Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin miten, kuinka paljon ja kenen aloitteesta vanhemmat osallistuvat kuudesluokkalaisten lastensa kotitehtävien tekemiseen. Tarkastelun kohteena oli myös se, onko lapsen taitotasolla ja lapsen opiskelussa kokemilla vaikeuksilla yhteyttä siihen, kuinka paljon vanhempi os...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tunkkari, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53504
_version_ 1828193097183395840
author Tunkkari, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tunkkari, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tunkkari, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tunkkari, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin miten, kuinka paljon ja kenen aloitteesta vanhemmat osallistuvat kuudesluokkalaisten lastensa kotitehtävien tekemiseen. Tarkastelun kohteena oli myös se, onko lapsen taitotasolla ja lapsen opiskelussa kokemilla vaikeuksilla yhteyttä siihen, kuinka paljon vanhempi osallistuu. Tämän lisäksi tarkasteltiin, selittävätkö vanhemman koulutus, lapsen koulumenestys, lapsen itsesäätelyn pulmat sekä tehtävää välttelevä toiminta vanhemman osallistumisen laatua (autonomian tukeminen ja psykologinen kontrolli). Tämän lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, onko äidin omilla oppimisen pulmilla yhteyttä osallistumiseen ja siihen miten hän kokee kotitehtäviin osallistumistilanteet (positiiviset ja negatiiviset tunteet). Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun tutkimushanketta, jossa seurataan keskisuomalaisia kuudennen luokan oppilaita heidän siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu kuudennen luokan oppilaille (n = 607) esitettyihin lukemisen ja matematiikan testeihin sekä kyselylomakkeeseen. Vanhempien aineisto (n = 455) perustuu kuudesluokkalaisten oppilaiden vanhemmille syksyllä 2014 esitettyyn kyselyyn. Tarkasteltaessa osallistumisen määrää, vanhemmat raportoivat osallistuvansa kotitehtävien tekemiseen eniten auttamalla lasta kokeisiin valmistautumisessa. Eniten vanhemmat raportoivat osallistuvansa vieraiden kielten kotitehtävien tekemiseen. Vähiten vanhemmat raportoivat osallistuvansa lukemiseen/ kirjoittamiseen liittyvien kotitehtävien tekemiseen auttamalla ja valvomalla kotitehtävien tekemistä. Tarkasteltaessa lapsen kokemien pulmien yhteyttä vanhemman osallistumiseen, havaittiin, että lapsen taitotaso ja koetut vaikeudet eri oppiaineissa olivat yhteydessä vanhemman osallistumisen määrään. Tutkimuksessa havaittiin myös, että mitä heikompi koulumenestys lapsella oli sekä mitä enemmän lapsella esiintyi tehtävien välttelyä ja itsesäätelyn pulmia, sitä enemmän vanhempi käytti psykologista kontrollia osallistuessaan kotitehtävien tekemiseen. Toisaalta mitä vähemmän lapsella esiintyi tehtävien välttelyä, sitä enemmän vanhempi käytti autonomian tukemista osallistuessaan kotitehtävien tekemiseen. Tarkasteltaessa oppimisen pulmien ja tunteiden välistä suhdetta, havaittiin, että ne äidit, jotka raportoivat kokeneensa vaikeuksia lukemisessa ja/ tai kirjoittamisessa kokivat myös enemmän negatiivisia tunteita kotitehtävätilanteissa verrattuna äiteihin, jotka eivät kokeneet vaikeuksia lukemisessa ja/ tai kirjoittamisessa. Toisaalta ne äidit, jotka raportoivat kokeneensa vaikeuksia matematiikassa tai laskemisessa kokivat myös enemmän negatiivisia tunteita sekä osallistuivat kotitehtävien tekemiseen muita äitejä useammin auttamalla ja valvomalla kotitehtävien tekemistä. Jatkossa olisi syytä tarkastella pitkittäistarkasteluilla osallistumisessa mahdollisesti tapahtuvaa muutosta sekä huomioida myös lapsen kokemus vanhemman osallistumisesta. Huomion kiinnittäminen myös vanhemman omiin oppimisen pulmiin on tärkeää, sillä tämä tutkimus osoitti sillä olevan merkitystä vanhemman osallistumisen kannalta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:39Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tunkkari, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-05T16:31:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-05T16:31:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1693836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53504", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin miten, kuinka paljon ja kenen aloitteesta vanhemmat osallistuvat kuudesluokkalaisten lastensa kotiteht\u00e4vien tekemiseen. Tarkastelun kohteena oli my\u00f6s se, onko lapsen taitotasolla ja lapsen opiskelussa kokemilla vaikeuksilla yhteytt\u00e4 siihen, kuinka paljon vanhempi osallistuu. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkasteltiin, selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 vanhemman koulutus, lapsen koulumenestys, lapsen itses\u00e4\u00e4telyn pulmat sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4 toiminta vanhemman osallistumisen laatua (autonomian tukeminen ja\npsykologinen kontrolli). T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, onko \u00e4idin omilla oppimisen pulmilla yhteytt\u00e4 osallistumiseen ja siihen miten h\u00e4n kokee kotiteht\u00e4viin osallistumistilanteet (positiiviset ja negatiiviset tunteet). Tutkimus on osa syksyll\u00e4 2013 k\u00e4ynnistynytt\u00e4 TIKAPUU \u2013 Alakoulusta yl\u00e4kouluun tutkimushanketta, jossa seurataan keskisuomalaisia kuudennen luokan oppilaita heid\u00e4n siirtyess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostuu kuudennen luokan oppilaille (n = 607) esitettyihin lukemisen ja matematiikan testeihin sek\u00e4 kyselylomakkeeseen. Vanhempien