohtiin. Oppimiseen merkitt\u00e4vimmin\nvaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4 erityisopettajat kuvaavat oppilaan taipumuksia ja valmiuksia,\njotka pohjautuvat teoreettisesti humanistiseen oppimisk\u00e4sitykseen.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten mukaan yksil\u00f6llistetyss\u00e4 erityisopetuksessa\nty\u00f6skentelev\u00e4t erityisopettajat omaavat opettajakoulutuksensa kautta\nvarsin hyv\u00e4t teoreettiset tiedot erilaisista oppimisk\u00e4sityksist\u00e4, joskin opetusteoreettiset\nkuvaukset ilmeniv\u00e4t t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa konkreettisina kuvauksina\nopetuksesta sek\u00e4 oppimisesta. Erityisopettajien ty\u00f6ss\u00e4 ilmenee oppimisk\u00e4sityksiin\nliittyvi\u00e4 aspekteja, jotka ovat muuttuneet erityisopettajien ty\u00f6uran aikana behavioristisista\ntoimintatavoista ja n\u00e4kemyksist\u00e4 kohti humanistis-konstruktivistisia\nn\u00e4kemyksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Tommila-V\u00e4is\u00e4nen (rimatomm) on 2017-04-07 15:26:55.535920. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-07T15:26:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704071933.pdf: 1113307 bytes, checksum: fb84c9b34354833337708420d9bb5c47 (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: b06e891990e3e8d873deec526b0bc79e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-07T15:26:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704071933.pdf: 1113307 bytes, checksum: fb84c9b34354833337708420d9bb5c47 (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: b06e891990e3e8d873deec526b0bc79e (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (126 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llistetty erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6llistetyss\u00e4 erityisopetuksessa ty\u00f6skentelevien erityisopettajien oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704071933", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-07T15:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksil\u00f6llist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53534
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3242302c-1a5c-47b7-9e13-125563e21846\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704071933.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tommila-Väisänen, Riikka Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset Oppimiskäsitykset yksilöllistetty erityisopetus erityinen tuki erityisopettaja Education Kasvatustiede 102 oppimiskäsitykset erityisopetus erityisopettajat yksilöllistäminen
title Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
title_full Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
title_fullStr Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
title_full_unstemmed Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
title_short Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
title_sort yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
title_txtP Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
topic Oppimiskäsitykset yksilöllistetty erityisopetus erityinen tuki erityisopettaja Education Kasvatustiede 102 oppimiskäsitykset erityisopetus erityisopettajat yksilöllistäminen
topic_facet 102 Education Kasvatustiede Oppimiskäsitykset erityinen tuki erityisopettaja erityisopettajat erityisopetus oppimiskäsitykset yksilöllistetty erityisopetus yksilöllistäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704071933
work_keys_str_mv AT tommilaväisänenriikka yksilöllistetyssäerityisopetuksessatyöskentelevienerityisopettajienoppimis