Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista

TIIVISTELMÄ Hukkanen, Sara. 2017. Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 55 sivua. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää valmistavan luokan oppilaiden integroitumista perusop...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hukkanen, Sara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53503
Kuvaus
Yhteenveto:TIIVISTELMÄ Hukkanen, Sara. 2017. Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 55 sivua. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää valmistavan luokan oppilaiden integroitumista perusopetuksen ryhmään yhteistoiminnallista oppimista ja kerhotoimintaa hyödyntäen. Tutkimus on laadullinen toimintatutkimus, joka toteutettiin Yhteisöllisyyttä kouluihin yhteisötaiteen keinoin -hankkeessa. Tutkimuksen tarkoituksena on edistää alakouluikäisten osallisuutta kouluyhteisössään. Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja kerhonohjaajien (n=4) haastattelujen keinoin. Aineistoa tarkasteltiin teoriaohjaavan analyysin kautta. Tämän toimintatutkimuksen tulokset osoittivat, että kehollisuudella ja yh- teistoiminnallisella oppimisella oli merkittävä rooli integroitumisen kannalta. Myös aikuisen rooli tilanteiden mahdollistajana ja integraation edistäjänä tuli tässä tutkimuksessa vahvasti esille. Integraatiota hidastavina tekijöinä nähtiin aikuisen rooli spontaanien tilanteiden keskeyttäjänä, yhteisen kielen puuttuminen sekä ajallisesti liian tiukat resurssit. Tulosten mukaan integroitumista tässä tutkimuksessa voitiin edistää nimenomaan liikunnallisen kerhotoiminnan avulla. Liikunnan merkityksen tunnistaminen valmistavan luokan oppilaiden integroitumiseen liittyvässä prosessissa on merkittävää sen sosiaalisen luonteen vuoksi. Tämän tutkimuksen tulokset voivat toimia ajatusten vahvistajana sekä tietynlaisena mallina integraation edistämisen kannalta.