aineisto (n = 455) perustuu\nkuudesluokkalaisten oppilaiden vanhemmille syksyll\u00e4 2014 esitettyyn kyselyyn. Tarkasteltaessa osallistumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, vanhemmat raportoivat osallistuvansa kotiteht\u00e4vien tekemiseen eniten auttamalla lasta kokeisiin valmistautumisessa. Eniten vanhemmat raportoivat osallistuvansa vieraiden kielten kotiteht\u00e4vien tekemiseen. V\u00e4hiten vanhemmat raportoivat osallistuvansa lukemiseen/ kirjoittamiseen liittyvien kotiteht\u00e4vien tekemiseen auttamalla ja valvomalla kotiteht\u00e4vien tekemist\u00e4. Tarkasteltaessa lapsen kokemien pulmien yhteytt\u00e4 vanhemman osallistumiseen, havaittiin, ett\u00e4 lapsen taitotaso ja koetut vaikeudet\neri oppiaineissa olivat yhteydess\u00e4 vanhemman osallistumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 heikompi koulumenestys lapsella oli sek\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n lapsella esiintyi teht\u00e4vien v\u00e4lttely\u00e4 ja itses\u00e4\u00e4telyn pulmia, sit\u00e4 enemm\u00e4n vanhempi k\u00e4ytti psykologista kontrollia osallistuessaan kotiteht\u00e4vien tekemiseen. Toisaalta mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n lapsella esiintyi teht\u00e4vien v\u00e4lttely\u00e4, sit\u00e4 enemm\u00e4n vanhempi k\u00e4ytti autonomian tukemista osallistuessaan kotiteht\u00e4vien tekemiseen. Tarkasteltaessa oppimisen pulmien ja tunteiden v\u00e4list\u00e4 suhdetta, havaittiin, ett\u00e4 ne \u00e4idit, jotka raportoivat kokeneensa vaikeuksia lukemisessa ja/ tai kirjoittamisessa kokivat my\u00f6s enemm\u00e4n negatiivisia tunteita kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa verrattuna \u00e4iteihin, jotka eiv\u00e4t kokeneet vaikeuksia lukemisessa ja/ tai kirjoittamisessa. Toisaalta ne \u00e4idit, jotka raportoivat kokeneensa vaikeuksia matematiikassa tai laskemisessa kokivat my\u00f6s enemm\u00e4n negatiivisia tunteita sek\u00e4 osallistuivat kotiteht\u00e4vien tekemiseen muita \u00e4itej\u00e4 useammin auttamalla ja valvomalla kotiteht\u00e4vien tekemist\u00e4. Jatkossa olisi syyt\u00e4 tarkastella pitkitt\u00e4istarkasteluilla osallistumisessa mahdollisesti tapahtuvaa muutosta sek\u00e4 huomioida my\u00f6s lapsen kokemus vanhemman osallistumisesta. Huomion kiinnitt\u00e4minen my\u00f6s vanhemman omiin oppimisen pulmiin on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti sill\u00e4 olevan merkityst\u00e4 vanhemman osallistumisen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari Tunkkari (masutunk) on 2017-04-05 16:31:13.415379. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-05T16:31:13Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704051914.pdf: 610246 bytes, checksum: 5d89ae1043bf3b3b453d1e390e542c1c (MD5)\nlicense.html: 1172 bytes, checksum: 7a1ee7ce960b0ddefed262a53e3b4a8f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-05T16:31:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704051914.pdf: 610246 bytes, checksum: 5d89ae1043bf3b3b453d1e390e542c1c (MD5)\nlicense.html: 1172 bytes, checksum: 7a1ee7ce960b0ddefed262a53e3b4a8f (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (40 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotiteht\u00e4viin osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valvonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autonomian tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen kontrolli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4vien v\u00e4lttely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotiteht\u00e4vien tekemiseen ja siihen yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704051914", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-05T16:31:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiteht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valvonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53504
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:31Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tunkkari, Mari Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät kotitehtäviin osallistuminen valvonta auttaminen autonomian tukeminen psykologinen kontrolli tehtävien välttely itsesäätely tunteet oppimisvaikeudet Psykologia Psychology 202 vanhemmat kotitehtävät osallistuminen autonomia
title Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
title_full Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
title_fullStr Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
title_full_unstemmed Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
title_short Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
title_sort vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
title_txtP Vanhempien osallistuminen varhaisnuorten kotitehtävien tekemiseen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
topic kotitehtäviin osallistuminen valvonta auttaminen autonomian tukeminen psykologinen kontrolli tehtävien välttely itsesäätely tunteet oppimisvaikeudet Psykologia Psychology 202 vanhemmat kotitehtävät osallistuminen autonomia
topic_facet 202 Psychology Psykologia autonomia autonomian tukeminen auttaminen itsesäätely kotitehtäviin osallistuminen kotitehtävät oppimisvaikeudet osallistuminen psykologinen kontrolli tehtävien välttely tunteet valvonta vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53504 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704051914
work_keys_str_mv AT tunkkarimari vanhempienosallistuminenvarhaisnuortenkotitehtävientekemiseenjasiihenyhteydessäolev