Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen välisiä eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eroja näiden kahden tuen portaan asiakirjojen välillä on puheen ja kielen häiriöihin liittyen oppilaan kuvaus-, tavoite- ja tukitoimiosioissa. Tutkimusaineistona olivat kolmipo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vehviläinen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53533
_version_ 1828193097188638720
author Vehviläinen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vehviläinen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vehviläinen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vehviläinen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen välisiä eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eroja näiden kahden tuen portaan asiakirjojen välillä on puheen ja kielen häiriöihin liittyen oppilaan kuvaus-, tavoite- ja tukitoimiosioissa. Tutkimusaineistona olivat kolmiportaisen tuen asiakirjat, jotka olivat kerätty kuudesta eri kunnasta ja kaupungista. Kolmiportaisen tuen asiakirjoista tähän tutkimukseen valikoituivat tehostetun tuen oppimissuunnitelmat ja erityisen tuen HOJKSit, joista lopulliseen analyysiin päätyi 17 oppimissuunnitelmaa ja 33 HOJKSia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyyttisin menetelmin, minkä lisäksi aineistoa kvantifioitiin. Erityisen ja tehostetun tuen asiakirjojen väliltä ei löytynyt selkeää ja johdonmukaista eroa. Oppimissuunnitelmissa oli hieman enemmän oppilaan puheen ja kielen häiriöihin liittyvää kuvausta, kun taas tavoitteita ja tukitoimia oli kirjattu HOJKSeihin enemmän. Tukitoimet olivat asiakirjoissa tarkoitettu joko tukemaan koko koulunkäyntiä tai puhetta ja kieltä. Tyypillisimpiä puheen ja kielen häiriöitä asiakirjoissa olivat sanaston ja kielen käytön vaikeudet. Selkeän ja johdonmukaisen eron puuttuminen eri tuen portaiden asiakirjojen väliltä kuvastanee sitä, että kolmiportainen tuki on vasta muotoutumassa osaksi suomalaista koulujärjestelmää. Toisaalta tavoitteiden ja tukitoimien suurempi määrä HOJKSeissa ilmentänee sitä, että tuen intensiivisyys ja erityispedagogisuus kasvavat siirryttäessä tuen portaalta seuraavalle.
first_indexed 2023-03-22T09:57:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vehvil\u00e4inen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-07T11:52:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-07T11:52:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1694429", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53533", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mit\u00e4 eroja n\u00e4iden kahden tuen portaan asiakirjojen v\u00e4lill\u00e4 on puheen ja kielen h\u00e4iri\u00f6ihin liittyen oppilaan kuvaus-, tavoite- ja tukitoimiosioissa. \n\nTutkimusaineistona olivat kolmiportaisen tuen asiakirjat, jotka olivat ker\u00e4tty kuudesta eri kunnasta ja kaupungista. Kolmiportaisen tuen asiakirjoista t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valikoituivat tehostetun tuen oppimissuunnitelmat ja erityisen tuen HOJKSit, joista lopulliseen analyysiin p\u00e4\u00e4tyi 17 oppimissuunnitelmaa ja 33 HOJKSia. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttisin menetelmin, mink\u00e4 lis\u00e4ksi aineistoa kvantifioitiin. \n\nErityisen ja tehostetun tuen asiakirjojen v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt selke\u00e4\u00e4 ja johdonmukaista eroa. Oppimissuunnitelmissa oli hieman enemm\u00e4n oppilaan puheen ja kielen h\u00e4iri\u00f6ihin liittyv\u00e4\u00e4 kuvausta, kun taas tavoitteita ja tukitoimia oli kirjattu HOJKSeihin enemm\u00e4n. Tukitoimet olivat asiakirjoissa tarkoitettu joko tukemaan koko koulunk\u00e4ynti\u00e4 tai puhetta ja kielt\u00e4. Tyypillisimpi\u00e4 puheen ja kielen h\u00e4iri\u00f6it\u00e4 asiakirjoissa olivat sanaston ja kielen k\u00e4yt\u00f6n vaikeudet. \n\nSelke\u00e4n ja johdonmukaisen eron puuttuminen eri tuen portaiden asiakirjojen v\u00e4lilt\u00e4 kuvastanee sit\u00e4, ett\u00e4 kolmiportainen tuki on vasta muotoutumassa osaksi suomalaista kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Toisaalta tavoitteiden ja tukitoimien suurempi m\u00e4\u00e4r\u00e4 HOJKSeissa ilment\u00e4nee sit\u00e4, ett\u00e4 tuen intensiivisyys ja erityispedagogisuus kasvavat siirrytt\u00e4ess\u00e4 tuen portaalta seuraavalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Vehvil\u00e4inen (heelvehv) on 2017-04-07 11:52:07.681966. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-07T11:52:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704071930.pdf: 848081 bytes, checksum: c027925f2da549c3fd89a77d56c34051 (MD5)\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 800fc15a1abd84699bd7580b37e88d01 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-07T11:52:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704071930.pdf: 848081 bytes, checksum: c027925f2da549c3fd89a77d56c34051 (MD5)\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 800fc15a1abd84699bd7580b37e88d01 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6kohtainen opetuksen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 koskeva suunnitelma (HOJKS)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimissuunnitelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset asiakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puheen ja kielen h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Puheen ja kielen h\u00e4iri\u00f6iden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704071930", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-07T11:52:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53533
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/efc71978-7090-45dc-a9c6-588a9bcda253\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704071930.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vehviläinen, Heidi Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) kolmiportainen tuki oppimissuunnitelma pedagogiset asiakirjat puheen ja kielen häiriöt Erityispedagogiikka Special Education 101 HOJKS puhehäiriöt kielelliset häiriöt koulu asiakirjat
title Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_fullStr Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full_unstemmed Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_short Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_sort puheen ja kielen häiriöiden kuvaus tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_txtP Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
topic henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) kolmiportainen tuki oppimissuunnitelma pedagogiset asiakirjat puheen ja kielen häiriöt Erityispedagogiikka Special Education 101 HOJKS puhehäiriöt kielelliset häiriöt koulu asiakirjat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka HOJKS Special Education asiakirjat henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) kielelliset häiriöt kolmiportainen tuki koulu oppimissuunnitelma pedagogiset asiakirjat puheen ja kielen häiriöt puhehäiriöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53533 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704071930
work_keys_str_mv AT vehviläinenheidi puheenjakielenhäiriöidenkuvaustavoitteetjakouluntukitoimetesikoulunjaalakoulunk